چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در ۱۲ گمرک داریم

معروفان با بیان اینکه چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در ۱۲ گمرک داریم، گفت: بیشتر آن هم ذرت است که به میزان یک میلیون و هشتصد و ۸۰ هزار تن می باشد و این عدد در ۱۰ روز پیش دو میلیون و دویست هزار تن بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حسن عباسی معروفان، مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حدود چهار میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد که بیشتر آن در بندر امام خمینی (ره) است، گفت: اگر آمار نیاز کل کشور به نهاده ها را در سال 1400 به میزان 24 میلیون تن فرض کنیم در هر ماه دو میلیون تن گردش کالایی را باید داشته باشیم. در جلسه ای که حدود یک ماه پیش درباره این موضوع داشتیم مقرر شد نامه ای که سازمان دامپزشکی ارائه می دهد به عنوان ارائه در بازارگاه محسوب شود که تاخیر نداشته باشیم.

 


معروفان با بیان اینکه موضوعات قاچاق کالا الزام کرده که افرادی که کالا وارد می کنند و در سامانه بازارگاه ارائه نمی شوند عرضه خارج از سیستم تلقی می شود و قاچاق محسوب می شود، افزود: واردات در بازرگانی خارجی یک فرآیندی دارد که مرحله به مرحله و پشت سرهم است و افرادی که ثبت سفارش می کنند که بالای 420 شرکت وارد کننده غلات و نهاده های دامی در کشور هستند که بیش از 110 شرکت فعالیت آنها چشمگیر است و این شرکت ها می توانند اعلام کنند که یک ثبت سفارش از روزی که بارگذاری در سامانه می کنند و روزی که ما تایید می کنیم چقدر طول می کشد و در حال حاضر 14 میلیون و دویست هزار تن ثبت سفارش داریم که تا پایان سال را پوشش می دهد.

 

مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 12 سازمان و ارگان در یک تجارت خارجی دخیل هستند و خروجی کار گمرک است، گفت:‌ اینکه کشتی در لنگرگاه وارد می شود ترخیص شود و 45 روز به طول می انجامد را به نوعی تایید می کنم که در کل باید این فرآیند طی 30 روز تمام شود. در نامه 90 درصد ترخیص که با کمک گمرک انجام شده است مقرر شد که افرادی که ارز نگرفتند و به آنها تخصیص داده نشده بتوانند 90 درصد را با نامه ها ترخیص کنند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در 12 گمرک داریم که بیشتر آن هم ذرت است که به میزان یک میلیون و هشتصد و 80 هزار تن می باشد، ادامه داد: این عدد در 10 روز پیش دو میلیون و دویست هزار تن بوده است یعنی 320 هزار تن طی 10 روز خارج شده است.

 

مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی درباره مشکل ارزی گفت: امروز یک سهمیه ای برای ما به عنوان اعتبار ارزی مصوب شد و برای 6 ماهه اول سال 6 میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است که 4 و نیم میلیارد دلار آن برای نهاده ها و کالاهای اساسی است و مابقی برای وزارت بهداشت است. از این چهار و نیم میلیارد دلار، سه میلیارد و 250 میلیون دلار برای این چهار نهاده است که تا الان بالای سه میلیارد از آن را استفاده کردیم و مشکلی که وجود دارد این است که تامین آن زمان بر است یعنی تخصیص بیش از سه میلیارد دلار را داریم ولی در تامین حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار برای چهار نهاده تامین داریم.

 

وی با اشاره به اینکه از میزان 3 میلیارد دلاری که در حدود 4 ماه دریافت کردیم حدود یک و نیم میلیارد دلار آن تأمین شده است و مصوب شده علاوه بر تخصیص نقدی، تخصیص اعتباری هم انجام شود، افزود: امسال مقرر شده هر فردی اعتبار نزد فروشنده خارجی دارد می تواند کالا وارد کند که 43 شرکت اعلام آمادگی کردند و تا امروز 19 شرکت اقدام کرده اند. از محل تخصیص ارز 1 میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت اعتباری است.

 


معروفان با اشاره به اینکه کالایی که الآن نیاز داریم بیش از میزان تأمین شده ارز است،‌ افزود: میزان 5 میلیارد و 500 میلیون دلار از 6 میلیارد دلار داده شده که 3 میلیارد و 250 میلیون دلار برای 4 قلم نهاده ها است. تا تاریخ دهم خرداد 1400 هر فردی که کالا وارد کرده به صورت نقدی ارز به او داده شده است و از این تاریخ به بعد 1 دلار نقدی به هیچ فردی داده نشده است که تبعیض نشود و همه آنها به صورت اعتباری بوده است.

 


مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی درباره کرایه حمل بار گفت: کامیون داران یک تعرفه ای دارند که بر اساس تن کیلومتر محاسبه می شود و یک عرف از قدیم بوده که الآن شدت بیشتری هم گرفته که با عنوان پشت بارنامه است؛ این پشت بارنامه را شرکت های دولتی، بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام نمی تواند پرداخت کند در صورتی که بخش خصوصی این امکان را دارند تا کالاهایشان سریعتر برسد. هر کامیون متوسط 22 تن بار خارج می کند و اگر بطور متوسط در بنادر کشور 2 هزار و 800 کامیون در روز بار بیاورد دیگر بار دپو نخواهد شد.

 


وی با این اینکه اگر پشت بارنامه توسط راننده اخذ نشود رضایت درونی برای حمل بار را ندارد، درباره دپوی شرکت بازرگانی دولتی در گمرکات هم گفت: در بنادر 500 هزار تن مخزن روغن داریم که در داخل کشور نداریم. ما مخزن روغن در بندر امام خمینی (ره) و بندر عباس داریم که به عنوان کالای دپو شده محسوب می شود در صورتی که انباری غیر از این در کشور نداریم. بر اساس آمار دیروز 2 هزار و 800 کامیون توانسته 69 هزار تن بار را خارج کند و اگر همین روال را پیش ببریم طی 10 روز بعد کمتر از 2 میلیون تن کالا خواهیم داشت.

کد خبر 1075161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha