بهره برداری از رصدخانه ملی ایران با دستور رئیس جمهور در کاشان

رصد خانه ملی ایران با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس در قله گرگش کامو از توابع شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، رصد خانه ملی ایران صبح امروز با دستور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.

 

این رصدخانه به همت دانشمندان و مهندسان ایرانی طراحی و به اجرا درآمده است و تمام اجزا و تجهیزات تلسکوپ و گنبد آن ساخت ایران است و با اجرای این طرح ایران جزو ۱۰ کشور سازنده تلسکوپ در جهان قرار می گیرد. 

 

مقدمات ساخت این رصدخانه در ارتفاع ۳ هزار و ۶۰۰ متری قله «گرکش» اطراف شهر «کامو» کاشان در سال ۱۳۸۲ آغاز و در دولت نهم متوقف شد که با پیگیری‌ های فراوان در اواخر دولت دهم، ساخت آن دوباره از سر گرفته شد.

 

مکان یابی برای ساخت رصدخانه ملی ایران پنج سال زمان برده و از میان ۴۰ قله مطالعه شده، قله گرگش در جنوب کاشان انتخاب شده است، قطر آینه اصلی تلسکوپ ۳.۴ متر است و سازه ۹۰ تنی آن با دقت بسیار بالا اجرام آسمانی را رهگیری می کند. گنبد تلسکوپ ۲۴ متر ارتفاع و ۱۶ متر قطر دارد و بخش چرخان آن ۲۵۰ تن است و این تلسکوپ مجهز به اپتیک فعال است.

 

تمام این مجموعه پیچیده در محفظه‌ ای به ارتفاع نصف برج آزادی بر فراز قله سه هزار و ۶۰۰ متری گرگش قرار می‌گیرند، مجموعه تلسکوپ در داخل گنبد این رصدخنه در طول روز در دمایی سردتر از محیط قرار می گیرند.

 

ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در پژوهشگاه دانش های بنیادی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و با راه اندازی آن یک روند علمی نجوم در کشور شکل خواهد گرفت./

کد خبر 1070953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha