اقدامات مهم رئیس جمهور برای ریشه کنی فقر در گلستان/ آقای رئیسی مشکل آب خوردن گلستانی ها را حل کند

منشاء فقر گلستان از فقدان شبکه صنایع تبدیلی و خام فروشی محصولات کشاورزی و عدم توجه به استعدادهای استان و غیره است که باید رئیس جمهور آینده فکری برای آن کند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ مردم استان گلستان در انتخابات 28 خرداد 1400 حماسه آفریدند و با مشارکت 62 درصدی خود جزو پنج استان برتر کشور از میزان مشارکت در انتخابات شدند.

 

مشارکت مردم استان گلستان در حالی بود که دشمنان انقلاب به واسطه مشکلات اقتصادی پیش آمده از تحریم و سوء مدیریت در داخل کشور در تلاش بودند که مردم را از حضور در پای صندوق های رای منع کنند.

 

این میزان مشارکت در استان گلستان نشان داد که مردم استان که با مشکلات اقتصادی بیشتری نسبت به دیگر استان های کشور رو به رو هستند و درآمد سرانه مردم استان گلستان تقریبا نصف درآمد سرانه کشور است به حرف های رسانه های معاند اعتنایی نکردند و برای ایران قوی در پای صندوق های رای حاضر شدند.

 

در قبال این حسن اعتماد مردم گلستان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و قطعا رئیس جمهور آینده وظایفی را برعهده دارد که باید به آن اهتمام داشته باشد، در زیر نام سرسبز گلستان فقر و محرومیت موج می زند و باید مدیران آینده نظام با روحیه جهادی  مشکلات معیشت و اقتصادی را سله شکنی کنند.

 

برخی از موضوعات و مطالبات مردم استان گلستان را سال هاست عقب انداخته  و  مسئولان باید برای آن چاره اندیشی کنند، برای مثال با وجود اینکه سه دهه از تفکیک استان گلستان از مازندران می گذرد موضوع حق آبه استان مازندران به گلستان هنوز حل نشده است و شاید اگر استان مازندران جزوی از کشورهای همسایه ما بود این تعاملات بیشتر می شد.

 

*منشاء فقر گلستان از فقدان شبکه صنایع تبدیلی و خام فروشی محصولات کشاورزی

از سویی دیگر با وجود اینکه گلستان در تولید 15 محصول کشاورزی جزو رتبه یک تا ششم در کشور را دارد ولی در ایجاد شبکه ای از صنایع تبدیلی با فقدان رو به رو است و از این رو در فصل برداشت محصولاتی چون سیب زمینی و یا گوجه فرنگی بر روی دست کشاورزان گلستانی باقی می ماند.

 

با وجود اینکه این استان ظرفیت های ویژه ای برای صادرات محصولات به کشورهای حوزه سی.ای.اس از طریق مرز ریلی و جاده ای اینچه برون دارد ولی به بهانه کرونا تقریبا مرز جاده ای ما تعطیل است و همکاری های کشور ترکمنستان در زمینه صادرات ریلی نیز به گونه ای نبوده که آنگونه که باید بتواند منجر به توسعه استان شود و گاهی خبرهایی مثل پوسیدگی سیب زمینی در واگن ها به دلیل طولانی شدن روند صادراتی مخابره می شود.

 

از سویی دیگر با وجود آنکه استان ما در حوزه دامپروری حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی کارخانه داران تولیدات لبنی از خروج شیر از استان و یا دامداران از خروج کاه و نهاده ها  از استان به دیگر استان های دیگر می نالند و همه این مسائل از آنجا منشاء می گیرد که دولت حاضر نیست بهای تمام شده محصولات کشاورزی و یا دامپروری را مثل صنایع فولاد با قیمت های جهانی خریداری کند و با معافیت های بخش کشاورزی استان مثل گلستان که بخش عمده گوشت سفید استان هایی مثل تهران را تامین می کند باید در فقر غلط بزند.

 

خام فروشی یکی از مسائل اساسی استان به شمار می رود  که به اقتصاد استان آسیب  می زند و این مسئله باعث شده که پای دلالان برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در دیگر استان ها باز شد و هنوز برای مرغداران استان جای این سوال مطرح است که چرا باید مرغ استان به صورت زنده و یا بدون بسته بندی به دیگر استان ها صادر شود.

 

*درآمد صنایع گلستان از بانک های سمنان سردر می آورد

غصه فقر استان گلستان غم انگیزتر نیز می شود وقتی بدانیم که درآمدهای صنایع معادن استان از بانک های سمنان سردر می آورد و هنوز ما نتوانستیم در حوزه ساماندهی صنایع بزرگ و مادر در استان که بتواند فقر را ریشه کن کند اقدامات اساسی داشته باشد و بسیاری از نقشه های راه مثل ایجاد کارخانه خودرو سازی و یا فولاد تنها بر روی کاغذ باقی مانده است.

 

از سویی دیگر گمانه زنی ها برای عدم توسعه یافتگی صنایع در استان گلستان برای تامین انرژی مورد نیاز برای صنایع استان های مازندران و گیلان مطرح است، برای مثال هنوز پس از سه دهه شرکت توزیع نیروی برق استان به صورت منطقه ای مدیریت می شود و یا آنکه برای تامین انرژی گاز در استان های مازندران و گیلان سیاست های کنترلی بر استان حاکم است و شاید از این رو مردم استان گلستان در سنوات گذشته از انتصابات مدیران در این بخش ها و مدیران استانی از استان های مازندران و گیلان گلایه مند هستند.

 

*ضرورت اصلاح سند آمایش گلستان

در بحث سندآمایش استان همچنین گلایه هایی از در خصوص توازن بخشی اقتصادی در  سطح استان وجود دارد که شاید بخشی از آن به خاطر مسائل زیست محیطی است که تمرکز صنایع را از مناطق شلوغ پرجمعیت جنوبی به قسمت های شمالی استان که فاقد زیرساخت های لازم مثل آب، برق و گاز است منتقل کرده است و اما این کار از یک سو هزینه ایجاد اشتغال و صنایع را افزایش می دهد که منجر به کاهش انگیزه های سرمایه گذاری می شود.

 

 از سویی دیگر مردم در آینده در شهرهای مختلف استان انتظار شغلی دردسترس را دارند و فقدان ظرفیت های شغلی در شهرهایی پرجمعیتی مثل گرگان، علی آبادکتول، کردکوی می تواند در آینده یک بحران نیروی انسانی بیکار به وجود بیاورد.

 

یکی دیگر از موضوعاتی که به استان گلستان آسیب می زند رها شدگی پروژه ها از دولت های قبل در استان است برای مثال هنوز پتروشیمی با 95 هزار سهامدار در استان به نتیجه نرسیده است و مردم هم از رئیس جمهور آینده انتظار دارند که برخی از پروژه هایی که در طول هشت سال گذشته مثل منطقه آزاد اینچه برون، زهکشی اراضی شمالی، طرح گردشگری آشوراده، نجات خلیج گرگان، توسعه طرح های آبیاری نوین و جاده های بین مزارع که بخشی از آن در پایان کار دولت آغاز شده در دولت بعدی رها نشود و میراثی از دولت روحانی پس از دولت سیزدهم باقی نماند.

 

*توجه دولت آینده به رونق اقتصادی گلستان در حوزه گردشگری

یکی دیگر از مزیت های استان گلستان براساس سند آمایش استان حوزه گردشگری است، وجود ده ها هزار فعال صنایع دستی در استان که با مشکلاتی مثل بیمه تامین اجتماعی رو به رو هستند سبب شده که انگیزه ها برای تحول و توسعه صنایع دستی کاهش پیدا کند.

 

از سویی دیگر بناهای تاریخی و گردشگری استان گلستان و همچنین جنگل های هیرکانی، سواحل بندرترکمن و بندرگز آنگونه که باید برای استان گلستان آورده ای نداشته است و در جذب توریست و گردشگر خارجی در این زمینه به دلیل ضعف در زیرساخت های لازم مثل ظرفیت های هتلینگ آنگونه که باید موفق نبودیم.

 

استان گلستان در زمینه بهره گیری از ظرفیت گردشگری دریای خزر و یا خلیج گرگان هم آنگونه که باید موفق عمل نکرده و ایجاد بندر در این استان حتی با هدف  گردشگری می توانست زمینه ساز توسعه در این بخش شود.

 

*دولت آقای رئیسی مشکل آب خوردن گلستان را حل کند

تامین آب مورد نیاز برای شرب، صنایع، کشاورزی و دامپروری از  دیگر دغدغه های استان است، در حال حاضر شهر گرگان در طول شبانه روز 9 تا 11 ساعت فاقد آب آشامیدنی است و این مسئله به دلیل آن است که مرکز استان نتوانسته آب مورد نیاز خود را از آب های سطحی مثل سد تامین کند و مردم انتظار دارند که پروژه سد میرداماد  در کوتاه ترین زمان اجرایی شود.

 

از سویی دیگر پروژه هایی مثل سد آقدکش می تواند علاوه بر کنترل سیل در شهرستان آق قلا به موضوع تامین آب منطقه ویژه اترک نیز کمک کند.

 

اتمام پروژه سدهای نرماب از دیگر مطالبات مردم استان گلستان است که اجرای چنین پروژه هایی گرچه هزینه زیادی نیاز دارد ولی در کوتاه ترین زمان ارزش افزوده برای استان به وجود می آورد و مردم انتظار دارند که دولت آقای رئیسی مشکل آب خوردن گلستان را حل کند.

 

* منطقه آزاداینچه برون اسیر  زیرساخت های لازم  

گرچه شاید تصویب منطقه آزاد اینچه برون را باید یکی از دستاوردهای مهم در دولت دوازدهم برای استان گلستان بدانیم ولی این منطقه آزاد بدون تامین زیرساخت های لازم که جاذبه برای سرمایه گذار به وجود بیاورد آینده روشنی نخواهد داشت.

 

انتظار تمامی فعالان اقتصادی استان گلستان و تجار این است که دولت آینده منطقه آزاداینچه برون را سرو سامان دهد و از سویی دیگر با انتخاب سفیر ایران در ترکمنستان و قزاقستان  از چهره های بومی استان گلستان زمینه ساز  توسعه روابط این کشورها با استان هم مرز گلستان شود.

 

قطعا این اقدام منجر به همکاری بیشتر کشورهای همسایه با استان گلستان برای سرمایه گذاری و توسعه منطقه آزاد اینچه برون خواهد شد.

 

استفاده از مدیران توانمند بومی، توجه به مسائل تامین مسکن و ازدواج جوانان،توجه به زیرساخت های درمان و سلامت، توجه به ظرفیت ها و مزیت های استان، حمایت بیشتر  دولتمردان از مناطق روستایی، توسعه ریلی گلستان و اتصال راه آهن گرگان-مشهد، بها دادن به نخبگان از قومیت های مختلف استان و غیره از دیگر اولویت هایی است که در استان مردم انتظار دارند دولت آینده به آن توجه کند.

 

کد خبر 1068493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha