قوت انسان ها در شکم دام ها !

کمبود آب برای آبیاری مزارع از یک طرف و دام‌های گرسنه از دیگر سو، باعث شد که گوسفندان را برای چرا به سمت مزارع گندم هدایت کند. می‌گوید «علاجی نیست! نهاده دام نیست، همه جا خشک و بی آب و علف است. این زبان بسته ها که نباید تلف شوند».

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: آسمان خست به خرج داد و امسال زمین را سیراب نکرد. مزارع گندم هم مثل هر سال طلایی رنگ نیستند. در حالی که خوشه های سبز گندم، رفته رفته تبدیل به خوشه های طلایی می شوند، کشاورز تصمیمش عوض می شود؛ کمبود آب برای آبیاری مزارع از یک طرف و دام‌های گرسنه از دیگر سو، باعث شد که گوسفندان را برای چرا به مزارع گندم هدایت کند. می‌گوید «علاجی نیست! نهاده دام نیست، همه جا خشک و بی آب و علف است. این دام های زنده که نباید چلوی چششم تلف شوند».

 

این قصه پر غُصه و این تصمیم تلخِ تنها یک یا چند دامدار و کشاورز نیست؛ بیشتر کشاورزانی که چند راس دام دارند، این روزها قوت غالب خود را «گندم» به عنوان خوراک و نهاده، به دام‌هایشان می دهند. همچنین به خاطر خشک شدن مراتع و بالا بودن قیمت دان و نهاده، هر چیزی که ممکن است در شکم این گوسفندان نگون بخت یافت شود، کاه، یونجه، سیب زمینی، هندوانه و حتی گوجه فرنگی و نان خشک.

 

طبق گفته کشاورزان یک میلیون تومان پول نهاده دام، غذای تنها چند وعده دام است، از طرفی نمی توانند تمام سرمایه شان که همان دام هایشان هست را بدون آذوقه در بیابانی خشک رها کنند.


قصه دردناک تر آنجاست که نان خشک با قیمت دو برابر خرید و فروش می شود؛ دامداران نان خشک را به قیمت هفت هزار تومان می خرند و به دام هایشان می دهند، حالا باید دید این همه نان خشک همه اش ضایعاتی است؟ نان خشک با تفاوت قیمت زیاد می تواند برای برخی نانوایی ها وسوسه انگیز باشد.

 


حالا که قیمت پیشنهادی دولت برای خرید گندم کشاورزان چندان مورد استقبال آنها واقع نشده است؛ کشاورزان حاضرند گندم هایشان را به نقد در مزارع به دام هایشان بدهند نه به صورت نسیه به دولت!

 

انبار نان خشک برای مصارف دام!

پای درد دل دهیار فدشک به عنوان یکی از دامداران خوسف می نشینم با صدای لرزان می گوید: اوضاع دامداران منطقه رو براه نیست. فعلا روستائیان در جمع آوری نهاده با یکدیگر کمک می کنند و هر چه دارند با هم تقسیم می کنند تا دام هایشان گرسنه نمانند.

 

«قیصری»، نماینده دامداران در شهرستان خوسف هم که گوسفندی شکم پاره در خورجین موتورش دارد؛ می گوید: این گوسفند طعمه شغال شده و نمی توان از نحیفی و لاغری او را ذبح کرد و از طرفی نمی توان دست روی دست گذاشت که بمیرد، همه مشکلات دست به دست هم داده اند و دامداران را مستاصل کرده اند.

 


وی به خبرنگار شبستان می گوید: خودم نان خشک را با قیمت هفت هزار تومان و کاه را با قیمت پنج هزار تومان می خرم و به ناچار به دام هایم می دهم، باید «قرض» کنیم تا به شکم گرسنه دام هایمان آذوقه برسد. در یک ماه 100 کیلوگرم نان خشک می‌خرم و ماه دیگر شاید بیشتر هم از یک شرکت و یا جای دیگر بخرم و انبار کنم البته ما از نانوایی ها نان خشک نمی خریم، از ضایعات خانگی خریداری می کنم.

 


وی که به دلیل بارندگی کم، گندم زار او محصول اندکی داده است، محصول امسال خود را به عنوان آذوقه دام، استفاده کرده است و ادامه می‌دهد: همه دامداران شهرستان خوسف با مشکل مواجه شده اند، کاه را به قیمت 6 میلیون تومان خریداری کرده ام، هر کیسه ۳۰ کیلوگرم است که هر روز یک کیسه کاه باید به گوسفندانم بدهم، با این اوضاع گرانی نهاده خرج دام ها بیشتر از درآمدشان شده است.

 

این دامدار با بیان اینکه بسیاری از دامداران به دلیل کمبود علوفه سیب زمینی و هندوانه را برای سیر کردن شکم دام هایشان می خرند، افزود: یک تن سیب زمینی خراب با قیمت هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریده ام و به گوسفندانم داده ام.

 


امسال بارندگی کم است اما دامداران انتظار دارند جهاد کشاورزی با شرکت های توزیع نهاده و دامداران همکاری بیشتری کند و نهاده ها را به صورت اقساط و یا با چک به کشاورزان بدهد و پول آنها را 6 ماه آینده دریافت کند، تا کشاورز بتواند از محل فروش دام بر مشکلات خود فائق آیند.

 


خرید 10 تُن سیب زمینی برای زنده ماندن گوسفند

هدایتی هم از دامداران بزرگ منطقه خوسف است که به خبرنگار شبستان می گوید: سهمیه ناچیز علوفه یارانه ای سبب شده دامداران برای سیر کردن شکم دام‌ها مجبور به خرید کاه، خیار، کاهو و سیب زمینی شوند.

 

وی که 10 تُن سیب زمینی برا برای زنده ماندن گوسفندانش خریداری کرده است، ادامه می دهد: چون دام هایمان از نوع مولد هستند، درست نیست آنها را راهی کشتارگاه کنیم؛ مجبوریم از هر طریقی شکم آنها را سیر کنیم.

 

نابرابری قیمت شیر با هزینه های نهاده دامی

محمدی، دامدار دیگری است که به پرورش گاو شیری مشغول است و از نبود نهاده و گرانی ها گلایه شدید دارد هم بیان می کند: به دلیل هزینه بالای آذوقه گاو، قصد داشتم گاو آبستن خود را بفروشم ولی کسی از من نخرید، با اینکه تمام شیر گاوهایمان را به شرکت فروخته ام، باز هم مجبورم پولی دریافت نکنیم و تمام پول را برای سیرکردن شکم گاو آذوقه بخریم. روز گذشته 6 میلیون تومان کاه خریده ام که از این 6 میلیون تومان؛ پول شیر من ۲ میلیون تومان شده، هزینه ها با درآمدها یکسان نیست و دولت باید نهاده یارانه دار بیشتری را در اختیار دامداران قرار دهد.

 

همچنین دامداران می گویند هر رأس گاوی که در روز باید ۱۴ کیلوگرم کنسانتره بخورد تا روزی ۳۵ کیلوگرم شیر بدهد را تنها سه کیلوگرم خوراک یارانه‌ای می‌دهند و مانده ایم بقیه نیاز دام را از کجا تهیه کنیم؟

 


هزینه های سرسام حمل نهاده های دامی به خراسان جنوبی
«محمدابراهیم ابراهیمی»، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان جمعیت دام استان را دو میلیون و 300 هزار راس عنوان کرد و گفت: نهاده ای که دولت در اختیار دامدار قرار می دهد قسمتی از نیاز دام است که به صورت یارانه ای تامین می شود، این نهاده دامی وارداتی است و همه ساله برای آن برنامه ریزی و تامین می شده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر این نهاده با ارز 4200 تامین می شود، افزود: نهاده دامی در سنوات گذشته با ارز شناور تامین می شده است که این تفاوت قیمت بین نهاده تولید داخل و وارداتی مشهود نبوده است.

 


وی با بیان اینکه نهاده ای که دولت وارد می کند از اقلام متراکم جیره دام محسوب می شود، گفت: علوفه خشبی هر ساله از محل تولید داخل تأمین می شود که امسال در این قسمت مشکل داریم، افزایش هزینه های حمل و بُعد مسافتی استان با مراکر تولید علوفه خشبی و از طرفی درگیری استان و کشور با خشکسالی فراگیر، سبب شده تا هزینه های تولید در استان خراسان جنوبی افزایش بیشتری داشته باشد.

 


وی از تأمین یونجه دام استان از ایرانشهر و همدان خبر داد و گفت: پیگیری شده علوفه تولیدی شرکت پیوند خاوران از استان خارج نشود و به مصرف داخل برسد. در سنوات گذشته، خشکسالی ها منطقه ای بود و جابه جایی دام از استان های همجوار همانند خراسان رضوی به صورت مقطعی انجام می شد و فشار بر روی دامدار کمتر بود اما امسال خشکسالی فراگیر است و تمام استان های همجوار، درگیر شدید خشکسالی هستند که این سبب شده دامداران بیشتر در مضیقه باشند.

 


ابراهیمی در ادامه یادآور شد: دو سال گذشته بارندگی خوب، مراتع را بهبود بخشید و با تعلیف مناسب، تعداد دام استان افزایش یافت و دامدار هم رغبتی بر فروش رغبت دام نداشت، امروز به دنبال خشکسالی، مراتع فقیر استان جوابگوی چرای دام به هیچ عنوان نیستند.

 

قوت انسان در شکم دام!

وی ضمن قبول این مطلب که دامداران گندم زارهای خود را برای چرای دام استفاده می کنند، گفت: گندم زارها امسال رشد کاملی نداشته اند و چرای دامی می شوند چراکه گندم زارها دانه گندم خوبی نداشته اند، همچنین دامداران محصول خارشتر را می کوبند و محصولات مزارع خود را برای سیر شدن دام هایشان جاروکشی می کنند چون چاره ای ندارند.

 


توزیع 20 هزار تُن نهاده به صورت مرحله ای در ماه جاری
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: سهمیه های دامی و دریافتی استان مرتب هر ماهه رشد دارد و در حال حاضر بیش از 20 هزار تن در ماه جاری به صورت مرحله ای از طریق تشکل های دامی وارد استان و توزیع خواهد شد.

 


وی تصریح کرد: شرایط دامداران در ماه های آینده نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه بدتر می شود چراکه موجودی علوفه در مزارع و مراتع تمام خواهد شد، باید تمهیداتی اندیشیده شود و ذخیره سازی مناسب علوفه توسط دامدار با نگاه بر 6 ماه پیش رو انجام شود تا در ماه های آینده با حداقل تنش مواجه شوند.

 


ابراهیمی گفت: افزایش هزینه های مترتب بر تولید مبحث داغی است، چراکه تولید به صورت محسوس و نامحسوس در کشور افزایش زیادی داشته است هزینه ها به صورت محسوس در قالب مصوبه دولتی است و خود دولت مصوبه افزایش قیمت را می دهد همانند، افزایش هزینه های کارگری و حمل و نقل؛ این عوامل سبب شده تا هزینه ها در بخش دولتی لحاظ شود. همچنین محصول کاه، اگر در غرب کشور دو تومان باشد در شرق کشور و در خراسان جنوبی پنج هزار تومان است، این هزینه های نامحسوس؛ سرباری است که سبب می شود دامدار ما در شرایط بحرانی، پول بیشتری را بپردازد و دخل و خرج دامداران همخوانی نداشته باشد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1072829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha