کانون های مساجد جزء رویش های فرهنگی انقلاب اسلامی هستند

امینی گفت: هر کدام از کانون فرهنگی و هنری مساجد یک پایگاه فرهنگی انقلاب اسلامی هستند که می توانند با توجه به نیازهای روز جامعه در فضای حقیقی و مجازی برای اهداف انقلاب برنامه ریزی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «یوسف امینی» امروز پنج شنبه (10 تیر) در جلسه ای که با حضور رابطین کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی برگزار شد؛ بیان کرد: فعالیت در حوزه کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای نشان دادن اهمیت موضوع و برجستگی آن از دو جهت باید به آن نگاه کرد اولا از نظر شکل و یا ساختار  است، اینکه یک شبکه وسیع و گسترده در سطح کشور، استانها ، شهرستان ها، شهر و روستا را به نوعی پوشش می دهد، این خود یک ارزش است لذا باید ساختار ایجاد شود، پیوند برقرار شود و ارتباط هدفمند وجود داشته باشد.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در خصوص فعالیت هایی که رابطین انجام می دهند؛ گفت: ما ترکیب های این چنین را داشتیم خود ساختار هیئت این گونه است و یا شبکه مساجد در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پایگاه مبارزه فرهنگ و محل برنامه ریزی بود و بسیاری از اتفاقاتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد خواستگاه آن از مساجد بود.

 

وی افزود: این موضوع به لحاظ شکلی و ساختار که 26 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح کشور با یکدیگر پیوند و ارتباط برقرار کرده اند و شبکه ای ایجاد شده، بسیار ارزشمند است چون ما اصطلاحا کمتر کار شبکه ای و مدل ساختاری انجام می دهیم.

 

امینی ارزشمندی دیگر فعالیت کانون های مساجد را از نظر محتوا دانست و افزود: جایگاه فعالیت شما در مسجد به خودی خود از لحاظ ذاتی و ماهوی ارزش دارد، پیوندی که بین مسجد، کانون فرهنگی و هنری و روحانیت وجود دارد این خود ارزش افزوده فعالیت و ارزش مضاعفی است که به کار شما می دهد.

 

وی بیان کرد: ارزش دیگر آن این است که شما رویش انقلاب هستید، این ساختار فرهنگی و هنری مسجد را به این شکل قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نداشتیم و به نوعی جزو رویش های فرهنگی انقلاب اسلامی، کانون های فرهنگی  و هنری مساجد هستند، به اعتقاد بنده کانون تاسیس شده تا فرهنگ و هنری را که انقلاب اسلامی می خواهد به جامعه معرفی کند به صورت نمونه، مصداقی، عملیاتی و اجرایی در کف میدان نشان دهند که خوشبختانه تا الان این گونه بوده است اما با توجه به اقتضاعات روز و نیازهای روز که دائما در حال تغییر و تحول است کافی نیست.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: کانون ها به دلیل عنصر جوان بودن و برخورداری از روحیه جهادی و انقلابی می توانند سریع خود را با نیازهای روز تطبیق دهند و متناسب با نیازهای روز جامعه پاسخگویی داشته باشند.

 

وی در خصوص شبکه فهما بیان کرد: ضروری است در هر فعالیتی اول از همه معیار و شاخص برای ارزیابی داشته باشیم و خود را ارزیابی کنیم و نظارت را انجام دهیم این کار به هم افزایی شبکه کمک می کند تا یکدیگر را شناسایی و فعالیت های یکدیگر را بینند و الگو برداری می شود و اصطلاحا به هم افزایی کمک می کند و به نوعی ساختار هم افزایی و مشارکت جمعی را تقویت می کند، ضمن اینکه نظارت هم شکل می گیرد و ایده های جدید از دل این رویداد در بستر فضای مجازی به همان عنوان زیست بوم فضای مجازی شکل می گیرد.

 

امینی گفت: الان وقت بیشتر ما در فضای مجازی صرف می شود لذا باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشیم و در غیر این صورت دیگران برنامه ریزی خواهند کرد . در واقع حامعه رشید و پویا به جامعه ای می گویند که نیازهای فرهنگی خود را به موقع شناسایی کند و بعد برای پاسخگویی به آن نیازها برنامه ریزی کند. چون صرف شناسایی نیازها کافی نیست، اگر ما نیازها را شناسایی نکنیم و برای آن پاسخ مناسب نداشته باشیم دیگران این کار را انجام خواهند و آن فضای خالی که در فضای حقیقی و مجازی آمده است پر خواهند کرد.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی افزود: هر کدام از کانون های فرهنگی و هنری مساجد یک پایگاه فرهنگی انقلاب اسلامی هستند که می توانند با توجه به نیازهای روز جامعه در فضای حقیقی و مجازی برای اهداف انقلاب برنامه ریزی داشته باشند.

 

 

کد خبر 1071894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha