چند کتاب و منشور با موضوع «اقتصاد هیأت» در آستانه محرم

در آستانه محرم حسینی، مجموعه«کتاب هیأت» اقدام به معرفی مجموعه کتب و منشوراتی با محوریت «اقتصاد هیأت» کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، مجموعه «کتاب هیأت» توسط جمعی از جوانان متعهد و انقلابی در راستای پیشبرد دغدغه و فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و با استفاده از ظرفیت عظیم هیأت‌های سراسر کشور تشکیل شده است.

 

کتاب حاضر به دنبال کمک به هیأت‌های مذهبی برای یافتن طرح تأمین مالی مردمی است. برای این منظور تجربه‌های موفق هیأتها از طریق پیمایش حدود ۳۰۰ هیأت و برگزاری فراخوان ایده‌های جذب کمک‌های مالی هیأت جمع‌آوری شده است. در بخش اول کتاب شیوه طرح‌ریزی برای تأمین مالی هیأت‌ها را بررسی کرده و در بخش دوم کتاب به بیان ایده‌ها و تجربیات هیأت‌ها برای جذب کمک‌های مالی مردمی می‌پردازد. 

 

کتاب اقتصاد هیأت

این کتاب که کنکاشی در مسائل مالی و کارکردهای اقتصادی هیأت‌های مذهبی است و توسط حمزه معلی و محسن رحمتی‌نیا نوشته شده است به بررسی مسائل اقتصادی مرتبط با هیأت تحت عنوان مبحث اقتصاد هیأت پرداخته است. اقتصاد هیأت روابط داخلی هیأت و رابطه آن با جامعه را با استفاده از تئوری‌های اقتصادی بررسی می‌کند.

 

هرچند به خدمات هیأت عموما به دید یک محصول سودآور نگریسته نمی‌شود اما می‌توان از تئوری‌های اقتصادی در تبیین عملکرد این خدمات در هیأت و جامعه سود جست. کتاب«اقتصاد هیأت» کنکاشی در مسائل مالی و کارکردهای اقتصادی هیأت‎‌های مذهبی در جامعه است. این کتاب به همت دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر و در ۱۵۱ صفحه به چاپ رسیده است.

کتاب سنگر حسینی در کارزار اقتصادی

این کتاب شامل؛ ده فیش منبر با موضوع جنگ اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی است و نویسندگان آن، موسی خواجوی و حمزه معلی است؛ اقتصاد یکی از ابعاد مهم زندگی بشری است که هیأت در ایجاد و گسترش الگوی مناسب با اصول اسالمی در آن، نقش مهمی خواهد داشت. کتاب حاضر با استفاده از نکات اساتید حوزه و دانشگاهی تحصیل کرده در رشته اقتصاد برای ده شب منبر محرم تهیه شده است. این کتاب برگرفته از اهداف و آموزه‌های قیام عاشورا به تبیین وظیفه افراد در شرایط کنونی اقتصادی با محوریت حمایت از کالای ایرانی می پردازد.

کتاب احکام اقتصادی هیأت

این کتاب به کوشش حجت‌الاسلام سید اباذر علوی و زیر نظر حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده نوشته شده است؛ هیأت‌های مذهبی تجلی‌گاه ارتباط و هماهنگی، همکاری و همدلی مؤمنان هستند. پشتوانه مالی این هیأتها نیز از روی اخلاص به صورت جمعی تأمین می‌گردد. حال چنانچه موازین شرعی در أخذ و مصرف این اموال، مراعات نشود، گاهی نه تنها مسئولیت شرعی دارد، بلکه موجب ضمان نیز خواهد بود. از آنجا که احکام فقهی برای تمام امور زندگی، مقررات خاصی وضع کرده تا انسان را از انحراف باز دارد، بی‌شک نسبت به این امور نیز احکام خاصی خواهد داشت که به طور پراکنده در جای جای ابواب کتب فقهی و استفتائات مطرح شده است. در این کتاب به دنبال جمعآوری، تنظیم و تبویب احکام اقتصادی هیأت برای دست‌یابی سریعتر و فهم بهتر مخاطبان هیأتی هستیم. این کتاب به همت دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر و با همکاری مؤسسه نشر احکام دینی (منادی) تهیه و تنظیم شده است.

منشور فدک

درد بی‌پولی در هیأت، درد بی درمانی نیست. برای درمان این درد هم باید به سراغ طبیب و متخصص خاص خودش رفت. اگر می‌خواهید موانع مالی هیأت را هنرمندانه دور بزنید، در این منشور که نخستین شماره از فدک «اقتصاد و هیأت تراز انقلاب اسلامی» است، برای شما پیشنهاداتی از جنس رونق اقتصادی هیأت داریم. امیدواریم با عمل به این نکات، همیشه قلک و حسابی پر از پول برای هیأتتان داشته باشید.

خرج و برج هیأت

این منشور برنامه‌ریزی و تدابیر اقتصادی در هیأت؛ گفتاری از میثم لطیفی است؛ یکی از دغدغه‌های فعالان فرهنگی نیز که بسیاری از مواقع باعث تعطیلی و کندشدن سرعت کارها می‌شود، مشکلات مالی و تأمین بودجه‌های موردنیاز است. مشکلاتی که بسیاری از مواقع، به دلیل سوء تدبیر و عدم مدیریت صحیح ایجاد می‌شود و منابع مالی موجود را نیز دچار تهدید و تضییع می‌کند. از این رو این شماره از فدک، به تبیین راه‌های رونق اقتصادی و جذب سرمایه برای مجموعه‌های فرهنگی پرداخته و شیوه مدیریت صحیح منابع مالی را مرور می‌کند.

منشور فقه مصرف

این مشنور شامل؛ پنج استفتاء پیرامون حمایت از کالای ایرانی است؛ در زمينه حكم فقهی حمايت از کالای ايرانی، مسائل مختلفيی مطرح است. در فتاوای مراجع تقليد، برخی از ابعاد فقهی حمايت از کالای ايرانی بررسی شده است. در اين زمينه به احكامی در مورد خريد، فروش و مصرف کالای ايرانی بر می‌خوریم. همچنین احکامی در مورد مصرف کالاهای وارداتی و قاچاق و نیز خرید و فروش کالاهای دشمنان نیز در بین این فتاوا به چشم می‌خورد. 

 

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق کانال«کتاب هیأت» در ایتا، تلگرام و اینستاگرام به نشانی ketabeheyat و یا تماس با ۰۹۱۹۸۸۰۰۲۵۵ (مجید عرب) اقدام کنند.

 

کد خبر 1074922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha