«تصفیه خانه» پاشنه آشیل کشتارگاه بجنورد/ محیط زیست را دریابید

خراسان شمالی دارای یک کشتارگاه صنعتی با ظرفت پایین است و کشتارهای روزانه موجب شده تا خونابه ها و آب حاصل از شست و شو، بیش از ظرفیت استخر باشد و از آن سرریز کند که این موضوع باعث نگرانی دوستداران محیط زیست و گلایه اهالی روستایی در این منطقه شده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ استان خراسان شمالی با داشتن دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی شامل گوسنفد، بُز، گاو و گوساله و همچنین شُتر، دارای یک کشتارگاه صنعتی است که متاسفانه این واحد صنعتی نیز سال ها به علت مشکلات مختلف از جمله نبود تصفیه خانه مناسب، دچار مشکلات زیست محیطی زیادی بوده که در برخی از سال ها نیز توسط مسئولان مربوطه از ادامه فعالیت آن جلوگیری شده و بعضا با تغییر پیمانکاران و رفع برخی از ایرادات، دوباره بازگشایی شده اما در این روزها دوباره مشکلات زیست محیطی آن رسانه ای شده است.

 

هم اکنون خراسان شمالی دارای یک کشتارگاه صنعتی با ظرفت پایین است در حالی که این خطه در کشور به قطب دامپروری شهره شده اما متاسفانه هرساله تعداد زیادی از دام های استان بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار راس دام به صورت زنده از این استان خارج می شود چرا که کشتارگاه این استان با ظرفیت کم و تنها واحد کشتار آن فعال است و گوشت قطعه قطعه و بسته بندی نمی شود.

 

در این روزها که دام عشایر نیز به صورت خرید تضمینی از این قشر زحمت کش خریداری می شود، روانه کشتارگاه برای کشتار می شود که این امر نیز موجب شده بود تا خونابه ها و آب حاصل از شست و شو، بیش از ظرفیت استخر باشد و حتی از آن سرریز کند که این موضوع باعث نگرانی دوستداران محیط زیست و گلایه مندی شهروندان و اهالی روستایی در این منطقه شده است.

 

خراسان شمالی به داشتن یک کشتارگاه صنعتی شامل واحد های مختلف از جمله قطعه بندی و بسته بندی در زمینه گوشت، آلایش خوراکی و غیر خوراکی نیاز دارد، حتی به گفته مسئولان مربوطه اگر تنها در کشتارگاه واحد بسته بندی آلایش آن به طور استاندارد ایجاد شود، سودآوری خوبی دارد اما متاسفانه هم اینک تنها در این کشتارگاه دام کشتار می شود، این در حالی است که سودی عاید کشتارگاه نخواهد شد و همچنین ارزش افزوده ای نیز ندارد، تنها به اندازه نیاز مصرف استان بعضا دام در این محل کشتار می شود، بیشتر دام های استان روانه بازار سایر استان ها می شود چرا که کیفیت دام استان نیز بسیار مناسب است از استقبال سایر کشتارگاه ها و مصرفه کننده ها برخوردار است.

 

شهرداری بجنورد نیز به دنبال رسانه ای شدن وضعیت نابسامان کشتارگاه صنعتی بجنورد و مشکل پساب ناشی از کشتار گفته است که قبول داریم شبکه دفع فاضلاب کشتارگاه صنعتی مشکل دارد، اما به رغم تکمیل نبودن شبکه دفع فاضلاب کشتارگاه، بارگیری توسط ماشین آلات فاضلاب و دفع آن در شبکه فاضلاب شهری، تاکنون مشکلاتی در این زمینه نداشته و تبعاتی برای محیط زیست نداشت.

 

شهردار بجنورد، با بیان اینکه الان در شرایط بحران هستیم و باید انصاف را سرلوحه کار خود قرار بدهیم، گفت: به واسطه مشکلات ناشی از خشکسالی و کم شدن مراتع که به مشکلات دام های عشایر دامن می زند، راهبرد شهرداری در حمایت از امور پشتیبانی دام از نهایت ظرفیت کشتار در کشتارگاه صنعتی استفاده می کند، طبیعی است که مشکلاتی در دفع پساب ها و فاضلاب رخ خواهد داد، اما باید قبول کنیم در شرایط بحرانی هستیم و این مهم با هم افزایی همه دستگاههای اجرایی باید مدیریت شود.

 

«هادی زارعی» ضمن اعلام این مطلب که در گذشته بر اساس ظرفیت روزانه 100 کشتار دام، شبکه دفع فاضلاب از طریق جمع آوری خونابه ها در استخر بتنی انجام و با بارگیری ماشین آلات فاضلاب در محل لاگون دفع فاضلاب تخلیه می شد، گفت: گرانی نهاده های دامی منجر به افزایش تقاضا برای کشتار دام شده و کشتارگاه صنعتی نیز به عنوان تنها کشتارگاه مکانیزه استان تحت مدیریت راهبر (بخش خصوصی)، خود را موظف به مشارکت در رفع مشکل دانسته، لذا ظرفیت کشتار طی چند هفته اخیر از روزانه ۱۰۰ راس دام به روزانه ۳۰۰ راس رسیده و طبیعی است که خروجی پساب ها چند برابر شده باشد.

 

وی افزود: این مشکل طی یک هفته اخیر رخ داده و بزودی مدیریت می شود و شهروندان ما نباید نگران باشند.

 

شهردار بجنورد گفت: درخواست هایی از شهرداری مبنی بر الزام راهبر به تخلیه و دفع فاضلاب از طریق بارگیری با ماشین آلات فاضلاب صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه همه ما حافظ محیط زیست هستیم و باید آن را به عنوان میراثی گرانبها برای آیندگان از گزند آسیب حفظ کنیم، افزود: اجرای کامل شبکه بندی فاضلاب کشتارگاه نیازمند اعتباراتی بالغ بر سه میلیارد تومان است که تامین آن از محل درآمدهای شهرداری که به واسطه مشکلات و وضعیت اقتصادی و کرونا به شدت کاهش یافته، امکان پذیر نیست و طی مکاتبه ای از دفتر امور شهری و شوراهای استانداری درخواست کردیم که تامین اعتبار از محل بودجه های دولتی را برای این امر میسر سازند.

 

زارعی اظهارکرد: در دوسال گذشته با حضور راهبر کشتارگاه و مساعدت شهرداری اکثر مشکلات دیرپای این محیط  چه در زمینه پرسنلی، بهداشتی و راهبری رفع شده است .

 

راهبر کشتارگاه صنعتی بجنورد نیز در جمع رسانه های استان گفته است که ساخت تصفیه خانه پساب های کشتار نیاز به دو تا سه میلیارد ریال اعتبار دارد، طبق قرارداد با شهرداری باید این نهاد خود اقدام به اجرا و ساخت و ساز های کلی کند و تعمیرات جزیی بر عهده راهبری است.

 

وی نیز مشکلات کشتارگاه بجنورد را اساسی و محصول ۱۵ ساله دانست و اظهارکرد: در شان این استان که قطب دامپروری است، نیست که یک کشتارگاه با مشکلات زیاد داشته باشد.

 

وی از مسئولان مربوطه خواست تا برای یکبار مشکلات این کشتارگاه را رفع کنند و افزود: کشتارگاه های زیر نظر شهرداری در تمام سطح کشور دچار مشکل هستند چرا که تعرفه خدماتی آن پایین است.

 

وی با بیان اینکه کشتارگاه نیاز به توجه جدی مسئولان استان دارد، افزود: مشکلات زیادی از جمله مشکلات نیروی انسانی این واحد و مسایل بهداشتی و تعمیرات زیادی انجام شده، اما ساخت تصفیه خانه به دلیل نیاز اعتباری زیاد از عهده راهبری خارج است.

 

 

 

کد خبر 1075589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha