تشریح برنامه های گرامی داشت سالروز حماسه « پد خندق» در لنده

فرمانده ناحیه مقاومت لنده ضمن تشریح برنامه های حماسه «پد خندق»، گفت: حماسه غرور آفرین پد خندق کارنامه درخشان استان کهگیلویه و بویراحمد در طول هشت سال دفاع مقدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، سرهنگ «روح الله ویسی» امروز (۱ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان لنده ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت امام رضا(ع) و گرامی داشت هفته قوه قضائیه با قدردانی از حماسه حضور مردم در انتخابات، گفت: امروز ملت ایران در مقطعی تاریخی با حضور خویش مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام و دشمنان زدند.

 

فرمانده ناحیه مقاومت لنده افزود: نباید رشادت ها و دلیرمردی رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود چرا که در پد خندق که حماسه از آتش و خون بود ایثار و فداکاری های بسیاری را خلق کردند.

 

وی تصریح کرد: حماسه غرور آفرین پد خندق کارنامه درخشان استان کهگیلویه و بویراحمد در طول هشت سال دفاع مقدس است.

 

ویسی گفت: به مناسبت هفته دفاع مقدس استانی و گرامیداشت حماسه پد خندق برنامه هایی در این هفته خواهیم داشت که غبارروبی گلزار شهدا، برگزاری یادواره شهدا، دیدار با خانواده های معظم شهدای پد خندق، سخنرانی پیش از خطبه رزمندگان در نماز جمعه، تهیه و تولید محتوایی در خصوص پد خندق و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری از جمله برنامه های این هفته می باشد.
 

فرمانده ناحیه مقاومت لنده تاکید کرد: برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه و تبین حماسه ها و فداکاری های رزمندگان استان و شهرستان لنده در طول هشت سال دفاع مقدس یکی از رسالت های مهم اصحاب رسانه است.

 

وی گفت: سردار شهید جانمحمد کریمی به عنوان حماسه ساز تاریخی پد خندق و از فرماندهان این پد بود که حقیقتا بنا به گفته شاهدان و رزمندگان تا آخرین قطره خونش دفاع کرد و به همراه شهیدان خیلیل شاد، نویدی، جوادی و سایر شهدا در پد خندق به فیض عظمای شهادت نائل شدند.

 

پدخندق، تابلوی شجاعت دلاورمردان كهگیلویه وبویراحمد

عملیات پد خندق یکی از عملیات‌ های دوران دفاع مقدس بود که در آن رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیر ماه سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به مدت ۱۴ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند و این عملیات به عنوان حماسه‌ ای ماندگار در تاریخ این استان ثبت شد.

ابوالحسن غلامی، یکی از جانبازان قطع عضو دوران دفاع مقدس است که از جانفشانی‌ ها و رشادت‌ های رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در حماسه پدخندق می‌ گوید: «علی رغم پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران لیکن دشمن متجاوز و دست نشانده با حمله‌ای گسترده از زمین و آسمان و دریا قصد غافلگیری و تصرف بخش‌ های زیادی از استان خوزستان از جمله اهواز را داشت. اما گروه اندکی به تعداد حدود ۱۵۰ نفر از رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد و از نسل آریوبرزن، حماسه‌ ای از جنس پیروزی خون بر شمشیر را رقم زدند و جوانان گچسارانی، دهدشتی و یاسوجی دوشادوش همدیگر ۱۶ ساعت در یک محیط محدود به نام «دژ یا پد خندق» دشمن را زمین گیر کردند تا نیرو‌های پیاده نظام ایران خود را به منطقه برسانند.

در این نبرد تاریخی حدود ۸۰ نفر از رزمندگان به شهادت رسیدند و سایر عزیزان مجروح و پس از اتمام فشنگ حتی با سنگ به سینه دشمن زدند، ولی اسیر شدند و مظلومیتی عاشورایی با جلوه‌ هایی از رزم حماسی و عاشقانه را آفریدند.

کد خبر 1069238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha