دختران و مادران در سلامت جامعه نقش تعیین کننده دارند

مدیر مجمع ملی تاگ، نقش دختران و مادران را در سلامت جامعه تعیین کننده عنوان کرد و گفت: خانواده ها باید تلاش داشته باشند که بچه هایشان را با حیا و عفت و نجابت تربیت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز؛‌ فاطمه مشهور به حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) و خواهر گرامی امام رضا (ع) است که برای دیدار با برادر خود، امام هشتم شیعیان به ایران سفر کرده و در راه بیمار شد و درگذشت. در قم مدفون شد و امروزه آستان مقدس آن بانوی بزرگوار ملجا و پناه شیعیان است که کریمه اهل بیت می خوانندش.

شیعیان حضرت فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می دارند و برای زیارت ایشان اهمیت بسیاری قائل هستند و روایاتی در کتب معتبر از شفاعت وی برای شیعیان وجود دارد و بهشت را پاداش زیارت ایشان عنوان شده است و پس از حضرت فاطمه زهرا(س)، وی اولین بانویی است که از امامان معصوم برای ایشان زیارتنامه روایت شده است.

در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران زادروز خجسته این بانوی بی همتا به عنوان "روز دختر" نامگذاری شده است و در راستای آشنا بیشتر با جایگاه دردانه امام موسی کاظم (ع) گفتگویی داریم با «حجت الاسلام عبدالکریم صالحی»، کارشناس مسایل تربیتی و مدیر مجمع ملی تاگ تا بیشتر  با فضائل حضرت معصومه (س) و جایگاه دختران در آموزه های گهربار دین اسلام آشنا شویم.

روز دختر و تقارن مبارک آن با میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) ؟

روز میلاد حضرت معصومه (س) به عنوان "روز دختر" نامگذاری شده است البته این نامگذاری در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده و هیچ مبنای روائی نداره و در واقع ذوق و سلیقه ای است که ایرانی ها به خرج داده اند و حضور این بانوی بزرگوار درکشور عزیزمان را مایه برکت عنوان کرده اند تا شخصیت منزه و والای ایشان الگویی برای دختران این مرز  وبوم باشد.

جایگاه حضرت معصومه(س) در نزد پدر و برادر بزرگوارشون امام رضا (ع) و ائمه معصومین علیهم السلام چیست.

اینکه بخواهیم بدانیم حضرت معصومه چه جایگاهی نزد پدر و  برادر بزرگوارشان داشته اند باید برگردیم به علت سفر و حضور ایشان در ایران و ببینیم علت سفر و حضور ایشان را. ما حدود 10 هزار امامزاده و بقاع متبرک در ایران داریم و این بقاع متبرکه جدای از بحث آرامش بخشی به مردم، از جهت سیاسی و اجتماعی هم دارای اهمیت و فلسفه خاصی است. قبل از خروج از مدینه، علی بن موسی(ع) به خانواده خویش توصیه کرد تا در فراغ و خروجش از شهر، عزاداری به پا کنند و این دیدار را آخرین ملاقات خویش با خاندانش بیان داشت. وقتی حضرت معصومه (س)به سمت ایران حرکت می کنند، نشان می دهد که به دنبال اهداف پدر و برادر خود حرکت کردند و صرفا به منظور رفع دلتنگی برای برادر و یک سفر عاطفی نیست در طول سفر مشقات بسیاری را متحمل می شوند، کلی در طی مسیر برنامه دارد، در طول مسیر افراد بسیاری برای دیدارشان مراجعه می کنند. و در روایاتی طبق دعوت برادر بزرگوارشان به ایران سفر کرده اند. در طول سفر حضرت معصومه(س)در شهر ساوه مریض می شوند و در قم مدفون می شوند که دفن ایشان در شهر قم مثل حرکت تمام امامزاده ها به سمت ایران مصلحت و برکت بزرگی برای ایران است که این نشان می دهد که خدا مردم ایران و مردم قم را دوست داشته است.حوزه علمیه قم از کل جهان طلبه دارد و اگر حضرت معصومه (س) در قم دفن نمی شد شاید حوزه علمیه هم در آنجا ایجاد نمی شد و یک مصلحتی بود که قم مرکز اجتهاد شده است و از همه جای جهان طلبه دارد.

دختران در دین اسلام و آداب اسلامی چه جایگاه و منزلتی برخوردار هستند؟

دختر در واقع موجود لطیف و ظریف و نعمتی است که هم در منابع دینی و آیات قرآن و هم در احادیث و هم در سیره معصومین نگاه ویژه ای دارند. در سخنان معصومین علیهم السلام دختران را با واژه هایی مثل ریحانه به معنای گل، قواریر مثل بلور و حسنه یعنی نیکی یاد شده و اینها ویژگی های خاص طبیعی و روحی دختران هست مثلا وقتی می گویم گل یعنی زیبایی، لطافت، تمیزی، حس خوب و آرامش وجود دارد و این بخشی از ویژگی های فرزندان دختران هستند. قواریر یعنی بلور، شفافیت، یعنی پذیرش حق و حسنه یعنی  نیکی، گرایش به معنویت و گرایش به خوبیها این ها بخش هایی است که هم در احادیث و هم در آیه قرآن داریم.

در 49 سوره شورا آمده است: "خداوند به هر کسی که دوست دارد، فرزند دختر عطا می کند" یعنی دختر هدیه الهی  است به کسی این هدیه رامی دهد که دوستش داشته باشد و این نگاه قرآن به وجود دختر است. شخصی در حضور امام صادق گلایه از دختر دار شدن می کند و امام می فرماید اگر قراره خدا هدیه به تو بدهد دوست دارد خودت انتخاب بکند یا خدا، فرزمی گووید دوسیت دارم خدا انتخاب کند امام صادق می فرامید دختر هدیه خدا است.

چطور شده که همه ائمه از دامن حضرت فاطمه (س) هستند و ذریه پیامبر از فرزند دختر هست؟

در تاریخ چه بسا دخترانی داشتیم که سبب هدایت پدر شدند مهم ترین آیه  قرآن در مورد دختران، سوره کوثر است که سه آیه کوتاه و پرمعنا و پرمغز جایگاه ویژه یک دختر یعنی حضرت فاطمه (س) است که خدای تعالی می فرماید به پیامبر، برای این نعمت شتر نذر کن. اکنون بعد از 1400 سال نام پیامبر(ص) در دنیا زمزمه می شود ولی از نام دشمنان نسلی وجود ندارد حضور یک دختردر زندگی پیامبر چقدر مایه خیر و برکت بوده و کوثر فراوران را به همراه داشته است.

آیا واقعا در نگاه دین انسان ساز اسلام، جنس مذکر بر دختران غالب هست؟

در جامعه هنوز افرادی هستند که پسرها رو به دختران ترجیح می دهند اما این نگاه نگاهی است که اسلام رد کرده و در دوره جاهلیت بسیار مورد انتقاد خدا و پیامبر قرار گرفته ودر رابطه با این موضوع در تاریخ بحث زیاد است. حضرت عیسی فرزند حضرت مریم هست و خدا در سوره انعام آیه 84 و 85 به این موضوع افتخار می کند و حضرت مریم و حضرت عیسی را از فرزندان حرت ابرهیم می داند.

پیامبر (ص) در جایی دختران را باقیات صالحات می خواند و در تاریخ هر جا نگا کنیم تمدنی بنا شده، معمولا در کنار هر مردی زنی بوده و وجود زن و خانواده موجب شده تا آن تمدن، فرهنگ و موقعیت درست اجتماعی پیدا کند. حضرت پیامبر در خصوص فاطمه زهرا (س) می فرماید: "پدرش فدای او باد". این جایگاه و احترام دختر در نزد پدر هست و یا در جایی دیگر می فرماید: بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام می کنم" و این ها به اهمیت دختران در سیره اهل بیت و دین اسلام اشاره دارد و و جایگاه والای دختران را نشان می دهد.

پیامبر(ص) می فرماید: "خداوند به دخترها مهربان تر از پسرها است و هر کس سه تا دختر را سرپرستی بکند خدا بهشت را بر او واجب می کند." پیامبر(ص) در این فرمایشات جایگاه محبت کردن به دخترها را ترویج می کند.

نقش دختران در سلامت جامعه چیست؟

اگر بخواهیم ببینیم جامعه ای سالم هست باید به مادر آن جامعه نگاه بکنیم و اگر مادران بخواهیم سالم باشند، باید دختران دیروز سالم و درست تربیت شده باشند. هم دختران و هم مادران در سلامت جامعه تعیین کننده هستند و دشمنان نیز بیشتر روی این دو قشر جامعه برنامه ریزی کرده اند. روی از هم پاشیدن خانواد ها خیلی فعالیت می کنند. در کل دشمنان، روی بحث خانواده کار می کنند، تا شاکله خانواده رو از بین ببرند.

در بحث تربیت از آنجا که دختران امروز مادران جامعه فردا هستند و تربیت شان جامعه را تربیت خواهد کرد چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اولین و مهم ترین مسئله ای که در مورد دختران و مادرها مهم است، نجابت هست و نجابت بخش عمده روحیه زن هست و اگر خدای نکرده از زنی نجابت و حیا و عفت گرفته بشود، هر ویژگی دیگری داشته باشد، ارزش ندارد. تمام زیبایی گل بر شاخه بدون آن است اگر خشک بشود و وسط بیابان بیفتد، دیگر ارزشی ندارد. گل زمانی لطافت دارد که زنده باشد. وقتی چیده و خشک شد، دیگر ارزشی ندارد. بوی خوش، لطافت و سرزنده بود ن در وجود زنان با نجابت اتفاق می افتد. زنی عزیز است که غیرت دارد، عفت و حیا  دارد، تمام ویژگی های دخترانه خود را به همراه دارد و کسی که این ویژگی ها را نداشته باشد، طبیعتا تمام ویژگی های یک زن خوب را از دست خواهد داد. یک مادر خوب تربیت نخواهد شد. خانواده ها باید تلاش داشته باشند که بچه هایشان را با حیا و عفت و نجابت تربیت کنند، این تمام چیزی است که یک دختر لازم دارد و اگر این فاکتورها را داشته باشد در تمام دوران تحصیل، جهاد، کار و زندگی و در هر برهه ای از تاریخ می تواند گلیم خودش را از آب بشکد بیرون ولی وقتی دختری برای کسب یک ویژگی کاری، اجتماعی و یا درسی، حیا و نجابتش را از دست می دهد، دیگر ارزشی ندارد و مانند گلی است که تمام خواصش رو از دست می دهد.

چطور شده که جامعه امروز ما این قدر با عفت و حجاب بیگانه است و مادران چه نقشی در این زمینه دارند؟

البته جامعه ما بیگانه از عفت و حجاب نیست اما کم کم داریم به این سمت می رویم و اگر تلاش نکنیم ممکن است این آلودگی ها دامن جامعه اسلامی ما را هم بگیرد. اگر بخواهیم دختران با عفت و باحجابی داشته باشیم باید مادران باعفت و باحجابی داشته باشیم. مادرانی که از دوران ازدواجشنون آموزش های لازم رو نمی بینند. یعنی از زمانی آشنایی یک دختر و پسر با هم اگر آموزش های لازم ازدواج و زندگی مشترک رو نبینند، طبیعتا  وقتی  که بچه دار می شوند هم نیاز به آموزش دارند و اونجا هم آموزش نمی بینند. برخی از آموزش هایی که مادران در حق بچه هایشان انجام می دهند، کل چیزی است که از خانواده خودشان آموزش دیدند در حالیکه حضرت علی(ع) می فرمایند" فرزندان خود را مطابق زمان خودشان تربیت کنید" یعنی زوجی که می خواهند ازدواج بکنند؛ باید قبل از دواج آموزش ببیند. حین ازدواج آموزش ببینند، برای بچه دار شدن باید آموزش ببیند و قبل از بچه دار شدن باید برا تربیت کردن فرزند خود آموزش دیده باشند. مادرها باید قبل از مادر شدن آموزش ببیند و وقتی  مادر شدند؛ باید روش های تربیتی را آموزش ببینند و بچه های باعفت و با حجاب  و خوبی را تربیت کنند تا این بچه ها در آینده پدر ها ومادرهای خوبی باشند و در سایه این تربیت صحیح، جامعه اصلاح می شود. تربیت جامعه از نظر عفت و حجاب، به تربیت مادران بر می گردد تربیت از دوران کودکی، مهد کودک و ابتدایی هست و متاسفانه امروز به این مقوله بسیار کم توجه می شود و در جامع اهمیتی ندارد.

ما پدرها و مادرها برای بچه های امروزمان چه کار باید بکنیم؟

 یکی از چیزهای که معمولا دخترها از ما طلب می کنند و انتظار هست اینکه کادو برایشان بگیریم و در روز دختر از ایشان تجلیل کنیم تقریبا بیشتر پدرها به اندازه وسعشون اینکارها را انجام می دهند اما مهم تر از هدیه و کادوف دخترها نیاز به محبت دارند. دخترها مثل گل هایی هستند که اگر یه ذره نور و آب محبت به آنها نرسد پژمرده می شوند، ش ید پسرها این ظرافت رو نداشته باشند و اگر به پسرها زیاد محبت نکنیم خیلی اتفاق نیفتد هر چند همه انسانها به محبت نیاز دارند اما دخترها بیشتر به محبت نیاز دارند. برخی پدر و مادر ها فکر می کنند، محبت کردن تهیه ملزومات زندگی بچه ها از جمله پوشاک، موبایل، تبلت؛ موتور، ماشین و انواع خوراک های های مختلف است اما اون چیری که در تربیت فرزند مورد نیاز هست و باید تامین بکنیم، محبت و توجه هست.

با توجه به شرایط جامعه چه نوع تربیتی برای دختران جامعه نیاز هست؟

بعضا مادرها دخترها را کدبانو بار نمی آورند و دخترها در خانه کار نمی کنند، مطالعه نمی کنند. راه و روش زندگی درست را یاد نمی گیرند. دختر و مادر آینده باید اهل مطالعه و تفکر باشد درست تربیت شده باشد، نجابت و غیرت داشته باشد و در عین حال که به دخترها محبت می کنیم؛ باید کمک کنیم درست فکر کردن  رو یاد بگیرند وقتی امروزه ما در بحث های انتخاباتی می بینیم متاسفانه بعضی ها از نسل دختر و جنس زن چه سوءاستفاده هایی می کنند، برخی سیاستمداران آنهایی که با مبنای دینی و با مبنای الهی حرکت نمی کنند و هدفشون با اهداف اسلام سازگاری ندارد، دقیقا مثل غرب به دختر نگاه می کنند  و این باعث شرم هست در کشوری که بیش از 200 هزار شهید داریم فردی با نگرش غلط خود به زنان و دخترانمان توهین بکند و نگران برخی رفتارهایی باشد که متوجه تعداد کمی از دخترها است. امروزه مسئله دختران ما معیشت هست، تربیت و ایجاد یک سری نیازهای دیگر هست. غیرت و نجابت و عفت  عمومی جامعه ارتباط مستقیم با دختران دارد و ختران ما باید بصیر، آگاه و هوشمند باشند و دخترانی تربیت کنیم که با بصیرت و هوشیاری در کوران حوادث و در جاهایی که بر سر دوراهی قرار می گیرند بتوانند، با بصیرت انتخاب صحیح داشته باشند.

 

 

کد خبر 1065237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha