سرای ملک بازار زنجان مرمت می شود

به گفته ارجمند، درصورتی‌که مالكان سرای ملک بازار زنجان براي انعقاد تفاهم‌نامه مرمت مشارکتی حاضر شوند ادامه مرمت و بازگشايی کامل سرا محقق می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان در جلسه مالکان سرای ملک با روسای ادارات مختلف در قالب ستاد مانع زدایی اظهار کرد: در حال حاضر تنها از 50 درصد سرای ملک استفاده می‌شود و برای عملیاتی شدن طرح رفع موانع و احیاء سرای ملک بازار زنجان، کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی از این سرا بازدید کردند و مشکلات و موانع را جمع‌آوری کردند و در جلسات مختلف موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت تا زمینه ­هایی برای رفع آنها فراهم شود.

 

امیر ارجمند ادامه داد: پس از انجام فعالیت‌های مرمتی مانند مرمت حجره‌ها، آواربرداری، مرمت طاق‌ها، نما و داخل حجره‌ها، کف سازی، محوطه‌سازی و ... به مجموعه‌ای زیبا تبدیل شد که برای راه‌اندازی آن نیازمند همکاری مالکان حجره‌ها، دستگاه‌های اجرایی و یا بخش خصوصی هستیم. حيات سرای تاريخی ملك وابسته به رفت‌وآمد حجره‌داران است و استفاده از اين بنا به‌عنوان انبار به روند تخريب اين سرا سرعت می بخشد.

 

وی افزود: در صورت رضایت مالکان، معاونت میراث‌فرهنگی می‌تواند فعالیت‌های مرمتی موردنیاز را به‌صورت مشارکتی انجام دهد و قرار شد موانعی مانند وجود سرویس بهداشتی و ترانس برق فشارقوی با همکاری شهرداری منطقه سه زنجان برطرف شود و اداره اوقاف مشکلات و مسائل مالکیتی این سرا را برای مالکان برطرف کند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان تصریح کرد: درصورتی‌که مالكان سرا براي انعقاد تفاهم‌نامه مرمت مشارکتی حاضر شوند ادامه مرمت و بازگشايی کامل سرا محقق می شود. با توجه به اینکه مرمت‌های پیشین تحت عنوان بازارچه صنایع‌دستی انجام‌گرفته و از اعتبارات صنایع‌دستی در این زمینه استفاده ‌شده است، ازاین‌رو انجام فعالیت‌های مربوط به صنایع‌دستی مورد تأکید است.

 

ارجمند بر ضرورت همکاری مالکان برای استفاده مطلوب‌تر از فضای ایجادشده در این سرا تأکید کرد و افزود: اين سرا در دل بازار و مركز شهر زنجان موقعيت مناسبی براي جذب گردشگر دارد و همکاری مالکان می‌تواند این سرا به سرای فعال تبدیل کند.

 

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر درزمینه احیای بخش‌های مختلف مجموعه بازار تاریخی زنجان مانند سرای ناصری اقدامات مرمتی مطلوب و مناسبی اجرا شده است.

 

سرای ملک زنجان در مرکز بافت بازار زنجان و در راسته اصلی ‌بازار پائین در جوار گرمابه حاج داداش و سرای گلشن واقع‌شده است. سرای ملک زنجان دارای ۵ ورودی است؛ از این ۵ ورودی ۴ ورودی آن فرعی و ۱ ورودی آن اصلی محسوب می‌شود. سرای ملک علاوه بر ورودی که آن را به راسته اصلی بازار متصل می‌کند. دارای چهار ورودی دیگر نیز است.

 

کد خبر 1070763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha