ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند فعالیت های فرهنگی اثرگذار است

حجت‌الاسلام شایان نماد بارز مراعات حریم شخصیتی خصوصا برای بانوان را رعایت حجاب و التزام به عفاف دانست و گفت: باید در زمینه ترویج حجاب فعالیت‌های معرفتی و فرهنگی اثرگذار جهت تبیین ابعاد مختلف آن در جامعه صورت گیرد.

حجت‌الاسلام«علی شایان» در گف‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا اظهار کرد: در آموزه‌های دینی حفظ عفت و پاكدامنی برای زنان و مردان است و تعالیم قرآنی و احادیث ما حکمت‌های فراوانی اعم از شخصی، خانوادگی، اجتماعی و.. دارند.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ با بیان اینکه احکام دینی بنا بر مصالح و مصلحت‌های ژرف و عمیق، بیان شده است افزود: برای حجاب و عفاف نیز مصلحت‌ها و آثار خیر فراوانی مترتب است که این آثار پر برکت به خود انسان‌ها بر می‌گردد و موجب صیانت از حریم شخص و خانواده از آسیب‌های فراوان می‌شود. این امری است که هم به تجربه بشری ثابت شده و هم عقلایی است.

 

وی گفت: به باورم صیانت بخشی عفاف و حجاب از مستقلات عقلیه است که مصداق «کل ما حکم به الشرع حکم به العقل» است یعنی عقل خروجی‌های مثبت آن را مستقلا با اندک دقتی می‌تواند دریابد.

 

حجت‌الاسلام شایان تصریح کرد: صد البته عفاف و حیا و پاکدامنی امری است که مختص زنان نیست بلکه بر مبنای آموزه‌های دینی هم مردان و هم زنان باید عفت و حجب و حیا پیشه کنند و از مسیر پاکیزگی روحی و اخلاقی خارج نگردند تا مبتلا به آلودگی‌ها و گرفتار ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی نشوند.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ خاطرنشان کرد: از طرفی امروز علمی در دنیا مطرح است به نام دانش خانواده که در مباحث این علم پیرامون حفظ و حراست از کانون گران‌سنگ و پراهمیت خانواده مطرح می‌شود و طبیعی است یکی از راه‌های مصونیت نهاد خانواده از آسیب‌ها همین رعایت مسئله حرمت‌ها و حریم‌هاست.

 

وی با اشاره به اینکه نماد بارز مراعات حریم شخصیتی خصوصا برای بانوان رعایت حجاب و التزام به عفاف است که هر کس باید خودش نگهبان حریم خویش باشد اظهار کرد: جمله‌ای پر مضمون از استاد شهید آیت الله مطهری نقل شده که «حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است»؛ واقعا این عبارت بسیار دقیق و هوشمندانه است زیرا حجاب نه تنها ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های اجتماعی، علمی و سیاسی زنان نمی‌کند بلکه با آسیب زدایی و مصونیت آفرینی بر میزان تاثیرگذاری فردی و اجتماعی بانوان می‌افزاید.

 

حجت‌الاسلام شایان افزود: البته باید در زمینه ترویج حجاب کارهای دقیق فکری، معرفتی و فرهنگی جهت روشنگری و تبیین ابعاد مختلف این امر در سطح جامعه انجام گیرد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ با اشاره به اینکه بنده به جوانان خصوصا دختران و پسران بزرگوار توصیه می‌کنم که کتاب ارزشمند «مسئله حجاب شهید مطهری» را مطالعه کنند خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود در این زمینه با محوریت همین کتاب جلسات همفکری و کرسی‌های آزاد اندیشی که از منویات مقام معظم رهبری است در مراکز مذهبی و علمی و فرهنگی برگزار شود.

کد خبر 1075033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha