موزه شهدای گلپایگان، اندر خم جلسه هیات امنا

موزه شهدای گلپایگان که پنج سال از افتتاح آن می گذرد و هنوز به بهرداری نرسیده است، اکنون به دیوار «جلسه هیات امنا و هزینه اولیه» راه اندازی موزه برخورد کرده است.

شبستان_گلپایگان، فلسفه ایجاد موزه شهدا در نقاط مختلف کشور، اجرای برنامه های مختلف فرهنگی با هدف شناخت نسل های جدید از تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و شهدا و پاسداری از ارزش های این آرمانها است.


ساخت موزه شهدای گلپایگان در کلام «مسعود حبیبی» سال 92 با هزینه یک میلیارد تومان و به صورت هرمی در زمینی به مساحت 300 متر مربع آغاز شد و در سال 96 به طور رسمی پایان یافته است و آرشیو خبری شهرستان خبر از افتتاح آن در اسفند 95 و غبار روبی آن در سال 96 را توسط مسئولان شهرستان به خصوص امام جمعه وقت را دارد ولی این ساختمان پس از گذشت سال ها هنوز مورد بهره برداری عموم مردم قرار نگرفته و بدون استفاده رها شده است.


مدیر فرهنگی شهردای گلپایگان با یادآوری اینکه زمین موزه موقوفه است و به تشریح تفاهم نامه های میان شهرداری با بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان پرداخت و بیان کرد: تصویر 372 شهید شهرستان به صورت حکاکی لیزری بر شیشه های موزه نقش بسته است اما موزه شهدا نیاز به پارتیشین بندی و سیستم گرمایشی، سرمایشی و صوتی، تصویری و محتوای فرهنگی دارد که هزینه راه اندازی موزه با توجه به تلاطم قیمت ها هر روز افزون می شود.


«خالق محمد شریفی» در خرداد ماه سال 1399 نیز در نشستی با خبرنگاران شهرستان گلپایگان هزینه سیستم صوتی، پارتیشن بندی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی آن را 300 میلیون تومان بیان کرد و افزود: موزه شهدا به بنیاد شهید و ایثارگران هنوز تحویل نشده است، هرچند بنیاد شهید در سال های اخیر به برون سپاری کارهای خود اقدام کرده است اما برای تحویل گرفتن این موزه اعلام آمادگی می شود.


جلسه ای با موضوع ساماندهی موزه شهدای گلپایگان، دو ماه بعد در مرداد ماه سال 1399 در فرمانداری تشکیل می شود و با باز شدن مسائل، نیاز به بازنگری در تفاهم نامه و نیاز هماهنگی چند اداره، موضوع رسیدگی به مشکل موزه به جلسه شورای عمومی فرهنگ و ایثار شهرستان موکول شد اما برای ساماندهی موزه و راه اندازی آن، مدت زمان 7ماهه را کافی دانستند و مسئولان شهرستان برای تحقق آن اظهار امیدواری کردند.


رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان در روزهای پایانی بهمن ماه 1399 به شهرستان گلپایگان آمد و موزه شهدای گلپایگان یکی از موضوعات اصلی جلسه بود و تشکیل هیات امنایی شامل فرماندار گلپایگان، امام جمعه گلپایگان، شهرداری گلپایگان، ناحیه مقاومت بسیج گلپایگان و بنیاد شهید مصوب شد.


محمد شریفی در خرداد ماه سال 1400 به خبرنگار شبستان در دفتر بنیاد شهید و امور ایثارگرران درخصوص اقدامات صورت گرفته برای موزه شهدا گفت:تصمیم مسئولان شهر بر آن است که جلسه ای با حضور نماینده شهرستان گلپایگان، شهرداری گلپایگان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گلپایگان، فرماندار شهرستان گلپایگان و بنیاد شهید تشکیل شود که به تعویق افتاده و هنوز اتفاق خاصی در ابن خصوص روی نداده است.


رئیس بنیاد شهید گلپایگان با یادآوری اینکه برآورد هزینه برای تکمیل موره شهدا در ابتدای سال گذشته حدود 300 میلیون تومان بود، بیان کرد: اکنون شاید یک میلیارد تومان نیز برای تکمیل و آماده سازی موزه کافی نباشد.


وی با تاکید براینکه کار تکمیل موزه شهدا، حداقل باید آغاز شود و بنیاد شهید می تواند تولیت آن باشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات پیش روی موزه آن است که مسئولان شهرستان انتظار دارند پول و اعتبار به یکباره به موزه تزریق شود تا بتوان کاری برای موزه انجام داد اما می توان کار را با دارایی و توانایی کنونی شروع کرد.


آنچه که از اظهارات مسئولان شهرستان گلپایگان بر می آید، کمبود بودجه و مسئولیت سنگین اداره و نگهداری موزه شهدا سبب شده است که تاکنون جلسات حول موزه شهدا تنها به حرف و وعده خلاصه شود.


سپردن کارها به مردم شاید بتواند راه گشای این گره باشد،زیرا گلپایگان 372 خانواده شهید دارد، شاید اگر کار را به همه خانواده های شهدا سپرده شود، هم هزینه مورد نیاز اولیه برای راه اندازی موزه، در میان خانواده ها تقسیم می شود و به هر خانواده رقم ناچیزی می رسد و هم به سرعت با عکس و وسایل یادگاری عزیزانشان، فضای موزه از نظر محتوا بسیار سریع تر از تصور مسئولان شهرستان تکمیل می شود و اگر همه خانواده های شهدا امکان مالی برای هزینه در موزه را نداشته باشند می توان خیران شهرستان را در آن سهیم کرد.


به بهره برداری رسیدن موزه شهدا به مثابه صورت گرفتن یک کار فرهنگی تمیز در سطح شهرستان و ارتقای فرهنگ در میان رویش های انقلاب است و از این رو، سرمایه گذاری برای فرهنگ، نوعی کار تولیدی و جهادی است./

کد خبر 1070120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha