چراغ سبز آمریکا به استفاده داعش از سلاح های شیمیایی/ ترویج آمادگی و مصون سازی در پدافند شیمیایی برنامه سازمان پدافند در سال ۱۴۰۰

سردار جلالی با بیان اینکه ما نیازمند مقررات ایمنی و به روز در حوزه مواد شیمیایی هستیم، گفت: پیاده‌ سازی، ترویج، آمادگی و مصون سازی پدافند شیمیایی از برنامه های سازمان پدافند در سال ۱۴۰۰ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار غلامرضا جلالی در چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی گفت: هرچند موضوع تهاجم و جنگ های شیمیایی ترسناک و غیر قانونی است و قوانین بین المللی سعی دارد سایه این ترس را از جوامع انسانی کاهش دهد اما متاسفانه باز هم شاهد آن هستیم که غربی ها هر کجا منافع شان در خطر باشد، مستقیم یا غیر مستقیم از این سلاح ها استفاده می کنند و در این رابطه هیچ تفاوتی میان انسان ها قایل نیستند و این امر نشان می دهد کنوانسیون های بین المللی در این موضوع تصویب شده کارایی لازم را ندارند.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اگر دنیا می خواهد به موضوع امنیت و ایمنی فکر کند باید ریشه سلاح شیمیایی را خشک کند، افزود: در این زمینه باید دادگاهی تشکیل شود و مصوبان آن در دنیا محاکمه شوند اما مسامحه غربی ها با این موضوع نشان می دهد هیچ عزمی برای مقابله با استفاده کنندگان سلاح های شیمیایی وجود ندارد زیرا امروز نیز در سوریه، داعش با چراغ سبز آمریکا از سلاح های شیمیایی استفاده می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد ایمنی در این زمینه باید در شرایط صلح به زیرساخت های پدافند شیمیایی توجه کنیم تا در زمان جنگ احتمالی بتوانیم به خوبی مقابله کنیم.

 

سردار جلالی تصریح کرد: امروز صنایع و تجهیزات پدافند شیمیایی تماما در داخل تولید می شود؛ بنابراین باید صنعتی پویا و زنده در این حوزه داشته باشیم و از سوی دیگر باید دانش مقابله با عوامل شیمیایی را نیز کسب کنیم و این امر یک شبه محقق نمی شود.

 

سردار جلالی با اشاره به برخی حوادث شیمیایی در کشور یادآور شد: اکثر حوادثی که در کشور رخ می دهد، ناشی از سهل انگاری در این حوزه است. خرید و فروش عوامل شیمیایی خارج از حوزه ایمنی خطرناک است. در حوزه هسته ای شاخص های ایمنی 2 یا 3 برابر استانداردها هستند؛ این موضوع باید در حوزه پدافند شیمیایی نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

وی گفت: در حوزه درمان با کمک پزشکان شاهد تولید دانش و استفاده از تجربیات پزشکی در منطقه هستیم و می توانیم تولیدکننده این دانش باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه در ماهشهر 52 مجموعه شیمیایی در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: در این زمینه داشتن فقط یک قطب درمان شیمیایی کافی نیست؛ به همین دلیل باید به آمایش مراکز درمانی برای بیماران شیمیایی توجه کنیم و در حوزه درمان پزشک و پرستار را به صورت تخصصی آموزش دهیم.

 

وی گفت: موضوع تنظیم مقررات در حوزه شیمیایی نیز مهم است و ما نیازمند به روز بودن دانش ایمنی در حوزه شیمیایی هستیم؛ به عنوان مثال نمی شود گاز کلر را از تبریز بار بزنیم و در مسیر صدور به عراق با انفجار کپسول های گاز کلر شاهد مصدوم شدن 700 نفر باشیم.

 

سردار جلالی تصریح کرد: سند نظام مصون سازی و آمادگی پدافند شیمیایی سال گذشته به امضای سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح رسید و در روزنامه رسمی کشور منتشر و از سوی وزیر کشور به استان ها ابلاغ شد.

 

وی با اشاره به حادثه شیمیایی در پالایشگاه تهران خاطرنشان کرد: در این حادثه اشکال در رعایت نشدن ایمنی بود و این موضوع نشان می دهد نمی توانیم به موضوع ایمنی زیرساخت ها بی اعتنا باشیم. کشوری که تهدید امنیتی و جنگی دارد باید به فراتر از حداقل های ایمنی توجه کند. مراکز شیمیایی پرخطر بسیاری در شهرها فعالیت می کنند لذا باید مجلس در رابطه با عدم فعالیت این گونه مراکز در شهرها قانونی را تصویب کند.

 

وی گفت: در سال 1400 برنامه سازمان پدافند، پیاده سازی، ترویج، آمادگی و مصون سازی پدافند شیمیایی است. در حوادث شاهد آن هستیم که مقررات ایمنی در ساخت زیرساخت های شیمیایی و پتروشیمی به دقت رعایت نمی شود. در حوزه مصون سازی آنچه ساخته می شود، حتما باید امن و ایمنی باشد. متاسفانه مراکز شیمیایی پرخطر در تمام شهرها وجود دارند و در ساخت این مراکز به موارد ایمنی توجه کافی نشده است.

 

وی یادآور شد: تمام مراکز صنعتی و شیمیایی از شهر تا استان تکلیف ویژه دارند و مکلف هستند با هماهنگی سازمان پدافند هر ساله رزمایش پدافند شیمیایی را برگزار کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: فرآیند زنده پدافند شیمیایی یک فرآیند زیستی زنده است که باید در شرایط صلح کار کند تا بتواند در شرایط جنگ پاسخگو باشد. ما در الگوریتم شیمیایی نیازمند پدافند شیمیایی و تولید تجهیزات لازم برای محافظت از خودمان هستیم. بدون الگوریتم زنده شیمیایی قادر به هدایت اکوسیستم شیمیایی کشور نیستیم. باید شاخص های ایمنی در این حوزه ارتقا یابد، به همین دلیل نیازمند مرکز ایمنی تخصصی شیمیایی در هر بخش سیستم شیمیایی هستیم و نمی توانیم شاهد خرید و فروش سلاح های شیمیایی خارج از محاسبات ایمنی برای کشور باشیم، این موضوع برای کشور خطرناک است.

 

سردار جلالی با اشاره به خوی حیوانی دشمن در تهاجم شیمیایی به شهرهای کشورمان و حتی کردستان عراق در استفاده از سلاح های شیمیایی یادآور شد: بیش از پنج هزار شهید شیمیایی در این حوادث جان باختند و کشورهای غربی با خوی حیوانی سلاح های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند و هیچ اعتراضی در این زمینه به گوش نرسید. سفیران شیمیایی ما که در قالب بیمار به کشورهای غربی اعزام می شدند نیز نتوانستند پیام خوی حیوانی دشمن را به دنیا برسانند زیرا تلاش غربی ها در این زمینه مانع می شد.

 

وی خاطرنشان کرد: در طول زندگی مان نمی توانیم خاطره عبور از خیابان های حلبچه و کشتارهای وحشیانه مردم را از یاد ببریم. این رفتار صدام مانند رفتار هیتلر بود و دیکتاتوری مانند صدام به وسیله استکبار جهانی را مسلح کرد. اگر دنیا می خواهد به موضوع امنیت و ایمنی کشورها کمک کند باید شاهد محاکمه مسببان حوادث شیمیایی باشیم. مسامحه غربی ها نشان می دهد قوانین بین المللی قابلیت بازدارندگی ندارد و همواره این موضوع در بزرگداشت شهدای شیمیایی باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1071206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha