برگزاری پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی در قم

حجت الاسلام عبدخدایی از برگزاری پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت چهاردهمین سالگرد ارتحال این مرجع تقلید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام عبدخدایی امروز(چهارشنبه۲تیر)در نشست خبری یش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی، با بیان اینکه آیت الله فاضل لنکرانی شارح مکتب فقهی امام راحل بودند، گفت: این همایش در باب مبانی فقهی آیت الله فاضل لنکرانی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی این مرجع تقلید برگزار می شود.

 

دبیر همایش اندیشه های آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ادامه داد: این فعالیت در یک عرصه دو ساله طراحی شده است که همایش اصلی آن در سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: سه کمیسیون با موضوعات فقه سیاسی، اصول فقه سیاسی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی برای این همایش در نظر گرفته شده است که در آن اساتید توانمندی حضور خواهند داشت.

 

دبیر همایش اندیشه های آیت الله العظمی فاضل لنکرانی با بیان اینکه مناظرات و نشست های مختلفی را در سه کمیسیون مذکور برگزار خواهیم کرد، بیان داشت: از مقالات و پایان نامه ها و رساله هایی که در این موضوعات تدوین می شود حمایت خواهد شد.

 

عبدخدایی یادآور شد: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی هم به لحاظ تئوریک و هم به لحاظ عملی از بنیانگذاران و مؤسسان نظام جمهوری اسلامی بوده اند؛ بنابراین جا دارد سیره علمی و عملی این عالم بزرگ مورد واکاوی قرار گیرد.

 

وی گفت: این همایش برونداد فعالیت های علمی و عملی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی است و با این پشتوانه برگزار می شود.

 

مسئول گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: هرچه مباحث و تولیدات فقهی گسترده تر باشند آنگاه مراکز تصمیم گیر سیاسی و اجتماعی و قانونگذاران کشور می توانند آراء و نظرات دقیق تر با چهارچوب های اسلامی را اتخاذ نمایند و از تصمیمات سلیقه ای خودداری نمایند.

 

وی افزود: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی از مراجعی بودند که در عین اینکه امکان تصدی بسیاری از مناصب حکومتی برای ایشان فراهم بود اما به تولید مباحث فقهی مرتبط با نظام و حکومت اسلامی پرداختند.

 

عبدخدایی گفت: متأسفانه در موضوع مد نظر این همایش خیلی کار نشده و تاکنون فقط دو پایان نامه سطح کارشناسی ارشد را در این خصوص یافته ایم.

 

دبیر همایش اندیشه های آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بیان داشت: متأسفانه مسئله فقه سیاسی از سوی محققین و پژوهشگران ما مورد غفلت واقع شده است؛ مشکلاتی که در عرصه مدیریت جامعه به وجود آمده است بی ارتباط با این غفلت نیست.

 

مسئول گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در پایان گفت: نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی روز یکشنبه ۶ تیر ساعت ۹ و نیم صبح با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری و حجج الاسلام و المسلمین احمد مبلغی و حمید پارسانیا در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار خواهد شد.

کد خبر 1069627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha