کشکان در بستر خشکسالی جان می دهد

رودخانه خروشان کشکان امروز نفس های آخر را می کشد و ترک های کف این رودخانه که روزی از خروشان ترین رودخانه ها بود، حکایت از بی جانی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، رودخانه کشکان حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و بخش عمده آن از شهرستان سراب دوره چگنی سرچشمه گرفته و می‌گذرد.

 

رودهای کوچکتری از شهرستان‌های نورآباد، خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در طول مسیر به آن اضافه می‌شوند و حوزه آبخیز رودخانه کشکان در تقسیم‌بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوزه آبریز خلیج فارس به حساب می‌آید.

 

رودخانه کشکان در جریان سیل ابتدای سال ۱۳۹۸، دبی این رود از ۴۶۰۰ متر مکعب در ثانیه عبور کرد و طغیان این رودخانه عامل اصلی خرابی ها بود که خانه و زندگی مردم را به ویرانه تبدیل کرد.

 

این رود خروشان امروز بی جان شده است، ترک های کف این رودخانه بر قلب مردم لرستان ترک انداخته است، خشکی این رود بر کشاورزی و معیشت کشاورزان تأثیر گذاشته است.

 

رودخانه خروشان کشکان امروز نفس های آخر را می کشد ، این رودخانه در انزاوی خشکسال قرار دارد، خشکی این رود خروشان رنگ و بودی خشکسالی را بر زمین های کشاورزی و شالیزار شهرستان چگنی حاکم کرده است.

 

امروز مردم لرستان از پیر و جوان، زن و مرد در سوز خشکسالی رودخانه تاریخی کشکان می سوزند، مگر می شود لرستانی باشی و از مرگ رودخانه این دیار خم به ابرو نیاوری.

 

مردمی که در کنار این رودخانه حتی برای یک بار هم که شده خاطاتی برای خود ثبت کرده اند، امروز از خشکی کشکان رود می نالند، ایستادن کف رودخانه ای که روزی از خروشان ترین رودخانه ها بوده دردناک ترین احساس برای یک لرستانی است و درد این غم در تصاویر خشک شده کشکان نمایان است.

 

«داریوش حسن نژاد»، به خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، گفت: رودخانه کشکان در محل پلدختر با دبی ۴.۲ مترمکعب بر ثانیه نسبت به سال گذشته (با ۲۳ مترمکعب بر ثانیه)، حدود ۸۲ درصد و نسبت به خرداد سال جاری حدود ۸۷ درصد کاهش داشته است.

 

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان افزود: کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری سبب کاهش شدید منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان شده است.

 

وی با بیان اینکه دبی رودخانه‌های اصلی لرستان در خرداد ماه سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به طور متوسط ۶۹ درصد و نسبت به متوسط طول دوره آماری بلند مدت ۷۹ درصد کمتر شده است، ادامه داد: منابع آب رودخانه ای و چشمه های استان امسال در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۷۹ و ۵۸ درصد کاهش دبی داشته وافت آبخوان های استان نیز ۱۴۰ سانتیمتر گزارش شده است.

 

حسن نژاد گفت: رودخانه‌هایی همچون کشکان، سیلاخور، مادیان رود و کاکاشرف در مقاطعی با ۱۰۰ درصد کاهش آبدهی، کاملا خشک شده‌اند.

 

کد خبر 1073467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha