كامل نبودن زنجيره توليد چالش پيش روي واحدهای تولیدی خراسان جنوبی است

ملانوری گفت: بخش عمده ای از مشکلات و چالش های پیش روی واحدهای تولیدی خراسان جنوبی به جهت کامل نبودن زنجیره تولید اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» عصر امروز (۵ تیر) در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی وضعیت تولید شیرخام و مشکلات دامداران در فروش شیر و مسایل مربوط به واحدهای تولیدی و فرآوری محصولات لبنی استان، اظهار کرد: خیلی از موضوعات دیگر استان مثل زرشک، زعفران، مرغ و ... همین مشکل شیر و واحدهای تولیدی مرتبط با آن را دارند.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کامل نبودن زنجیره تولید، زمینه‌ساز بخش عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان است، ادامه داد: در حال حاضر تعداد 15 واحد تولیدی شامل 11 کارخانه و چهار کارگاه فرآوری شیر داریم که بازار فروش مناسبی ندارند، به عبارتی برای تولید محصول خود کلی هزینه می کنند اما نتیجه مطلوبی عایدشان نمی شود.

 

وی تصریح کرد: رصد وضعیت موجود، نشان می دهد استان به لحاظ فعالیت واحدهای تولیدی شرایط مناسبی دارد، تولید هم به خوبی صورت می گیرد اما چون زنجیره کامل نیست، مشکلاتی سد راه واحدهاست.

 

ملانوری با تأکید بر این که اگر در تکمیل زنجیره تولید، کوتاهی رخ داده، خودِ ما مقصر هستیم، گفت: این که بانک ها تسهیلات می دهند اما متقاضیان نمی توانند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند، حکایت از مشکلی دارد که باید رفع شود.

 

وی متذکر شد: این که 15 واحد تولیدی استان با ظرفیت اسمی 500 تن فعال شده اند اما در حال حاضر 250 تن شیر در استان تولید می شود و این میزان به ارزش واقع خود نمی رسد، به جهت کامل نبودن زنجیره تولید است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما در استان از زنجیره و چرخه تولید، تعریف درستی نداریم، تأکید کرد: کسی که بخواهد مشکلات موجود را از مسیر تولید استان حذف کند، فقط خودِ ما هستیم، این موضوع در خارج استان، حل نمی شود.

 

ملانوری افزود: ما باید با رفع مشکلات موجود، در بحث تولید محصولات مان به جایی برسیم که دیگران برای خرید آنها به ما التماس کنند.

 

وی بهترین راهکار برای رفع موانع از مسیر واحدهای تولید شیر استان را در نشستی مشترک تعریف کرد و گفت: ظرف هفته آینده، طی نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نمایندگان اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و مدیران واحدهای تولیدی، تمام مسایل موجود مورد واکاوی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای رفع و رجوع آنها ارائه شود.

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر تنها مشکل واحدهای تولیدی شیر استان، فقط کمبود نقدینگی و تسهیلات است، این قول را می دهم که همه این واحدها تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

ملانوری متذکر شد: اگر برخی کارخانه های لبنیاتی کشور توانسته اند گام های بلندی بردارند و کارهای بزرگی انجام دهند، ما هم می‌توانیم، فقط کافی است کارها مدیریت شده پیش بروند.

 

وی در ابتدای صحبت هایش به مرور مصوبات جلسه قبل شورا پرداخت و تأکید کرد: مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی حتماً باید تا حصول نتیجه پیگیری شده و اجرایی شوند.

 

استاندار خراسان جنوبی افزود: جلسات مستمر دولت و بخش خصوصی می تواند ضمن کمک به رفع موانع، تولید را نیز در سطح استان افزایش دهد.

 

 

کد خبر 1070341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha