بهترین درمان اعتیاد در مراکز کلینیک درمان مدار است

اکبری گفت: بهترین و مطمئن ترین راه برای ترک اعتیاد و برگشت به جامعه مراکز کلینیک درمان مدار است .

مصطفی اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزای شبستان در کرمانشاه ، در خصوص  معضل اعتماد در جامعه و  راهکارهای  پیشگیری و درمان  اعتیاد  گفت: پیشگیری و درمان اعتیاد. یک پروسه پیچیده و چند وجهی است که نیاز به توجه و همکاری نهادها و انجمن های تخصصی مختلف دارد   در زمینه کاهش عرصه که نهاد های انتظامی و امنیتی  حد اکثر تلاش را دارند و در زمینه کاهش تقاضا  نقش نهاد های فرهنگی خانواده و حامعه بسیار مهم است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به زمینه درمان  افزود : اصلی ترین نقش را کلینیک های ترک اعتیاد  ،مراکز بهبود اقامتی و بازتوانی اعتیاد انجام می‌دهند . بخصوص مراکز  معروف به mmt که  بصورت کار تیمی با حضور پزشک روانشناس  مددکار.  پرستار  بهترین ترکیب تیمی دارد و همانطور که می‌دانیم درمان و کنترل اعتیاد در فرد جنبه های مختلف جسمی . روانی و اجتماعی دارد. و فقط تکیه بر درمان بصورت دادن دارو و یا فقط مشاوره به تنهایی ناقص هست  لذا تقویت و گسترش  همچنین اموزش و به روز رسانی  این  مراکز  بسیار ارزشمند است.      

 

وی خاطر نشان کرد: بهبودی  یک فرایند تغییر است  که از طریق آن افراد  برای به دست آوردن  سلامت خود و  به دست گرفتن اختیار زندگی تلاش می‌کنند و قابلیت های بالقوه خود را دوباره به دست آورند و به اعتقاد درمانگران حوزه اعتیاد بازگشت دوباره به مصرف مواد مخدر در بیم معتادان درمان شده  بسیار زیاد است حتا ی تا ۹۰ درصد !   واین روند بهتر نمی‌شود جزبا تغییر. سبک زندگی، افکار و اندیشه‌ ، وجهان بینی  و تداوم. ارتباط با درمانگر،مشاوره درمان و درمجموع درمان چند جانبه است.

 

اکبری بابیان اینکه  سو‌ مصرف  مواد مخدر به عنوان یکی از. معضلات  جامعه است ، اظهار کرد:  سو  مصرف مواد مخدر تحت عنوان وابستگی دارویی هم شناخته می شود  که به دلیل برخی عوامل اجتماعی همچون  بیکاری،طلاق،اختلافات خانوادگی،کمبود عاطفی  اتفاق می افتاد  .
وی خاطر نشان کرد : متاسفانه بیماری کرونا از چند جنبه  جامعه رو میتواند در معرض اعتیاد قرار دهد از جمله  خانه نشینی بیش ازحد  بیکاری. فشارهای روحی  و شایعات غلط در مورد مواد مخدر و کرونا ،افسردگی ها ......

 

وی تصریح کرد :ترک اعتیاد مجموعه اقدامات مددکاری  . پزشکی و روانشناسی است که برای رهایی فرد معتاد به مواد مخدر  انجام  و روش درمان  و نوع دارو مطابق سوابق ، وضعیت  و نوع و شدت اعتیاد بیمار متفاوت است و باید  توسط پزشک  مشخص شود اعتیاد  هم از لحاظ جسمی و هم روانی درمان شود .


عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص خدمات کلینیک های ترک اعتیاد گفت : اعتیاد یک اژدهای چند وجهی است که فقط  به صرف  توجه به یک بخش آن  نمی‌تواند خیلی جواب گو باشد در این راستا  کلینیک های  ترک اعتیاد ستون های هستند که در کشور فعالیت می کنندو  کلینیک های ترک اعتیاد خدمات بهینه ای برای ترک اعتیاد و متادون درمانی برای این دسته از بیماران دارند که دارای تیم های متشکل از پزشک روانشناس و پرستار هستند  که هر کدام  جنبه های از مشکلات جسمی و روانی فرد مددجو. را تحت نظر می گیرند و فقط  درمان های دارویی  به تنهایی جواب گو نیست و درمان های  بحث های روانشناسی و حمایت روانی از افراد  نیازمند حمایت و تحکیم کلینیک های، ترک اعتیاد  و به روز رسانی  آن. در بحث شناخت  مواد مخدر جدید و درمان های شناختی و رفتاری بسیار مهم و با اهمیت است.


اکبری تاکید کرد: باید در بحث پیشگیری و عرضه مواد مخدر چه صنعتی و چه سنتی  خیلی  جدی باشیم  وجوانان  را تشویق به سلامت و جایگزین های مناسب را برای  این تفریح  خانماسوز مثل ورزش  ، روش زندگی سالم ،آموزش مهارت نه گفتن  و مهارت های درست زندگی کردن را به فرد نشان دهیم  و در عین حال  آموزش های عمومی و اطلاع‌رسانی در بحث مواد مخدر در جامعه گسترش پیدا کند.

کد خبر 1075884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha