امر به معروف محله‌محور را احیا می‌کنیم/تلاش داریم مردم در انتخابات مطالبه گر باشند

محمدی با بیان اینکه انتخابات راهی برای مطالبه گری مردم است که نباید خود را از این حق در انتخابات سرنوشت ساز ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ محروم کنند، گفت: امروز وظیفه ما و افرادی که در نهادهای اداری حضور دارند تبیین حضور مردم پای صندوق رأی است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ کمتر از ۷روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در شعب تعیین‌شده در سراسر کشور باقی ‌مانده است و مسئولان ستاد انتخابات تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا در 28 خرداد ماه انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری مردم برگزار کنند تا بار دیگر توطئه دشمنان برای تفرقه‌افنکنی و جلوگیری از حضور مردم پای صندوق‌های رأی با شکست مواجه شود. و از آنجاییکه در این ایام پایش و مدیریت دقیق پمپاژ خبری و اطلاعات ایام انتخابات بسیار مهم و ضروری است.خبرگزاری شبستان در این فرصت باقی مانده تلاش دارد با دعوت از کارشناسان و صاحبنظران در حوزه انتخابات و طرح اولویت ها و انتظارات مردم از رئیس دولت سیزدهم و انعکاس نظرات کارشناسان، زمینه ساز تحقق حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح باشیم. «مهرداد محمدی» دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران نیز با حضور در دفتر شبستان در ساری ضمن قدردانی از تعامل این رسانه تخصصی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان برای انعکاس برنامه‌ها و مأموریت‌های این ستاد، پاسخگوی سؤالات خبرنگار این مجموعه خبری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر  و نقش این فریضه در تحقق مشارکت حداکثری و آگاهانه در انتخابات و انتخاب اصلح بود.

 

مشروح گفتگوی خبرگزاری شبستان با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران به شرح زیر است:


*ابتدا از اینکه لطف کردید و فرصت دادید تا گفتگویی داشته باشیم، تشکر می‌کنم. سوال نخست من این است که در آستانه برگزاری آزمون سیاسی ملت ایران اسلامی در 28خرداد ماه جاری شاهد پخش 2مناظره با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری بودیم که متاسفانه با تکرار بی اخلاقی ها از سوی برخی نامزدها،  برخی از مردم در کنار سایر ناکارآمدی های برخی مسئولین که آنها را از آمدن پای صندوق رأی مایوس کرده باز این بی اخلاقی ها و عدم ارائه برنامه درست از سوی برخی نامزدها  را دلیلی برای عدم حضور مطرح می کنند به نظر می رسد با توجه به اینکه شرایط، امر کردن به مردم برای حضور حداکثری و انتخاب اصلح مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر باشد، نظرتان در این مورد چیست و اینکه چگونه باید اجرایی شود؟

 

 انتخابات در تمام دنیا مظهر قدرت سیاسی آن کشور است و رای مردم پشتوانه کشور است، دموکراسی و مردم سالاری کشور ما در تمام دنیا شناخته شده است و حاکمیت به‌دنبال آن است که بر طبق پشتوانه مردمی و ذیل ولی فقیه قدرتش را در داخل و خارج به رخ مردم جهان بکشاند.

۴۰سال و اندی از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد و همواره شاهد برگزاری انتخابات پرشور بوده ایم. و هر دو سال در میان دو انتخابات مهم را تجربه کردیم که جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است، امروز در شرایطی قرار داریم که مردم ما دچار سرخوردگی از دستگاه‌های اجرایی شدند گله مردم از حاکمیت نیست. دولتی که در امور اجرایی کشور در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد آنطور که باید عمل نکرد، در این سالها موضوع معیشت و اقتصاد دچار خدشه شد، سفره مردم کوچک شد و به آسیب‌ها افزوده شد،  امروز وظیفه ما و افرادی که در نهادهای اداری حضور دارند تبیین نقش و حضور مردم پای صندوق رآی است.

 

به تعبیر مقام معظم رهبری مردم یک روز پای صندوق رآی می‌روند و سرنوشت خودشان را چهار سال به دست یک شخص می‌سپارند لذا به همین خاطر ما تا می‌توانیم بابد از جامعه نخبگانی استفاده کنیم و عناصر موثر و پیشرو در این مسئله همانند روحانیت، اساتید، نخبگان، احزاب و گروه‌های سیاسی که وظیفه اصلی شان معرفی افراد با شاخصه‌های مناسب است را پای کار بیاوریم چرا که مردم به عملکرد جامعه نخبگانی در حوزه های مختلف نگاه می کنند  و بعضا الگو می گیرند؛ همچنین نهادهای مردمی می توانند تقش آمریت به معروف را ایفا کرده و زمینه حضور حداکثری را فراهم کنند.

 

*شما به عنوان یک فرد فعال در حوزه مطالبه گری چه می کنید که مردم در بحث انتخابات مطالبه گر باشند.

اولا مردم باید از حقوق خودشان آگاه باشند، بدانند که حاکمیت باید چه‌کاری برایشان انجام دهد و چه خدماتی ارائه کند، بدانند که چگونه این را از دولت مطالبه کنند، بهترین راه این است که مردم پای صحبت مناظره‌ها بنشینند، شورای نگهبان این چند نفر را در معرض دید آورده است. ثانیا می توان با بستر سازی فرهنگی، در جامعه اعتمادسازی کرد تا مردم با درک درست از نقش رأی شان در تعیین سرنوشت کشورشان، در انتخابات مشارکت داشته باشند. انتخابات راهی برای مطالبه گری مردم است که نباید خود را از این حق در انتخابات سرنوشت ساز ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ محروم کنند.

 

* به‌نظر شما شورای نگهبان در رد یا تایید صلاحیت‌ها حضور حداکثری را مصلحت‌اندیشی کرده است؟

بله، البته بستگی به این دارد که چه افرادی وارد صحنه شده باشند، شورای نگهبان براساس آنچه که در پرونده این افراد است و شرایطی که یک نامزد باید داشته باشد نظر می‌دهد،چه بسا یک سری افراد شرایط لازم را ندارند، نماینده‌ای داریم که مردم انتخاب کنند ولی رد صلاحیت شده باشند.کسانی که رد شدند قطعا شرایط لازم را در حال حاضر ندارند و شرایط نظام و حاکمیت را رعایت نکردند، شورای نگهبان نمی‌تواند احراز کند دلیلش را بیان کند، طیف سیاسی باید نامزدی را در معرض ثبت‌نام قرار بدهد که حداقل‌های تایید را داشته باشند، ولی افرادی آمدند از همه طیف‌ها، ما امروز باید رفتار انقلابی داشته باشیم و تصمیمات درست و قاطع براساس قانون بگیریم.

 

*شنیده ها و دیده ها حاکی از اینکه قوه مجریه در این سال ها اهتمام ویژه ای نسبت به اجرای درست قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ندارد چه انتظاری از رئیس دولت سیزدهم برای حمایت از این قانون دارید؟

در بند هشتم قانون اساسی به امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده، ما از همین رئیس جمهور  فعلی انتقاد داریم چرا که قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر سال ۱۳۹۴ در مجلس تصویب شد ولی خدمت رئیس جمهور ابلاغش نکردند، همین چند روز پیش دیدیم که تعدادی از نمایندگان مجلس به‌خاطر عدم اجرای قانون توسط رئیس جمهور پرونده را به قوه قضاییه ارسال کردند.ما در دو دولت گذشته رفتارهای ساختارشکنانه دیدیم ما الان تمام تلاشمان باید این باشد که مردم را به خیر و نیکی دعوت کنیم.

 

ما امروز حرفمان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این است که چگونه می‌خواهند اصول امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اجرا کنند آیا اصلا قائل هستند، از نظر بنده یکی دو نفر از نامزدهای حاضر در مناظره در خصوص این اصول صحبت کردند، برای ما مهم است در این نظام افراد در این زمینه چه می‌کنند، قوه مجریه بیشترین حجم اختیارات اجرایی را دارد و بیش از ۹۶ درصد مسئولیت اجرایی دارد و نمی‌تواند بگوید اختیاری در این زمینه ندارد، متاسفانه رفتار بد برخی از مسئولان را مردم می‌بینند.

 

ما تمام تلاشمان است که به مسئولان بگوییم بیایید به قانون عمل کنید مردم هم پشت شما هستند ما در جمهوری اسلامی قانون کم نداریم، پس بیایند مردم را مایوس نکنند، از رئیس جمهور آینده می‌خواهیم به قانون اساسی که فصل‌الخطاب است و منویات رهبری را با خود دارد عمل کند و در موضوعات مختلفی نقشه راه مشخص کرده است، امروز ما در گام دوم انقلاب اولین انتخابات را تجربه می‌کنیم و مهم است که رئیس جمهور چگونه به بیانیه گام دوم عمل می‌کند باید اولا به گذشته این نظام توجه داشته باشد و بعد با کمک جوانان مسیر آینده را دنبال کند اینها تعبیر مقام معظم رهبری است.

 

همچنین توجه به حجاب و عفاف عمومی در جامعه اسلامی برایمان مهم است، جامعه ما اسلامی است  بابد خودمان را با کشورهای اسلامی مقایسه کنیم نه سایر کشورها، امروز رئیس جمهور باید به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما پاسخ بدهد که چگونه مصوبه ۸۲۰ شورای انقلاب فرهنگی که ۲۶ دستگاه را موظف به اجرای عملیات کرده است را مدیریت می‌کند؟ ضمن اینکه ما افراد متخصص و متهعدی را ذیل گروه‌های تخصصی امر به معروف و نهی از منکر داریم که آمادگی این را دارند که برنامه‌های پیشنهادی خود را به دولت محترم ارائه کنند.

 

جریان مطالبه‌گری استان مازندران با پشتوانه نیروهای جوان و انقلابی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در قالب گروه تخصصی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر آمادگی این را دارند که پیشنهادات را به استاندار بدهند و هم برای اجرایی شدن وارد عرصه شوند.

 

* با دیدن 2مذاکره اخیر از نامزدهای ریاست جمهوری دولت سیزدهم مشاهده شده که برخی از این نامزدها در دفاع از برنامه ها و اولویت های خود باز می مانند که این بیانگر عدم اطلاع درست آنها از قوانین و مقررات و قانون اساسی است که میتوان گفت حتی برخی از مسئولین و مدیران امروزی در خوانش و مطالعه قانون اساسی یا منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مشکل دارند چرا که عدم تحقق منویات معظم له یکی از ملزوماتش خوانش و درک درست از موضوعات مطروحه از سوی ایشان می باشد که عملکرد برخی مسئولین ناکارآمد مبین این مسئله است که مدیران مطالعه ندارند شما در حوزه امربه معروف و نهی از منکر چه برنامه ای برای تقویت این حوزه دارید؟

 آن چیزی که برای ما جزو مطالبات از مدیران است، اولا شایسته‌گزینی است، رئیس جمهور محترم باید وزرایی را انتخاب کند که هم متخصص بوده هم علم کافی و سابقه اجرایی درستی داشته و دارای کارنامه مثبتی باشند، اعتقاد داشته باشد که با توان و نیروی انسانی درونی می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، نکته بعدی انتخاب مدیران استانی است استانداران باید مدیرانی آشنا به مسائل استان بوده و در حوزه اجرا دقیق باشند، سواد، تخصص لازم، توان و ظرفیت را داشته باشند را برگزیند؛ ولی آسیب‌هایی در این حوزه داریم مدیران باید با قوانین آشنا باشند، به‌نظر می‌رسد که یک آزمونی با هدف آشنایی با قوانین اساسی برایشان برگزار شود، و تایید صلاحیت علمی شوند.

 

در جهان در انتخابات برخی از مسئولان فراخوان عمومی برگزار می‌کنند، افراد متخصصی خودشان را در جایگاه احراز صلاحیت علمی قرار می‌دهند، ما امروز شرکت‌های خصوصی اقتصادی وابسته به دولت داریم که تبدیل به حیات خلوت دستگاه‌های دولتی شده اینجا باید تحولی ایجاد شود افراد با شاخصه‌های خوب باید طی فراخوان سنجیده شوند افرادی باشند که امتیاز درست بدهند، در همین انتخابات شهر و روستا دیدیم که متاسفانه افرادی بدون سابقه خوب در دستگاه‌های قضایی دارای سوابق سو بودند ولی در لحظات پایانی تایید صلاحیت شدند چه بسا مظلوم‌نمایی می‌کنند که در حقمان اجحاف شده مردم دلشان می‌سوزد رأی می‌آورند، مردم ما امروز آگاه و دارای سواد هستند نشان دهنده این است که نظام زمینه توسعه آموزش عالی در تمام بخش‌های جامعه فراهم شده و قطعا درست تشخیص می‌دهند، ما  الگوهای صحیح مطالبه‌گری را به افکار عمومی منتقل خواهیم کرد‌.

*برای پیش برد ماموریت های ستاد امربه معروف و نهی از منکر از ظرفیت چه افرادی بهره مند می شوید؟
امسال ۳۰ دستگاه اجرایی شهرستان و استان را مورد نظارت و ارزیابی قرار دادیم و ضمن احصای معروفات و منکرات دستگاه، تذکرات مربوط را به مافوق آن نهاد منتقل کردیم، در مرحله دوم اقدامات قانونی خودمان را دنبال می‌کنیم، بیش از ۵۰ گروه جهادی دارای مجوز در استان داریم، هفته آینده اولین جلسه تخصصی آموزشی احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور گروه‌های جهادی برگزار می‌شود تا دوستان تجربیات خودشان را در حوزه مطالبه‌گری بیان کرده و از گروه‌های موفق تجلیل می‌کنیم، همچنین به‌دنبال منکرات بزرگ در جامعه هستیم، نوک پیکان ما به‌سمت منکرات بزرگ باید باشد.

به زودی در حوزه معروفات کوچک‌ترین معروف را در محله حول محور امام جماعت دنبال می‌کنیم، برخی معتقدند بدون بودجه نمی شود کار فرهنگی انجام داد که در مقابل باید بگویم که اگر خوب کار کنند بودجه در این حوزه می رسد، ما دریافتی‌های زیادی نداریم ولی ماموریت‌ها روی زمین نیست، با استفاده از ظرفیت خیرین و دستگاه‌های اجرایی داریم کار می‌کنیم.


*برای تقویت جریان انقلاب چه می کنید؟
امروز مسئولان باید خوب بشنوند و پاسخگو باشند، هدفمان از صدور بیانیه ها در مناسبت های تقویمی، فرمایشی نیست بلکه تبیین و آگاهی بخشی و اعلام موازین است، در مناسبت های مهم همچون انتخابات حضور امر به معروف و نهی از منکر ضرورت دارد، بزرگترین معروف حفظ نظام اسلامی است و امروز انتخابات مهمترین کار در این حوزه است، برای پرشور بودن انتخابات مردم باید پای صندوق بیایند برای آوردن مردم پای صندوق رأی همه ما مسئول هستیم.

باید پای صحبت منتقدان بنشینیم ما به‌عنوان ستاد این آمادگی را برای تعامل با رسانه‌ها داریم حمایت از رسانه‌های مطالبه‌گر را وظیفه خودمان می دانیم، چنانچه مطلع شویم یکی از آمران ما از ما بخواهد که حمایتش کنیم صد در صد حمایتش خواهیم کرد ولی این موضوع را مردم و مسئولان نمی‌دانند. از این رو می طلبد رسانه ها در کنار ستاد برای تبیین حق مردم در حوزه مطالبه گری کمک کار ستاد امربه معروف و نهی از منکر باشند.

 

*برخی از اعضای شورای نگهبان در شهرستان ها بعضا در ادارات یا زندگی خود دچار چالش هایی هستند برای مردم سوال است که طور صلاحیت این اشخاص برای حضور در این شورا احراز می شود؟

در استان مازندران کمیته انتخاب این افراد را به‌عنوان نمایندگان شورای نگهبان انتخاب می‌کند، در حوزه انتخاب افراد برای حضور در هیات نظارت در انتخابات دفاتری در شهرستان‌ها وجود دارد که در طول سال دائم تحقیق می‌کنند، معرفی شده و پس از بررسی‌های لازم نظرشان را به مجلس ارسال می‌کنند که آسیب بزرگی است و از مطالباتی است که باید اصلاح شود، در تایید و رد این افراد، کسانی که حائز شرایط لازم نبودند با اصرار به طور مثال یک نماینده مجلس تایید می‌شوند این سوال ما است، مجلس انقلابی باید این را اصلاح کند، اینجا قانون ما اشکال دارد، ناظران سر صندوق را هم خود این افراد دارای مشکل انتخاب می‌کنند.

افرادی در انتخابات حضور داشتند تخلفاتی انجام دادند در انتخابات بعدی حذف شدند، عمده افراد انتخاب شده در مجموعه نظارت شورای نگهبان در استان افرادی سالم و متدین در امر نظارت هستند ما می‌توانیم از این ظرفیت برای تشکیل گروه تخصصی امر به معروف برای نظارت استفاده کنیم، این‌ها می‌توانند به این بخش کمک کنند.

 

* به نظر شما چه تفاوتی بین مردم و مسئولان در احیا و اجرای امر به معروف وجود دارد؟

همه آحاد ملت در این فریضه مسئول هستند چرا که امر با معروف و نهی از منکر یک فریضه دینی و الهی بوده و بر اجرای آن تاکید شده است، اولین خواسته ما این است که مسئولان ما در راستای اجرای این فریضتین کوشا باشند تا مردم مشاهده کنند، اگر چنانچه مسئولان ما در احیای آن کوشا باشند مردم نیر انجام می دهند ولی این موضوع نافع این نیست که مردم انجام ندهند، از آموزش و پرورش می‌خواهیم آموزش این فریضتین را از سطوح پایین تا به بالا ترویج کند، تا به یک ارزش اجتماعی تبدیل شود، هشتگ مجازی ما در ستاد « بی‌تفاوت نباشیم» است، در همین بحث شیوع کرونا اینکه امر به معروف و نهی از منکر کجای این بحث است، این ستاد نقش مهمی در از بین بردن این بیماری با تذکر به یکدیگر و ایجاد یک سبک زندگی جدید دارد، مطالبه بعدی ما در همین بحث این است که اولا مردم و صنوف ما آگاه شوند که چگونه رفتار کنند و سوم با ترویج واکسیناسیون عمومی اتفاقات خوب رقم زده شود.

 

*بانوان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به جهت شعار ها و وعده های توخالی دولت های گذشته هنوز آنطور که باید حقوق حقه این قشر تاثیرگذار جامعه دیده نشد و بعضا با آسیب‌هایی مواجه هستن، و صد البته نباید از نقش و مطالبه مدیرکل امور بانوان و خانواده در استانداری ها برای احقاق حقوق بانوان غافل شد که متاسفانه این نقشآفرینی هم در میدان شعار درجا می زند. شما که داعیه دار مطالبه گری در حوزه های مختلف با رویکرد احیای امربه معروف و نهی از منکر هستید آیا برای رفع مشکلات بانوان ایران اسلامی در عرصه های مختلف طرح و ایده ای دارید؟ 

متاسفانه در حوزه بانوان شاهد اجحاف هستیم، یکی از مطالبات جدی ما از رئیس جمهور آینده این است که برنامه عملیاتی خودش را برای تحکیم بنیان خانواده در جای جای حاکمیت مشخص کند، البته زمینه ارتقای بانوان در سطوح سوادآموزی در جامعه مشخص شده، امروز که به‌دنبال اجرای عدالت هستیم باید نقش بانوان را در حاکمیت ببینیم، باید رئیس جمهور به شایسته‌گزینی اهمیت بدهد و در بخش انتخاب بانوان دقت عمل لازم را به خرج بدهد.

 

*چه کنیم مردم نسبت به انتخابات بی تفاوت نباشند؟
عملکرد کاندیداها را نسبت به گذشته باید بسنجیم، البته برنامه های آینده نامزدها هم مورد توجه باشد، به تعبیر مقام معظم رهبری نامزدها در زمان شعارها از خودشان فیلم گرفته و پس از انتخابات ببینند و دلیل ناتوانی خود را بیان کرده و پاسخگو شوند.


* برای استفاده از  ظرفیت رسانه‌ها  در راستای تحقق ماموریت ها و برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر چه برنامه ای دارید؟

تلاش داریم با تشکیل گروه تخصصی هنر و رسانه در ستاد از این قشر حمایت کنیم، چه بسا با یک تماس ما با یک مدیرکل مانع بر سر راه فعالان در این حوزه برداشته شود، با کمک دستگاه قضا در کمیته احراز صد درصد حمایت خواهیم کرد و با افرادی که مشکلاتی را ایجاد کردند برابر قانون رفتار می‌کنیم، امیدواریم با تعامل از چند تن از روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی  و رسانه‌های متعهد که ارتباط خوبی دارند با توجه به کمبود منابع مالی بتوانیم شورای تخصصی رسانه را شکل بدهیم. همچنین شناسایی خبرنگاران متعهد باورمند در بحث احیای امر به معروف و نهی از منکر باید صورت بگیرد، تا با تشکیل شورای اطلاع‌رسانی بتوانیم از ظرفیت رسانه های کمک بگیریم‌.

 

* یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر تلاش در راستای احیای فرمایشات مقام معظم رهبری است شما در ستاد برای تحقق منویات معظم له در بحث عملیاتی شدن شعار سال چه می کنید؟

مقام رهبری شعار سال را مانع‌زدایی و پشتبانی‌ها قرار داده، موانع تولید باید توسط حاکمیت رفع شود، مدیران باید پاسخگو باشند اگر نکردند برابر قانون رفتار می‌کنیم. پشتیبانی از تولیدات داخلی و مبارزه با فساد اداری و حذف موانع تولید در کشور از مهم ترین وظایف مردم و مسئولان که در ستاد امربه معروف و نهی از منکر مازندران تحقق این وظایف مورد توجه جدی است.

کد خبر 1065153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha