تشکیل کمیته پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه‌ های اجرایی استان فارس

اکبری گفت: تشکیل کمیته پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه‌ های اجرایی استان فارس از دیگر برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در سال جدید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «اسماعیل اکبری»، امروز (شنبه 12 تیر) با اشاره به لزوم اقدامات پیشگیرانه در تمام حوزه های جرم خیز و آسیب پذیر گفت: در سال 1399 جمعاً 49 کد برنامه عملیاتی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با همکاری اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه دادگستری استان فارس انجام پذیرفت. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس افزود: سال گذشته، چهار جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و 116 جلسه در کلیه حوزه های قضایی استان برگزار و چهار طرح پیشگیرانه تهیه، ابلاغ و اجرا شد.

وی اضافه کرد: برای انجام تعاملات همکاری با جامعه دانشگاهی نیز، سه نشست تخصصی علمی کاربردی با موضوعات «آینده کلان شهر شیراز از منظر پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی»، «نقش سازمان های مردم نهاد در پيشگيری از وقوع جرم و آسيب‌های اجتماعی» و «پيشگيری از جرايم رايانه ‌ای» برگزار شد. 

اکبری با اشاره به مشارکت در برگزاری نخستین کنفرانس ملی محیط زیست سالم و توسعه پایدار در پرتو حقوق شهروندی، چالش ها و راهبردها گفت: برگزاری کارگاه‌ های آموزشی حوزه پیشگیری‌ های اجتماعی و فرهنگی، پیگیری اجرای برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت؛ توسعه کمی و کیفی مراکز ملاقات فرزندان طلاق و عملیاتی کردن دستورالعمل اداره مراکز مشاوره خانواده از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس است.

وی ادامه داد: پیشگیری از تصادفات رانندگی، پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد جدید و حاشیه نشین، راهبری کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان، اجرای دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه، سازماندهی و بهره مندی از ظرفیت‌های دیده بانان پیشگیری از طریق سامانه «سجام» و همچنین انجام فعالیت‌ های رسانه‌ای و ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افكارسنجی از دیگر اقدامات بوده است.

اکبری با اشاره به برنامه ‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در سال 1400 عنوان کرد: پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق برنامه عملیاتی سال 1400، توسعه اجرای طرح مصلحین قرآنی در سطح استان فارس و استقرار دفتر حمایت اطفال و نوجوانان دادگستری کل استان فارس در محل معاونت از نخستین اقداماتی است که امسال پیگیری می شود. 

وی ادامه داد: تشکیل کمیته پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه‌ های اجرایی استان فارس از دیگر برنامه های معاونت پیشگیری در سال جدید است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اضافه کرد: برنامه های این معاونت در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی است و همزمان با ابلاغ سند تحول قضایی، کارگروه پیشگیری از وقوع جرم و گفتمان سازی اجتماعی اجرای سند تحول قضایی دادگستری کل استان فارس در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان فارس مستقر و فعالیت‌ های خود را با همکاری مدیران و کارشناسان آغاز کرد.

اکبری تاکید کرد: ایجاد رویه واحد در فرایند دریافت و رسیدگی به اعلام جرم توسط نهادهای مردمی، شناسایی عوامل اصلی بروز جرائم و دعاوی در سطح استان و ارائه راهکارهای پیشگیرانه و شناسایی و پیگیری اصلاح قوانین و مقررات، فرایندها و ساختارهای مانع اجرای راهکارهای اصلاحی و پیگیری تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در خصوص نگهداری یا واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر قبل از بازداشت یا زندانی شدن سرپرست خانواده از اقدامات منطبق بر سند تحول قضایی این اداره است. 

کد خبر 1072382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha