سالانه بیش از ۵ هزار تن کیلکا از دریای خزر صید می‌شود

مدبری کاهش شناورهای صید را مهم‌ترین راهبرد شیلات برای مقابله با صید بی‌رویه کیلکا ماهیان اعلام کرد و گفت: سالانه ۵ هزار و ۵۸۶ تن کیلکا از دریای خزر صید می‌شود.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، از صید سالانه حدود پنج هزار و 586 تن کیلکا از دریای خزر توسط صیادان استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: مجموعه شیلات گیلان برای مقابله با چالش‌هایی نظیر صید بی‌رویه کیلکا ماهیان و در راستای حفظ ذخایر آن‌ها در دریای خزر تمهیدات خوبی را به اجرا درآورده است.

 

مدیرکل شیلات گیلان کاهش شناورهای صید را مهم‌ترین راهبرد شیلات برای این امر دانست و با بیان اینکه حفظ ذخایر انواع گونه‌های ماهیان نظیر ماهی سفید و خاویاری همواره در دستور کار قرار داشته است ابراز داشت: بدون انجام برنامه‌های این‌چنینی، فعالیت صیادان از حالت اقتصادی خارج شده و دیگر صرفه‌ای ندارد.

 

مدبری در پاسخ به این پرسش که کیلکا ماهیان صید شده از سواحل استان گیلان چگونه و به چه صورتی به بازار عرضه می‌شود هم اذعان کرد: بیشتر کیلکا ماهیان صید شده توسط صیادان و شرکت‌های صید استان گیلان در صنایعی مانند صنعت کنسروسازی، تولید کنستانتره و خوراک دام و طیور کاربرد داشته و در آن‌جا به به مصرف می‌رسد.

 

وی آنچوی، چشم درشت و معمولی را سه گونه ماهی کیلکا دریای خزر نام برد و با بیان اینکه کیلکا ماهیان دارای ارزش غذایی بالایی هستند اظهار داشت: ارتقاء مصرف سرانه آبزیان از یک سو، پشتیبانی از فعالان عرصه صید و صیادی و زمینه‌سازی برای توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری از راهبردهای اولویت‌دار شیلات محسوب می‌شود.

 

مدیرکل شیلات با تاکید بر اینکه به طور معمول و با شروع فصل تخم‌ریزی کیلکا ماهیان در راستای حفظ ذخایر این نوع از ماهیان صید این گونه از ماهی ممنوع می‌شود ابراز داشت: روند ممنوعیت صید کیلکا ماهیان از دریای خزر در تاریخ نهم اردیبهشت امسال آغاز شد و این ممنوعیت تا 27 خرداد ادامه پیدا کرد.

 

مدبری استان گیلان را در زمینه بازسازی ذخیره انواع ماهیان استخوانی و خاویاری مرکزی پیشرو در سطح کشور دانست و خاطرنشان کرد: مرکز شهید انصاری شهر صنعتی رشت، مرکز مرحوم یوسف‌پور سیاهکل و مرکز شهید بهشتی سنگر مهم‌ترین مراکز بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری گیلان به شمار می‌آیند.

 

کد خبر 1068514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha