توصیف «مهد فرهنگ» به قلم دکتر راشد محصل

دکتر راشد محصل از خراسان جنوبی به عنوان «مهد فرهنگ» یاد می کند و می گوید: مدرسه شوکتیه بیرجند مختص طبقه خاصی نبود، در سطوح مختلف اقدام به پذیرش دانش آموز کرد و بعدها بزرگانی چون «بدیع‌الزمان فروزان فر، شکوهی، گنجی و ...» را به کشور تحویل داد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: دکتر «محمدرضا راشد محصل» در خردادماه سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در خانواده ای روحانی در روستاي افضل آباد ماژان از توابع خوسف بيرجند متولد شد. پس از اتمام تحصیلات مقدمانی در بیرجند در ۱۳۳۳ به خدمت فرهنگ درآمد و پس از طی دوره های عالی تحصیلی در سال ۱۳۵۳ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را گرفت.

 

همكاري با فرهنگستان زبان ايران، عضو هيأت علمي دانشگاه جندي‌شاپور اهواز (شهيد چمران فعلي)، همكاري با شوراي كتاب كودك، تدوين دايره المعارف (قاموس)، تدريس در دانشگاه تبريز، همكاري با دانشكده ادبيات مشهد و دانشگاه بيرجند، عضو هسته قطب علمي فردوسي‌شناسي و عضو هيأت مديره فرهنگسراي فردوسي را در کارنامه کاری دکتر راشد محصل می توان دید.

 

دکتر راشد محصل دستی در کارهای پژوهشی به ویژه پژوهش های حوزه خراسان و فردوسی هم دارد. خودش معتقد است تنها بخشی از پژوهش‌هایش در کتاب «بیرجندیه‌ها» منتشر شده است. در حوزه «ترانه‌های خراسان جنوبی» نیز دکتر مقالاتی را به صورت تحلیلی در مجلات مختلف به چاپ رسانده است.

 

۱۴ تیر، روز قلم بهانه‌ایست که به سراغ این بزرگ مرد حوزه ادبیات برویم که بیش از دهها کتاب از جمله «پرتوهايي از قرآن و حديث در ادب فارسي، گزيده حديقه سنايي با شرح و توضيح، نشانه شناسي ادبي در كاربرد قرآن و حديث، تاريخ فرهنگ و آموزش نوين در بيرجند، فارسي عمومي، (با همكاري دكتر بهنام‌فر و دكتر محمّدي)، داستان گشتاسب در دو نگاه (پيكره شناسي و دريافت هاي اجتماعي)، نظارت بر تهيه و چاپ سه كتاب شاهنامه ‌پژوهي و خيّام شناخت و عطّار شناخت (ويژه‌نامه‌هاي فردوسي، خيّام و عطّار)» به رشته تحریر درآورده است و در حوزه مقالات نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

دکتر راشد محصل در گفتگو با خبرنگار شبستان از خراسان جنوبی به عنوان «مهد فرهنگ» یاد می کند و تاکید دارد: طبق تحقیقات و مستنداتی که وجود دارد، مدارس شوکتیه در سال ۱۲۸۶ در شهرهای مختلف بیرجند، گزیک، دشت بیاض، قاین و نهبندان راه اندازی شدند و بدون اینکه مختص طبقه خاصی باشند، اقدام به پذیرش دانش آموز می‌کردند و افرادی چون مرحوم «بدیع‌الزمان فروزان فر، غلامحسین شکوهی، پرفسور گنجی و ...» را به کشور تحویل دادند.

 

این استاد برجسته حوزه ادبیات که سال‌هاست در حوزه فردوسی، پژوهش‌های مختلفی را انجام داده است، شاهنامه را یک بیانیه کامل برای یک جهان آرمانی توصیف می‌کند و ادامه داد: شاهنامه، یک داستان نیست بلکه جلوگاه فضایل انسانی و جوانمردی است.

 

وی حافظ را جزو بزرگترین شاعران عارف مسلک ایران می‌داند که در نزد ایرانیان بسیار عزیز است و تاکید دارد که نظامی انسانیت را در آثارش برجسته کرده است اما تبلور انسانیت در شاهنامه فردوسی است.

 

دکتر راشد محصل گریزی به شاعر بزرگ خراسان جنوبی «ابن حسام خوسفی» هم می‌زند و می‌گوید: «فضلیت های انسانی به طور کامل در اشعار این شاعر فرهیخته دیده می‌ شود و این مهم اشعار او را برجسته کرده است».

 

این استاد فرهیخته حوزه ادبیات فارسی که مقالات پژوهشی را هم درخصوص خاوران نامه نوشته است، تاکید می کند که این کتاب، یک حماسه دینی و فضلیت نامه تبلیغی و اعتقادی است. ابن حسام دارای فضلیت های انسانی و هم لطایف شعری و دقت‌های شاعری است. حدود ۵۰۰ منظومه دینی وجود دارد که مقلد کار ابن حسام هستند.

 

وی همچنین به توجه حافظ به اشعار «حکیم نزاری» شاعر برجسته خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: نزاری یک شاعر برجسته است اما هر ردیف شاعر بزرگ، حافظ نیست ولی تاثیر شعر این شاعر در اشعار حافظ بسیار نمایان است.

 

دکتر راشد محصل اظهارامیدواری کرد: شاعران و نویسندگان خراسان جنوبی در بیان فرهنگ و تمدن خراسان جنوبی در ‌آثارشان همچون دیگر فرهیختگان حوزه ادب این خطه بدرخشند.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1072531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha