بالارفتن سن ازدواج برای کشور یک خطر است/با تصویب طرح  مجلس برخی از مشکلات ازدواج جوانان حل می شود

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد اشتغال و تامین مسکن جوانان گفت: افزایش سن ازدواج و تن ندادن افراد به ازدواج برای کشور یک خطر است.

خبرگزاری شبستان-سیاسی –مریم رضازاده: هر جامعه ای خواستار تقویت بنیان خانواده است باید زمینه تشکیل بنیان خانواده را فراهم کند.برای تشکیل خانواده ،ازدواج نخستین گام است .شکل گیری امر مهم ازدواج تحت تاثیر مسائل اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی است ،قطعا مسائل اقتصادی نسبت به سایر عوامل نقش موثرتری در شکل گیری ازدواج دارد.مسئله ای که این روزها باعث کاهش آمارازدواج شده است مشکلات اقتصادی و معیشتی است که جوانان را درگیر کرده است ،نبود شغل و عدم تامین مسکن مناسب باعث شده است جوانان انگیزه و رغبت کافی برای تشکیل خانواده نداشته باشند.اینکه حاکمیت تا چه اندازه برای امر مهم ازدواج برنامه دارد مسئله ای است که در گفت وگوی زیر با حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی و عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی داشته ایم به آن پرداخته ایم.

 

 

مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه برای تسهیل امر ازدواج تلاش کرده است؟

مجلس شورای اسلامی  قبلا قانون تسهیل ازدواج جوانان را تصویب کرد در حال حاضرهم  طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را مصوب کرده است  ،در این طرح  یکسری امکانات برای ازدواج جوانان  در نظر گرفته شده است، وام های برای مزدوجین جوان در نظر گرفته شده است ، به هر فرزندی که به دنیا می آید یک میلیون تومان  وام بلاعوض و دو میلیون تومان سهام در نظر گرفته می شود. این طرح به صورت اصل 85 در کمیسیون فرهنگی مصوب شد ایراداتی را شورا به این طرح گرفته است که کمیسیون این ایرادات را بررسی واصلاح  کرده است و امیدواریم  هر چه سریعتر شوای نگهبان  آن را تایید کند .در صورت تایید شورا این قانون به صورت آزمایشی  برای 7سال اجرایی می شود و بعد برای دائمی شدن یا دولت باید لایحه بدهد و یا مجلس طرح ارائه دهد.

 

 

ارزیابی تان از قانون تسهیل ازدواج جوانان چیست؟

دستگاههای متولی در اجراء قانون تسهیل ازدواج جوانان کوتاهی کردند و اجرایی نشده است ،تنها موضوعی که برای ازدواج وزارت ورزش و جوانان که متولی جوانان است انجام می دهد بحث وام ازدواج جوانان بوده است که بانک ها وام ازدواج را پرداخت کردند ،در طرح جمعیت و تعالی خانواده مجلس وام ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون افزایش یافته است و برای جوان ترها یعنی کسانی که زیر 25 سال باشند، 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و در کنار آن یکسری تسهیلات دیگر هم در نظر گرفته شده است.

 

 

واقعیت این است که تا مسکن و اشتغال جوانان حل نشود آنها رغبتی برای ازدواج نخواهند داشت، چه اقداماتی باید در این راستا انجام شود؟

در حال حاضر اگر کسی بخواهد مسکنی را خریداری یا رهن واجاره کند باید درآمدی داشته باشد یعنی تا درآمد نداشته باشد نمی تواند اجاره منزل بدهد و یا منزل رهن کند. یکی از برنامه های که باید در بحث ازدواج در نظر گرفته شود بحث اشتغال است که این مسئله را سالهاست رهبری مورد تاکید قرار می دهند. ایشان امسال را سال تولید ،مانع زدایی ها و پشتیبانی ها  نامگذاری کردند ،چراکه تولید اگر رونق پیدا کند اشتغال نیز رونق پیدا می کند اگر موانع برطرف شود و مشوق های برای تولید کنندگان، کارآفرینان و صنعت گران در نظر گرفته شود قطعا ما شاهد اشتغال بیشتری خواهیم بود.

 

شعارهای که مقام معظم رهبری برای نامگذاری سالها در نظر گرفتند اکثرش درهمین راستا است و اگرعملیاتی می شد شاید ما شاهد افزایش سن ازدواج نبودیم و با کاهش جمعیت روبرو نبودیم این خطری برای آینده کشور است که اگر جمعیت ما با این وضعیت که الان پیش روداریم ادامه پیدا کند ما با جمعیت پیری مواجه می شویم اکثر خانواده یا با میل خودشان صاحب فرزندی نشده اند یا تک فرزندی هستند و این برای جامعه ما خطر است.

 

وقتی که ازدواج کم شود و سن ازدواج بالا رود و زمینه برای ازدواج فراهم نباشد باعث رشد منفی جمعیت می شود یعنی به جای اینکه ما رشد مثبت داشته باشیم رشد منفی داریم، دهه 60 اکثر خانواده ها درفرزند آوری از هم سبقت می گرفتند جمعیت 30میلیونی دهه اول انقلاب مان در فرجعه زمانی کوتاه به 60 میلیون نفر رسید ،الان هم جمعیت ما 80میلیون ست، الان به دلیل نبود امکانات خانواده ها میل کمتری به فرزندآوری دارند ، مشکلات مسکن و اشتغال نیز باعث کم شدن تعداد ازدواج ها شده است ،سن ازدواج نیز  بالا رفته است و افراد تن به ازذواج نمی دهند که همه این مسائل برای کشور خطر است.

 

 

دولت سیزدهم چه برنامه های باید برای حل مشکل ازدواج و تقویت بنیان خانواده داشته باشد؟

اگر همین طرح مجلس یعنی جوانی جمعیت و تعالی خانواده تصویب نهایی و برای اجراء ابلاغ شود و دولت آینده آن را اجرایی کند ،بانک ها وام ازدواج را به موقع پرداخت کنند  تا حدودی برخی مشکلات که سد راه ازدواج جوانان است حل می شود نمی گوییم مشکل صدردصد حل می شود  اما تا حدودی موثر است البته مشکلات اقتصادی سد راه ازدواج باصدمیبلیون تومان  امکان پذیر نیست دختری که می خواهد جهیزیه تهیه کند با صدمیلیون دو قلم از نیازهای ضروری اش را می تواند خریداری کند و پسری که می خواهد منزلی رهن کند حداقل باید 300میلیون تومان برای رهن یک منزل 50 متری پول نیاز دارد، پس ما باید تسهیلات را افزایش دهیم و حمایت های دیگری نیز داشته باشیم.

کد خبر 1074879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha