ابلاغ ثبت «دریاچه نمک آران و بیدگل» در فهرست میراث طبیعی ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: مراتب ثبت دریاچه نمک آران و بیدگل در فهرست میراث طبیعی ملی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار اصفهان ابلاغ شد.

سید حسین چاکری بادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: مراتب ثبت دریاچه نمک آران و بیدگل در فهرست میراث طبیعی ملی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار اصفهان ابلاغ شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل افزود: دریاچه نمک آران و بیدگل در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸  به شماره ۵۹۱  در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

 

چاکری خاطر نشان کرد: این اثر طبیعی  با طول ۸۰ و پهنای ۳۰ کیلومتر بین سه استان اصفهان، قم و سمنان واقع شده است و وسعت آن در حدود سه هزار کیلومتر مربع است. این دریاچه شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل افزود: زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده‌است. عمق نمک این دریاچه بین ۵ تا ۵۴ متر متغیر است که توسط لایه‌های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند.

 

سید حسین چاکری با بیان این نکته که تاکنون ۱۴۵ اثر تاریخی، طبیعی، معنوی و منقول این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: آثار ثبت شده شامل ۱۲۹ اثر تاریخی، ۲ آثار طبیعی، ۱۲ اثر میراث معنوی و ۲ اثر منقول است و بیش از ۱۶۸ بنای ارزشمند دیگر واجد شرايط ثبت در فهرست آثار ملی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: هم اکنون طرح شناسایی آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی، معنوی و منقول شهرستان آران و بیدگل توسط کارشناسان اداره شهرستان آران و بیدگل در حال اجرا است و با تکمیل فرایند شناسائی، تعداد آثار شهرستان بیش از آمار فعلی خواهد شد که با آماده سازی پرونده های ثبتی جهت ثبت در فهرست میراث فرهنگی کشور اقدام خواهد شد.

 

آسان‌ ترین مسیر دسترسی به «دریاچه نمک» از ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان آران ‌و بیدگل در استان اصفهان است./

کد خبر 1065360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha