بازی‌های رومیزی نیازمند بازارسازی است

عباسی بازی‌های رومیزی را راهکاری برای احیای فرهنگ خواند و پرورش طراحان و تولیدکنندگانی متعهد به ترویج اندیشه ایرانی و بازارسازی در این حوزه را ضروری عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از دبیرخانه رویداد بازی‌دانان، مهدی عباسی دبیر رویداد بازی‌دانان، بازی را ابزاری جدی در راستای اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور دانست و گفت:« ما بازی را ابزاری جدی در راستای اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور، به ویژه مقابله با بسیاری از اقدامات مبتنی بر تهاجم فرهنگی می‌دانیم و معتقدیم برای این امر باید به سمت پرورش استعدادهای داخلی با رویکرد طراحی و تولید بازی‌های مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی خود حرکت کنیم.»

وی در همین راستا گفت:«اکوسیستم  بازی‌های رومیزی در عصر حاضر در کشور ما بسیار نوپاست. این فعالیت میان‌‌رشته‌ای هنوز به طور کامل معرفی نشده و تبدیل به یک صنعت با تعاریف خاص خودش نشده است. بنابراین ما در هر چهار ضلع این صنعت  یعنی «طراحی مکانیزم»، «طراحی محصول»، «مدیریت تولید» و «مدیریت فروش» ضعیف هستیم و بایستی کار اساسی  انجام دهیم.»

وی با اشاره به رویداد «بازی‌دانان» که به زودی با حمایت  معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به صورت رایگان برای علاقه‌مندان این حوزه  برگزار می‌شود، گفت:« این رویداد در سه مرحله و با تکیه بر آموزش علاقمندان به حوزه طراحی بازی‌های رومیزی برگزار می‌شود.

در انتهای این مرحله محصولاتی که حائز شرایط لازم برای تجاری‌سازی قرار بگیرند با همکاری تولیدکنندگان مطرح این حوزه به تولید خواهند رسید.»

مهدی عباسی بازارسازی را یکی از نکات مهم در این راه دانست:« بازی رومیزی به عنوان یک کالای فرهنگی مانند کتاب، موسیقی، سینما و... هنوز به شکل کامل جای خود را در میان خانواده‌های ایرانی باز نکرده است. تا زمانی که تقاضایی نباشد بازی‌ای تولید نخواهد شد. این اندک تولیدات نیز بسیاری(بالای 95 درصد) تقلید کاملی از بازی‌های خارجی است. شاید قدم اول در این راه ساخت بازاری به بزرگی کل ایران باشد. در ترویج بازی نهادهای دولتی و عمومی‌در کنار شرکت‌های خصوصی می‌توانند موثر باشند و کمک کنند این کالای فرهنگی در دل خانواده‌ها جای خود را باز کنند اما بحث تولید بازی به عنوان یک فعالیت اقتصادی به دستان شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر است و بخش دولتی نباید خود رقیب شرکت‌های خصوصی شود.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی درباره گسترش بازی‌های رومیزی و افزایش مخاطبان آن گفت:«این موضوع مهم است که ما چه فرهنگی را تقویت می‌کنیم. در این بازار سراسر تقلیدی از بازی‌های غربی این رویداد بر روی همین موضوع تمرکز کرده که خوراک فرهنگی غنی تولید کند و بیشتر از آن طراحان و تولیدکنندگانی پرورش دهد که با دغدغه و تعهد بر مبنای نیاز داخلی بازی طراحی و تولید کنند و مروج اندیشه ایرانی باشند.ترویج بازی به شرط وجود خوراک مطلوب و مقوی می‌تواند بسیاری از کژی‌ها را اصلاح کند و حتی فرهنگ‌ساز باشد. ما در مدرسه بازی‌پردازی نگاه ویژه‌ای به دو موضوع فوق‌الذکر داریم: از یک سمت شناسایی و پرورش استعدادهای جوانان و دانشجویان در زمینه طراحی و تولید بازی توجه می‌کنیم و از طرف دیگر در پی کمک به بزرگ‌ترشدنِ بازار بازی در ایران هستیم.»

او افزود:«ما بازی را ابزاری جدی در راستای اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور، به ویژه مقابله با بسیاری از اقدامات مبتنی بر تهاجم فرهنگی می‌دانیم و معتقدیم برای این امر باید به سمت پرورش استعدادهای داخلی با رویکرد طراحی و تولید بازی‌های مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی خود حرکت کنیم.»

گفتنی است این رویداد برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود و حامیان آن «معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی»، وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب بازی»، «انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران» و «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» هستند.

کد خبر 1066038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha