پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت ۳ مسجد تاریخی در خراسان جنوبی

شریعتی منش پیشرفت فیزیکی سه مسجد تاریخی «مسجد جامع قائن، عاشوراخانه نهبندان و مسجد جامع فردوس» را ۹۰ درصد اعلام کرد.

«علی شریعتی منش» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به مرمت و بازسازی مساجد جامع قائن، فردوس و عاشوراخانه در سال گذشته، پیشرفت فیزیکی این مساجد را 90 درصد اعلام کرد و گفت: امسال علاوه بر ادامه کار مرمت و بازسازی مساجد عاشوراخانه، فردوس و قائن، مرمت مسجدجامع سرایان هم در دستور کار قرار دارد.

 

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اعتبارات هزینه شده برای این سه مسجد در سال گذشته را 150 میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس برآورد انجام شده برای ادامه کار مرمت و بازسازی مساجد ذکر شده بالغ بر 400 میلیون تومان (هر مسجد یکصد میلیون تومان) مورد نیاز است.

 

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته بیش از 20 مسجد با اعتباری بیش از ۲ میلیارد تومان مرمت و بازسازی شده اند، ابراز امیدواری کرد: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، مرمت و بازسازی مساجد در دستور کار قرار  گیرد.

 

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مساجد و حسینیه های زیادی در استان نیاز به مرمت و بازسازی دارند، گفت: متأسفانه اعتبارات اختصاص یافته در زمینه مرمت و بازسازی ناچیز است.

 

شریعتی منش یادآور شد: علاوه بر مساجد رقه و میان ده بشرویه، مهوید فردوس، درمیان،  قائن و... که نیاز به مرمت و بازسازی دارند، تعداد زیادی از مساجد روستایی نیز باید در دستور کار بازسازی و مرمت قرار گیرند.

 

به گفته وی مرمت و بازسازی مساجد بر اساس موقعیت، ارزش معماری، تاریخی و ... در دستور کار مرمت قرار می گیرند.

 

وی در پایان یادآور شد: حفاظت بناهای تاریخی تمام نشدنی است و در این راستا مساجد و حسینیه ها برای مرمت و بازسازی، حفاظت و نگهداری  نیاز به اعتبارات مستمر دارند.

 

 

کد خبر 1075087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha