درباره بزرگترین گنجینه اسناد تاریخی و فرهنگی ایالت سند پاکستان

مؤسسه آرشیو دولتی ایالت سند، در سال 1825م، در دوران حاکمیت انگلستان بر شبه قاره هند و پاکستان و به منظور نگهداری از اسناد و احکام دولتی تحت عنوان دفتر بایگانی و فرمانداری ایالت سند بزرگ ایجاد شد.


خبرگزاری شبستان: مؤسسه آرشیو دولتی ایالت سند، بزرگترین مرکز و گنجینه اسناد تاریخی و فرهنگی منطقه و ایالت سند است. این مرکز در سال 1825م، در دوران حاکمیت انگلستان بر شبه قاره هند و پاکستان و به منظور نگهداری از اسناد و احکام دولتی تحت عنوان دفتر بایگانی و فرمانداری ایلت سند بزرگ در دفتر فرماندار انگلیسی سند «بارتل فریر»، تأسیس گردید که بعدها با مرکزیت یافتن شهر حیدرآباد به عنوان مرکز ایالت سند در سال 1895م، به این شهر منتقل و به اداره مستقلی تبدیل شد.
در سال 1902م، مرکز جدید آرشیو دولتی تشکیل و در سال 1923م، به عنوان مرکز آرشیو اسناد دولتی و نسخ خطی سرزمین سند اختصاص یافت. در سال 1947م، شخصیت های فرهنگی و اندیشمندان و نویسندگانی چون نبی بخش بلوچ و دکتر غلام علی آلانه با تلاش های خود توانستند با جمع آوری و اهدای کتب و نسخ خطی و برخی اسناد دولتی و نقشه های قدیمی تلاش های همه جانبه برای گسترش و هرچه غنی تر کردن گنجینه اسناد و نسخ به عمل آوردند.

 در سال 1976م، کتابخانه و بخش نسخ خطی را تاسیس و در سال 1992م، اسناد مختلف دولتی از شهرهای مختلف سند جمع آوری و به این مرکز انتقال یافت.

کتابخانه این مرکز علاوه بر داشتن اسناد رسمی و تاریخی و نقشه های قدیمی و احکام دولتی مدیریتی و احکام دادگاه هاو دادسراها و اسناد مالیاتی بیش از 32958 جلد کتاب به زبان های مختلف که بیش از 1000 جلد نسخه خطی فارسی، عربی، اردو و سندی است را در خود جای داده که امروزه بخش نسخ خطی آن از گنجینه های معتبر نسخ خطی در پاکستان به شمار می رود. این مجموعه از سوی شخصیت های فرهنگی و یاندیشمندان ایالت سند به مرکز اهدا شده است. از سال 1993م، مرکز آرشیو دولتی از سوی وزارت فرهنگ ایالت سند، به وزارت آرشیو دولتی انتقال یافت و هم اکنون زیرنظر اینی وزارت خانه در شهر کراچی اداره می شود.
گنجینه اسناد دولتی این مرکز شامل اسناد مربوط به قرن 19، 20 و 21 است که در قالب بولتن های رسمی، نامه ها، نمتون سخنرانی، لیست آمادر دولتی، احکام مدیریتی و دادگاه ها و دادسراها، نقشه های قدیمی و کتب و نسخ خطی نگهداری می شود.
همچنین سیستم الکترونیکی این مرکز تاکنون توانسته است بخش عظیمی از مجموعه گنجینه خود را در پوشش نرم افزاری و به شکل لوح فشرده و میکروفیلم تبدیل و نگهداری نماید. در حال حاضر این مرکز دارای سه بخش نگهداری اسناد و کتب نسخ خطی، بخش کتابخانه و کتابخانه الکترونیکی و بخش مدیریت و امور فنی تقسیم شده و از سال 2000م، فعالیت های خود را بع منظور مکانیزه کردن آرشیو آغاز و شاید یکی از مجهزترین سیستم های الکترونیکی و دیجیتالی را در پاکستان دارا است.
عمده فعالیت های مرکزمذکورعبارت است از: جمع آوری و نگهداری اسناد و کتب نسخ خطی، به منظور آماده سازی و یچاپ، انتقال و ثبت منابع موجود به اشکال مختلف در لوح های فشرده و میکروفیلم، جمع آوری و تنگهداری کتاب های چاپ قدیم و جدید، فراهم نموندن منابع جدید مورد نیاز محققان و پگژوهشگران، راه اندازی و کنترل سایت الکترونیکی به آدرس www.sindharchives.gov.pk به انجام می رساند و فعالیت هایی را در خصوص تهیه فهرست نسخ خطی فارسی موجود در کتابخانه انجام داده است که در سایت این مرکز قابل مشاهده است.
 کتاب های اهدا شده به مرکز آرشیو و نگهاری اسناد دولتی از سوی شخصیت های مختلف فرهنگی و اندیشمندان به این شرح است:
تعداد 700 جلد کتاب توسط «شمس الحسن»، تعداد 600جلد کتاب توسط « پیرعلی محمد راشدی»، تعداد 6421 جلد کتاب توسط «نبی بخش بلوچ»، تعداد 3400 جلد توسط «سعید صدیقی»، تعداد 3451 جلد توسط شیخ «ابراهیم خلیل»، تعداد 2177 جلد کتاب توسط «سید ظفرحسین شاه»، تعداد 6000 جلد کتاب توسط «جمن داس بهات ها» و تعداد 2613 جلد کتاب توسط پروفسور «شریف المجاه».

 ف.فرامرزی

پایان پیام/

 

کد خبر 107476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha