ازدواج جوانان گرفتار چالش های فرهنگی و اقتصادی

موضوعات فرهنگی و اقتصادی دهه های اخیر بر ازدواج جوانان و افزایش سن آن اثر گذاشته که به دنبال آن فرزند آوری و مسائلی از این قبیل نیز از آن متاثر شده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ازدواج، فصلی از یک زندگی و از سنت های اسلامی و رواج یافته در جوامع مختلف که رسوم و جلوه های آن در کشورهای مختلف متفاوت است.

 

پیامبر اسلام(ص) که ازدواج را سنت های خود معرفی کرد و همواره بر دوری از تجمل گرایی و وابستگی های حاشیه ای آن تاکید داشته اما این توصیه ناب در پی فرهنگ های غلط امروز آسیبی برای جامعه بشری داشته و کشور ما از آن متاثر شده است.

 

افزایش سن ازدواج، طلاق، مجردی و کاهش میل و انگیزه برای این موضوع از آسیب های این دوران در موضوع ازدواج است که تجمل گرایی، سخت گیری ها و ناشناختی مفاهیم ازدواج و بی توجهی به مشاوره و ازدواج عاقلانه باعث افزایش تعارضات خانوادگی و طلاق شده است.

 

قوانین زیادی برای موضوع ازدواج پیش بینی شده که شرایط را تسهیل کند اما با وجود این زیرساخت های قانونی اما اقدام عملی کمتری صورت گرفته البته که وام ازدواج و طرح های مسکن به تسهیل شرایط کمک کرده و اما سازکارهای قانونی سخت آن بر این مسائل اثر گذاشته است.

 

موضوعات فرهنگی و اقتصادی دهه های اخیر بر ازدواج جوانان و افزایش سن آن اثر گذاشته که به دنبال آن فرزند آوری و مسائلی از این قبیل نیز از آن متاثر شده است.

 

*کسب دانش، آگاهی و آمادگی برای ازدواج

 

ازدواج که یک فصل مهم زندگی است باید برای آن دانش، آگاهی و آمادگی نیز داشته باشیم و برای ورود به این مرحله بهره گیری از تجربه، نطرات و توصیه های مشاوران کارگشا خواهد بود.

 

چشم جوان در انتخاب همسر باید کاملا باز باشد تا انتخاب عاقلانه صورت بگیرد و بعد از انتخاب تحقیق و بررسی نیاز نبوده و باید عاشقانه زندگی کند اما متاسفانه ورود عشق و علاقه های محبتی مانع از انتخاب اصلح و خوب می شود که این آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

امام جمعه تیران که جوانان را به بهره گیری از نظرات مشاوران در امر ازدواج توصیه کرد، در این باره گفت: مراجعه به روانشناس برای شناخت، کسب آگاهی و بررسی خلقیات در انتخاب همسر کارگشا بوده و باید در این مسیر واقع بینانه تر پیش رفت.

 

حجت الاسلام «حسین رشیدیان» ادامه داد: انتخاب آگاهانه در بهبود شرایط زندگی موثر است و رفتارهای عاشقانه پس از آن را منجر می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر انتخاب آگاهانه باشد مشکلات بین زوجین کاهش و بهترین نوع و مدل رفتاری صورت می گیرد.

 

امیرحسین بانکی پور، استاد دانشگاه نیز بر همین موضوع تاکید کرد و گفت: انتخاب در شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، دوستی دانشگاهی و مواردی از این قبیل نمی تواند یک انتخاب خوب باشد بلکه باید شناخت کامل در این خصوص صورت بگیرد.

 

*آمارهای از روند افزایشی ازدواج خبر می دهد...

 

بررسی آماری نشان داده که در سه سال گذشته روند روبه رشدی را در سطح کشور برای ازدواج داشته ایم که مسائل مختلفی بر آن اثر گذاشته است.

 

شناخت، کاهش مداخلات سخت گیرانه خانواده ها و آسان گرفتن ازدواج از سوی طرفین در این مسائل مهم بوده و نکته جالبر اینکه شرایط سخت کرونایی مانع از رشد آمار نشده و به گونه ای بوده که شاهد رشد این واقعه نیز بوده ایم.

 

معاون اطلاعات و آمار اداره کل ثبت احوال اصفهان که از افزایش ازدواج در سال 99 خبرداد در این باره گفت: تا آذرماه سال گذشته میزان ازدواج هشت درصد نسبت به سال 98 رشد داشته و این آمار از میانگین کشوری نیز بیشتر بوده است.

 

مجتبی یکتامنش افزود: از سال 97 به بعد شاهد روند روبه رشد میزان ازدواج در استان اصفهان بوده ایم.

 

یک نفر جامع شناس با بیان اینکه ازدواج یک سنت و جشن های آن برای مردم مورد توجه است، تصریح کرد: افزایش این آمار نشان می دهد که برخی به دنبال کاهش هزینه ها به دنبال ازدواج رفته و برخی نیز این واقعه را برای دوران پسا کرونا گذاشته اند.

 

«مرتضی پدریان»، افزایش روند ازدواج در دوران پسا کرونا به دلیل انتظار برای برگزاری جشن های این مناسبت را پیش بینی کرد.

 

*آگاهی بخشی و افزایش شناخت در بین جوانان برای ازدواج

 

مسئله مهمی که پس از آمارها باید باید بیشتر به آن توجه کرد، میزان مهارت آموزی، توانمندسازی، آگاهی بخشی در امر ازدواج است.

 

بدون شناخت، آگاهی و توانایی فردی چگونه وارد یک زندگی مشترک می شویم، پس برای این موضوع باید دقت و عمل ویژه ای صورت بگیرد تا شاهد نتایج اثر بخش آن باشیم.

 

برای اخذ گواهینامه چند ساعتی مباحث تئوری و عملی رانندگی را می آموزیم اما چطور برای یک فصل مهم زندگی نباید این مهارت ها را بیاموزیم.

 

این موضوع دغدغه مهمی است که معاون فرهنگی و جوانان مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان نسبت به آن پاسخ داد و گفت: کارگاه های آموزشی برای این مقوله پیش بینی شده و پارسال بیش از هفت هزار نفر از جوانان از آن استفاده کردند.

 

«عباس مرادیان» افزود: این جلسات و کارگاه های افزایش خواهد یافت و و محتواهای آموزشی نیز برای آن پیش بینی شده است.

 

وی از تولید محتواهای چند رسانه ای در این خصوص خبرداد و گفت: توانمندسازی و افزایش آگاهی عمومی در این خصوص ضرورت دارد و باید برای آن سرمایه گذاری کرد که همکاری دیگر جوانان در این خصوص لازم است.

کد خبر 1074832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha