پرداخت ۱۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان/اصناف در افزایش قیمت‌ها نقشی ندارد

اعلام نتایج هشتمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی، پرداخت ۱۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، اصناف در افزایش قیمت‌ها نقشی ندارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۳ تیر شبستان به شرح زیر است:

پرداخت ۱۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به ۵۵۸ شرکت دانش‌بنیان معادل ۱۲۷.۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که این میزان نسبت به سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ معادل ۲۴۷.۴ درصد افزایش داشته است. بیشترین تسهیلات طی سه ماهه  ابتدایی سال ۱۴۰۰ از سوی بانک های ملی به مبلغ ۳۰.۲ هزار میلیارد ریال، صادرات به مبلغ ۱۹.۷ هزار میلیارد ریال و ملت به مبلغ  ۱۹.۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

 

نتایج هشتمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد

بانک مرکزی ضمن اعلام نتیجه هشتمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۰، از برگزاری حراج جدید اوراق در تاریخ ۲۹ تیرماه خبر داد. جزئیات گزارش هشتمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به شرح زیر است:

حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و حراج جدید

تمام نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می شود. بانک مرکزی بر اساس جزء (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است.

کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

 

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط

عباس نجفی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اظهار داشت: عملکرد و راهبری عملیات بانکی در بانک توسعه تعاون به گونه ای بوده است تا با حمایت از تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط به حفظ و ایجاد اشتغال در بخش های مهمی از اقتصاد کمک نماید.

وی افزود: با توجه به نقش مهم بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مختلف کشور همه ساله دستورالعملی مبنی بر تأمین مالی این بنگاه‌ها از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ می‌گردد.

نجفی تصریح نمود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان محوریت پیشبرد این موضوع مهم اقتصادی، نسبت به معرفی متقاضیان به شبکه بانکی اقدام می نماید، که بانک توسعه تعاون نیز بخش مهمی از سبد اعتباری بانک را در همین مسیر هدایت و سازماندهی می‌نماید.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون افزود : طی سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط معرفی شده از سوی صنعت، معدن و تجارت پرداخته شده است، که این میزان تسهیلات به ۲۶۷ بنگاه اعطا شده است.

وی در تشریح فرآیند اعطای تسهیلات اعلام کرد : استان هایی با نسبت مصارف به منابع پایین تر در اولویت پرداخت این گونه تسهیلات هستند و مناسبات به گونه ای تنظیم می شود که استان های دارای ظرفیت بیشتر پرداخت تسهیلات، با سرعتی بیشتر در مسیر اجرای فرآیند این پرونده ها قرار گیرند.

نجفی توضیح داد: بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل دولت در اجرای طرحهای ملی و مواد قانونی مربوط به قوانین اقتصادی کشور به ویژه قوانین بودجه های سالیانه و برنامه های پنج ساله ایفای نقش نموده و شبکه شعب گسترده در سطح کشور و رویکرد بانکداری توسعه ای از جمله مزیت های بانک در پیشبرد و اجرای صحیح تکالیف بوده است.

 

عملکرد محوری کارمزد صندوق‌ها از ماه آینده عملیاتی می‌شود

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اعلام تغییر نحوه محاسبه کارمزد معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: این مصوبه تنها در خصوص صندوق های «سهامی» مقرر شده است. پیش از این، نهادهای مالی بر اساس NAV و براساس ۲ درصد از حجم صندوق، کارمزد دریافت می کردند، اما در این روش کیفیت عملکرد صندوق نسبت به شاخص تاثیری در کارمزد نداشت.

 

فدایی اضافه کرد: این موضوع سبب میشد تا مدیران صندوق ها توجه خاصی به بازدهی صندوق نداشته باشند. براین اساس و در راستای بهبود کیفیت عملکرد صندوق های سرمایه گذاری سهامی، کارمزد معاملات از دو درصد به ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر مقرر شده است که هر میزان بازدهی که از ۱۰ درصد از بازده مازاد صندوق نسبت به شاخص (۹۰ درصد از بازده شاخص) کسب شود، به عنوان کارمزد عملکرد مناسب به مدیر صندوق اعطا شود. درواقع، حاصل جمع این دو  کارمزد، رقم نهایی کارمزد صندوق های سهامی را تشکیل می دهند.

 

وی در خصوص سازوکار این روش توضیح داد: کارمزدِ عملکرد به طور روزانه حساب می شود و در یک حسابِ حسابداری و نه بانکی، ذخیره و تعدیل شده و در اخر سال مالی صندوق قابل برداشت برای مدیران صندوق است. این اقدام سبب می شود تا در انتهای سال میزان دقیقتری از بازده صندوق ها مشخص شود.

 

فدایی تاکید کرد: این موضوع سبب می شود تا مدیران صندوق انگیزه ای برای داشتن عملکردی بهتر از شاخص داشته باشند. در این مدل مدیران صندوق های با عملکرد بهتر، تشویق به دریافت کامزد عملکرد می شوند و در مقابل صندوق های سهامی با عملکرد نامناسب شناسایی شوند.  

 

اصناف در افزایش قیمت‌ها نقشی ندارد

ابراهیم درستی، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران شب گذشته (سه شنبه ۲۲ تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان این که اصناف به وظایفش عمل کرده و می‌کند افزود: اصناف در افزایش قیمت‌ها نقشی ندارد.

 


او گفت: اگر افزایش قیمت‌ها بر اساس قیمت جهانی صورت می‌گیرد این طرف قضیه و دست مزد کارگران را هم باید دید و آن را هم به همان اندازه افزایش داد و باید قدرت خرید مردم هم جوابگوی افزایش قیمت‌ها باشد.

 

 

 

 

کد خبر 1075537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha