نماینده چابهار از توضیحات وزیر نیرو قانع شد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر نیرو در مورد ضرورت تامین آب شرب از طریق شیرین کردن آب دریاها قانع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (یک تیر)مجلس شورای اسلامی سوال معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس از وزیر نیرو در مورد  علت عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه توسط وزارت نیرو به خصوص ماده ۳۶ این قانون که بر ضرورت تامین آب شرب مناطق جنوب از طریق شیرین کردن آب دریاها تاکید دارد مطرح شد که پس از پاسخ  وزیر نماینده سوال کننده اظهار داشت که از این توضیحات قانع شده است.

معین‌الدین سعیدی در طرح سوال خود گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو باید تا پایان این برنامه ۳۰ درصد از آب مناطق جنوب را از طریق شیرین کردن آب دریا تامین کند و ۷۰ درصد تجهیزات لازم برای شیرین کردن آب از طریق شرکت‌های داخلی صورت بگیرد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چالش اصلی امروز کشور مساله‌ی آب است اظهار داشت:  ما راهی جز استفاده از ظرفیت منابع آب دریاها نداریم. حدود ۶۰ درصد از آب شیرین کن‌ها در خاورمیانه استفاده می‌شوند، اما سهم کشور ما فقط دو درصد است. چرا در سیستان و بلوچستان که با بیشترین میزان تنش آبی مواجه است حتی یک مترمکعب نیز به ظرفیت آب شیرین‌کن‌های آن اضافه نشده است.پایین‌ترین دسترسی به آب شرب را مردم استان سیستان دارند. هراز چندگاهی شاهد فاجعه‌هایی در استان هستیم که دستاویز رسانه‌های بیگانه می‌شوند. سدهایی در منطقه ایجاد شده اما تدبیری برای شبکه پایین دست سدها نشده است.

وی تاکید کرد: روستاها در کنار اقیانوس هستند اما یک متر لوله گذاری نشده‌اند. انفعال در دیپلماسی آب مشهود است. حجم آبی که صرف دوش روزانه در مناطق بالانشین پایتخت می‌شود برای هر فرد ۲۰۰ لیتر است، اما به هر فرد در منطقه جنوب برای کلیه امور روزمره فقط ۱۵ لیتر آب می‌رسد. ضمن احترام ویژه به جایگاه علمی وزیر اما به قول‌هایی که دادند عمل نشده است.

 

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای  خاطر نشان کرد: عمر کودکان سرزمین من در صف‌های طولانی آب تلف شد. اگر از کودکان منطقه من بپرسید که چه آرزویی دارید؟ جوابی ندارند. پروژه‌های خوبی در منطقه تعریف شده است اما اجرایی نشده است. 

کد خبر 1068996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha