هیچ بیمار کرونایی در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان منتظر تخت نیست

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با تاکید بر اینکه فتیله شیوه نامه های بهداشتی را بالا بکشیم، گفت: هیچ بیمار کرونایی در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان منتظر تخت نیست.

در زمینه شاخص های «فوت به بستری» و « فوت به جمعیت» در کرونا  هنوز به متوسط کشوری نرسیده ایم/ تاب آوری در واقع یکی از مهمترین افتخارات کادر درمان سیستان و بلوچستان/ همراه با افزایش نیاز به تخت بستری ظرفیت های جدید را ایجاد کرده ایم/ هیچ بیمار کرونایی در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان منتظر تخت نیست/ تاخیر در مراجعه دلیل افزایش فوتی ها در بیماران کرونایی/ مرگ یک دختر خانم زاهدانی بر اثر کرونا به دلیل تاخیر در مراجعه به بیمارستان / فتیله شیوه نامه های بهداشتی را بالا بکشیم/ در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی همه مردم سیستان و بلوچستان رعایت نمی کنند/ تکذیب ادعای فردی مبنی بر کمبود امکانات و پزشک در بیمارستان بوعلی زاهدان

 

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، « دکتر محمد هادی عباسی» در جمع خبرنگاران بیان داشت: سیستان و بلوچستان براساس آمارهای ثبت شده  از ابتدای همه گیری دو موج عمده همه گیری کرونا را در طول این 17 ماه پشت سر گذاشته است.

 

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد:  از ابتدای تیرماه ما شاهد ورود به موج سوم بودیم و  در دو موجی که در تابستان و پاییز سال گذشته پشت سر گذاشتیم تعداد متوسط  مبتلایان در طول روز  چیزی در حدود 300 تا 400 نفر بود اما در این موج اخیر تعداد مبتلایان به هزار و 500 تا هزار و 600 نفر رسیده است، یعنی چیزی حدود 5 تا 6 برابر تعداد موارد مثبت قبلی؛ طبیعی است که تعداد  موارد نیازمند به بستری و بیماران بدحال  به همین نسبت افزایش پیدا می کند.

 

عباسی خاطرنشان کرد: به رغم افزایش 5 تا 6 برابری تعداد مراجعات به بیمارستان ها در زمینه شاخص فوت به بستری و شاخص فوت به جمعیت  هنوز به متوسط کشوری نرسیده ایم.

 

وی افزود: در این مدت حوزه رسانه در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و انعکاس دستاوردهای نظام سلامت بر حسب توان و ظرفیت خودشان در کنار ما بوده اند.

 

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد:  یکی از محورهایی که جزء رسانه ای و اطلاع رسانی نظام سلامت که  به آن باید توجه کرد سلامت و  آرامش روان است؛ آگاهی و اطلاع رسانی  و ارتقای سواد سلامت امنیت روانی بسیار اهمیت دارد؛ کسی که جسم آن سالم باشد و اما از لحاظ فکری و روحی تحت فشار و استرس باشد با سلامت فاصله دارد زیرا سلامت  را به منظره یک الماس و گوهر ارزشمند ترقی می کنیم که ابعاد جسمی، روانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  دارد.

 

عباسی تصریح کرد: بعد جسمی و روانی دو بعد مهم این گوهر ارزشمند سلامت هستند که  یک قسمت آن برعهده عزیزان ما در بیمارستانها و امداد و بهداشتی و مراکز درمانی و آن بعد روانی بر عهده رسانه ها است.

   

وی افزود: در چند روز اخیر همزمان با افزایش تعداد مراجعات به بیمارستانها شاهد توانمندی  در سیستم بهداشت و درمان که در واقع فرزندان این استان هستند که در پشت هر کدام  مجموعه ای از  کارکنان و پزشکان و همکاران پرستار ما قرار دارند که این ها موفق شدند این دستاوردهای درخشان را ثبت کنند و  مهم ترین و برجسته ترین جلوه  این دستاورد درخشان تاب آوری در حوزه پذیرش و درمان و تشخیص بیماران بود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه  تاب آور در واقع یکی از مهمترین افتخارات کادر درمان است، بیان داشت: به رقم 5 تا 6 برابر شدن تعداد موارد بستری و محدودیت هایی که در زمینه تخت بستری در استان به صورت کلی داریم همزمان و همراه با افزایش نیاز به تخت بستری ظرفیت های جدید را ایجاد کردیم؛ بخش 5 و 6 در بیمارستان علی ابن ابیطالب علیه السلام راه اندازی شده و 54 تخت جدید بستری به این ظرفیت اضافه شد، اگر بیمار دیگری اضافه شود  تخت و ظرفیت های جدید اضافه خواهیم کرد.

 

عباسی گفت: برخلاف سیاه نمایی هایی که در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و آن بعد سلامت روانی را هدف قرار می دهد هیچ بیماری پشت درب بیمارستانهای سیستان و بلوچستان و بر روز زمین نمانده و منتظر تخت نیست.

 

وی با اشاره به اینکه بیمارانی که واقعا نیازمند به بستری هستند، بستری می شوند ولی تعدادی از بیماران ما امکان ادامه درمان در  منزل را دارند، افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما در زمینه متوفیان بیماران کرونایی، تاخیر در مراجعه است؛ تعدادی از موارد فوتی که ما اعلام می کنیم کسانی هستند که فوت شده به بیمارستان مراجعه می کنند؛ کسانی هستند که با کوچکترین علائم مراجعه می کنند.

 

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تصریح کرد: خیلی مهم است که در این بلبشوی رسانه ای و اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی به افراد منتقل می شود رسانه ها این وحدت رویه را داشته باشند که به هم استان های خودمان بگوییم که حداقل علائم بیماری کرونا اینهاست؛ اگر این علائم را داشته باشید مراجعه بفرمایید؛ اگر این علائم را داشته باشید به کجا مراجعه بفرمایید و همه این اطلاعات در سایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کانال های اطلاع رسانی  و در ارتباطاتی که با تک تک شما خبرنگاران و در صدا و سیما به عنوان رسانه ملی گفته شده و باید تلاش ما به نحوی باشد که با کم کردن حجم اطلاعات غیر ضروری که باعث عدم رغبت به اطلاعات می شود و گروه مخاطب را از رسیدن به اطلاعات مورد نیازش محروم می کند اطلاعات کلیدی را به مخاطب برسانیم.

 

عباسی گفت: یکی از مواردی که  در بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان فوت کرد یک دختر جوان بود که در پرونده  این دخترخانم ثبت شده که دو هفته ای علائم داشته  اما خانواده اش و خودش بی توجه بوده اند و وقتی مراجعه کردند که دیر شده بود.

 

وی افزود: وقتی که بیمار به اوژانس وارد می شود فوری علامت تریاژ برای چه بیمار تنفسی و غیر تنفسی انجام می شود و خدمات به  فوری، آنی و غیر فوری تقسیم بندی می شود. خدمات فوری برای هر بیماری انجام می شود.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از افرادی که می گویند ما  تخت نداریم، کسانی هستند در اوژانس های ما بستری هستند و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند اما منتظر خالی شدن تخت های بخش بستری است.

 

عباسی خاطرنشان نمود: ورود سویه های دلتا و بتا موسوم به کرونای هندی و انگلیسی یکی از دلایل مشخصی ورود به پیک بیماری است؛ از همان اوایل می گفتیم که میزان رعایت افزایش یابد تا با بحران مواجه نشویم

 

وی افزود: اینکه ویروس هندی از کجا آمده نیازمند به مطالعات دارد که در این مورد اظهارنظر شود به هر حال وارد استان شده و باید ما با کمک شما رسانه ها فتیله شیوه نامه های بهداشتی را بالا بکشیم تا اتفاق تلخ رخ ندهد.

 

مدیر روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان  ادامه داد: هشدارها مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی پس از ورود ویروس دلتا افزایش یافت؛ به رغم فرهنگ غنی و مشارکت در برنامه های نظام سلامت مردم استان اما در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی همه مردم رعایت نمی کردند در صورتی که برای بهره گیری از رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای کنترل همه گیری باید حداقل میزان رعایت شیوه نامه ها بالای 90 درصد باشد.

 

عباسی گفت: کادردرمان ما 17 ماه درگیر با بیماری کرونا دست و پنچه نرم می کنند و از این موضوع خسته هستند و فشار زیادی به آنها وارد کرده است؛ کادر درمان نیاز به توجه، تشکر و ارتقای تاب آوری دارند اما در این شرایط بزرگواری خدمات بیمارستان بوعلی که جزء افتخارات نظام سلامت کشور است را  زیر سوال می برد و این بیمارستان را به کمبود  امکانات و  پزشک متخصص متهم می کند و ادعا می کند که قطع برق در این بیمارستان منجرب به فوت تعدادی انسان شده  است در حالی که ادعای این فرد را تکذیب می کنیم.

کد خبر 1073558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha