۲۱۵ پروانه‌ بهره‌برداری از صنعت در گیلان صادر شد

دلق‌پوش با بیان اینکه سال گذشته ۲۱۵ مورد پروانه‌ بهره‌برداری از صنعت در گیلان صادر شد گفت: در سال ۹۹ میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گیلان به دو هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «فرهاد دلق‌پوش» شامگاه چهارشنبه(۹ تیر) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تبریک روز صنعت و معدن و دهه تولید و تجارت به فعالان عرصه تولید، کارآفرینی و اشتغال اظهار داشت:‌ گیلان به لحاظ موقعیت خاص مرزی و زیرساخت‌هایی که دارد از ظرفیت‌های بالا و جاذبه‌های خوب سرمایه‌گذاری بهره‌مند است.
 
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان امنیت سرمایه گذاری و تسهیل در حمایت از سرمایه‌گذار را در استان مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: طبق آخرین آمارهای ما نقش صنعت در تولید ناخالص داخلی در گیلان 22 درصد برآورد می‌شود و عموما 40 درصد اشتغال جامعه و 60 درصد تامین اقتصاد در حوزه صنعت محقق شده است.
 
 
دلق‌پوش از وجود بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی و 120 هزار واحد صنفی دارای پروانه در گیلان خبر داد و تصریح کرد: 110 معدن شناسایی شده در استان گیلان داریم که بخش اعظمی از آن‌ها فعال و بخش دیگری هم در دست احیاء و بهره‌برداری است.
 
 
وی وضعیت گیلان در بخش دارا بودن ذخایر معدنی و استخراج مواد معدنی نسبت به سایر استان‌ها را برشمرد و ابراز داشت: متاسفانه با وجود منابع معدنی خوبی که در گیلان داریم و تکلیفی که به اداره کل اکتشافات معدنی و زمین‌شناسی استان برای شناسایی پهنه‌های جدید معدنی دادیم عمدتا معادن ما سطحی بوده و در عمق کار نشده است.
 
 
*رشد افزون بر ۴۲ درصدی سرمایه گذاری در صنعت گیلان 
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه از مجموع 110 معدن حدود 60 معدن تا همین چند وقت قبل به شکل نیمه فعال کار می‌کردند افزود: به دلیل شرایط خاص جلگه‌‌ای و رودخانه‌‌ای در گذشته بیشتر به منابع شن و ماسه رودخانه‌‌ها، بسترها و حرایم آن در گیلان توجه می‌شد در حالی‌که معادن ثابت و دارای پروانه کوهی یک ارزش ماندگار اقتصادی دارند.
 
 
دلق‌پوش با اشاره به اینکه در چند ساله اخیر به سبب تفویض اختیاری که به استان‌ها در بخش شورای معادن داده شد تدابیر خوبی برای احیاء معادن راکد، فعال کردن و تعیین تکلیف آن‌ها انجام شد گفت: ما توانستیم از این منابع بهره‌برداری خوبی داشته باشیم و اساسا پروژه‌های عمرانی مانند راه‌آهن، بزرگراه‌ها و ساخت‌وسازهایی که در گیلان انجام می‌شود به منابع معدنی و صنایع وابسته هستند.
 
 
وی از فعال کردن کارگروه تعامل بین منابع‌طبیعی و محیط‌زیست خبر داد و افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد و باید حتما در آن بازنگری شود این است که گیلان نباید صنعت داشته باشد در حالی‌که اگر به کشورهای اروپایی که قاره سبز نام گرفته‌اند توجه می‌کنیم می‌بینیم که از تمام منابع خود به شکل بهتری استفاده می‌کنند و هیچ آسیبی هم به محیط‌زیست آن‌ها وارد نمی‌شود.
 
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه کارگروه تعامل بین منابع‌طبیعی و محیط‌زیست پیشرفت‌های خوبی در استان داشته است اذعان کرد: تعداد زیادی از معادنی که در گیلان دچار مشکل بود به همین سبب تعیین تکلیف شدند و 25 معدن را هم به مزایده گذاشتیم که عمدتا معادن سطحی مانند سنگ لاشه بودند. 
 
 
دلق‌پوش صدور 215 مورد پروانه‌های بهره‌برداری از صنعت در گیلان را در سال 99 مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه به نسبت سال 98 حدود 30 درصد در این بخش رشد داشتیم اضافه کرد: در سال 99 میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گیلان به 2 هزار و 282 میلیارد تومان رسید که نسبت به سال 98 حدود 42.19 درصد رشد داشته است. 
 
 
وی میزان اشتغال در بخش صنعت گیلان را 2 هزار و 541 نفر در سال 99 اعلام کرد و با بیان اینکه در مقایسه با سال 98 این اشتغال 19.92 درصد افزایش پیدا کرد افزود: معادن کوهی متناسب با پروانه بهره‌برداری که حداقل 10 ساله هستند تا جایی که ظرفیت دارند فعالیت کرده و اشتغال نسبی خوبی ایجاد می‌کنند.
 
 
* 65 واحد تعطیل و راکد در گیلان احیاء شد
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تمام واحدهای تولیدی استان را غیردولتی و متعلق به بخش خصوصی اعلام کرد و یادآور شد: سال گذشته تنها 65 واحد تعطیل و راکد را در گیلان احیاء کرده و اجازه ندادیم هیچ واحدی تعطیل شود به طور مثال واحد تولیدی ایران برک هم‌اینک با 250 نفر نیرو مشغول به کار است.
 
 
دلق‌پوش کمک برای احیای تعداد بیشتری از واحدهای تولیدی و صنعتی گیلان در سال مزین به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را رویکرد سازمان صمت اعلام کرد و گفت: نه تنها در بخش صادرات و سرمایه‌گذاری بلکه در مورد احیاء واحدها هم برنامه‌ریزی خوبی در گیلان انجام شده و دقیقا هدفگذاری کرده‌ایم.
 
 
وی در ادامه ایجاد تعادل بازار و نظارت بر قیمت‌ها را از جمله رسالت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت خواند و ابراز داشت: مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمتی مختص به گیلان نیست و در سراسر کشور مشاهده می‌‌شود از طرفی با همت مردم، کسبه و با تلاش مسئولان طبق آمارها میانگین تورم و گرانی در استان از متوسط کشوری پائین‌تر است.
 
 
*جریمه ۳۷۰ میلیارد تومانی برای عرضه کنندگان متخلف مرغ در گیلان
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان این استان را در تولید مرغ پیشرو اعلام کرد و با تاکید بر اینکه سال گذشته بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار اجازه داده نشد قیمت مرغ از 19 هزار و 100 تومان بالاتر برود افزود: امسال هم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی ایجاد شده که می‌تواند بسیار مثمرثمر واقع شود.
 
 
دلق‌پوش با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ 24 هزار و 900 تومان تعیین شده است خروج از حالت سنتی و سامانه‌ای شدن امر نظارت‌ها را لازم دانست و تصریح کرد: طبق آمارها سال گذشته در استان گیلان بسیاری از افرادی که در سطح عرضه مرغ تخلف داشتند، جریمه شدند به طوری‌که حجم تخلفات این بخش به بیش از 370 میلیارد تومان رسید.
 
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان رفع مشکل توزیع مرغ با ارتقای فرهنگ عمومی و پایبندی به قانون را متذکر شد و در پایان خاطرنشان کرد: از همه مردم به ویژه کسبه و بازاریان در استان گیلان انتظار داریم با تمام شرایط سختی که وجود دارد برای تثبیت ثبات در بازار همکاری کنند از طرفی ما نیز نظارت می‌کنیم تا مرغ طبق قیمت مصوب توزیع شود.
 
 
کد خبر 1071763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha