فرونشست ۷۳ سانتی متری سالانه دشت بیرجند

شهیدی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر در برخی مناطق ممنوعه متاسفانه مجوز حفر چاه داده شده است، گفت: سالانه به طور متوسط ۷۳ سانتی متر از سفره آب زیر زمینی دشت های بیرجند افت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی شهیدی» امروز (یکم تیر) در نشست خبری پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در دانشگاه بیرجند با بیان اینکه یکی از مشکلات حال حاضر کشور موضوع کمبود آب و خشکسالی های چندین ساله است، گفت: بزرگترین عامل در نگهداشت جمعیت در نوار مرزی و استانهای مرزی کشور موضوع آب است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

 

وی با بیان اینکه طی 20 سال گذشته بیش از 1800 روستا در خراسان جنوبی به دلیل کم آبی خالی سکنه شدند و مردم آن به شهرها مهاجرت کردند، گفت: این موضوعات نشان می دهد که باید در کشور از نظر جمعیتی آب را تثبیت کنیم.

 

دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از استانهایی است که بیشترین تاثیر را از خشکسالی پذیرفته است، گفت: متاسفانه برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی باعث شده تا شاهد کاهش کیفیت آب و شور شدن آب طی سالهای اخیر باشیم که این موضوع در آینده در صورت بی توجهی باعث از بین رفتن منابع خاک هم خواهد شد.

 

شهیدی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر در برخی مناطق ممنوعه متاسفانه مجوز حفر چاه داده شده است، گفت: سالانه به طور متوسط 73 سانتی متر از سفره آب زیر زمینی دشت های بیرجند افت می کند؛ این در حالی است که متوسط جهانی این موضوع 5 سانتی متر است و بیشتر از این زنگ خطری برای ما است.

 

وی با اشاره به اینکه با خالی شدن سفره های زیر زمینی، خاک هم فرونشست می کند، افزود: پدیده فرونشست زمین در خراسان جنوبی شروع شده است.

 

دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با تاکید بر حذف گیاهان پر آب و جایگزین کردن گیاهان بومی استان مانند گیاهان دارویی و زعفران و زرشک، گفت: بیشتر روش های ابیاری در استان به شکل سنتی است که باید این الگو تغییر کند و به سمت آبیاری قطره ای نوین برویم.

 

شهیدی توجه به زهکشی در کشاورزی را باعث افزایش بهره وری دانست و گفت: زهکشی زمین های کشاورزی تولید محصول را تا 4 برابر افزایش می دهد و محضول با کیفیت تری خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برای هر کاری یک چاه می‌زنند و توجهی به افت آبهای زیر زمینی ندارند، گفت: نباید آب را فدای همه مسائل کرد.

 

دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران تاکید کرد: مسئولان یک مشاور آب در کنار خود داشته باشند که هر طرحی را که بخواهد اجرایی کنند در مورد مسائل تامین آب آن هم نظر خواهی کنند.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1069055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha