دشمنان فرهنگ برهنگی را مقدمه برهنگی فرهنگی جوامع اسلامی قرار داده اند

حجت الاسلام حمید بامری گفت: دشمنان ما فرهنگ برهنگی را مقدمه برهنگی فرهنگی جوامع اسلامی قرار داده اند و برای آنها برهنگی سر، سرآغاز سایر برهنگی‌ها بود.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با اشاره به حکمت های عفاف و حجاب در قرآن کریم، گفت: کل برنامه‌های الهی حكمت مدار بوده و این حقیقت به ‌خوبی از آیات قرآن کریم استنباط می شود، به طور مثال حکمت نبوّت، نجات و هدایت مردم بوده و حکمت نماز، یاد خدا و دوری از زشتی ها است همچنین حکمت روزه، تقوا، حکمت جهاد، ایجاد امنیت و رفع موانع آن، حکمت قصاص، زندگی و حکمت زکات، پاکی است.



امام جمعه زهکلوت افزود: حکمت تحریم شراب و قمار، پیشگیری از بروز کینه توزی و دشمنی است به‌ همین نسبت از آیات مربوط به ‌عفاف و حجاب چنین استنباط می‌شود که چهار هدف، حکمت و فلسفه اصلی تشریع پوشش اسلامی شامل پیش‌گیری از بروز و ظهور ناهنجاری های اخلاقی در جامعه و حفظ امنیت، شکل گیری فرهنگ عفت و حیاء در جامعه، ایجاد طهارت قلبی افراد جامعه و همچنین تحقق تزکیه‌ نفس در جامعه است که منشاء سعادت و خوشبختی انسان و جامعه انسانی است.


وی با اشاره به این که آیه 31 نور سه بار از آشكار كردن زینت ها، نهی می فرماید، بیان کرد: این نهی مکرر حاکی از تأثیر جلوه نمایی و بی حجابی در بروز و ظهور ناهنجاری‌های جنسی است و این فراز از آیات قرآن، ضمن هشدار به‌ این که منشاء بسیاری از مزاحمت‌ها نسبت به ‌بانوان، نوع پوشش خود آنها است، اعلام می کند زنان علاوه بر این که منعی برای حضور و نقش آفرینی در جامعه ندارند باید با رعایت ضوابط عفاف و حجاب، بهانه‌ای به ‌دست بیماردلان و برهم زنندگان عفت عمومی ندهند.


حجت الاسلام بامری ابراز کرد: قرآن کریم از سوی دیگر، مجازات های سنگینی را برای برهم زنندگان عفت عمومی نیز در نظر می گیرد، در اوایل سوره نور که از محوری ترین سور قرآن در موضوع فرهنگ عفاف و حیا است، به ‌آن پرداخته شده است.


امام جمعه زهکلوت اظهار کرد: موضع قرآن کریم در خصوص نحوه حضور بانوان در جامعه و عرصه های اجتماعی است و حضور بانوان در جامعه، باید رعایت حیا و عفت باشد.


وی تاکید کرد: قرآن کریم در راستای فرهنگ سازی در حوزه عفاف و حیا، به ‌تبیین شخصیت حضرت یوسف (ع) و حضرت مریم (ع) اهتمام می ورزد به طوری که اساسا روح حاکم، بن مایه و درون مایه داستان این فرهیختگان الهی فرهنگ عفت، حیا، طهارت و پاک دامنی است.


حجت الاسلام بامری اضافه کرد: قرآن کریم برای فرهنگ سازی از عرف جامعه استفاده کرده است زیرا رفتار عرف جامعه و نگرش مردم نسبت به ‌هر عملی از عوامل مهم انگیزش یا بازدارندگی نسبت به ‌آن عمل است، از این رو قرآن با بهره گیری از دیدگاه عموم جامعه و عرف عام به ‌صورت غیر مستقیم عفت و پاکدامنی را ستوده و زشتی و پلیدی بی عفتی را به ‌تصویر کشیده است.

 

امام جمعه زهکلوت تاکید کرد: بانوان، اگر بخواهند از آزار افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند، این که قرآن کریم برای حکم پوشش اسلامی، استدلال کرده و حکمت هایی برای آن بیان می کند که مورد پذیرش عقلانی عموم جامعه است، گویای این پیام است که باید برای مقوله حجاب و عفاف در جامعه تبیین گری و فرهنگ سازی کرد.


وی با اشاره به کارکردهای اجتماعی عفاف و حجاب در قرآن کریم، عنوان کرد: از  آیات مربوط به‌ عفاف و حجاب پیدا است که تبیین حکمت های پوشش اسلامی، عمدتا رویکردی اجتماعی دارد که لازمه تحقق آن در جامعه، رعایت عفاف و حجاب توسط افراد است از این رو پوشش اسلامی، تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست بلکه دارای کارکرد اجتماعی و از آن جمله تامین امنیت اجتماعی است.


حجت الاسلام بامری بیان کرد: فرهنگ عفاف و حجاب با تأثیر مستقیم و یا غیر مستقیم در ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه، پاسداشت فضائل و ارزش های انسانی همچون عفت، حیا، غیرت، حفظ جایگاه الهی و نقش حقیقی و حیاتی زن در جامعه، تحکیم مقدس ترین نهاد اجتماعی یعنی نهاد خانواده، مبارزه با تهاجم فرهنگی و غیره زمینه های پایداری امنیت اجتماعی را فراهم می سازد.


امام جمعه زهکلوت ادامه داد: از این رو می بینیم خدای متعال پس از امر به‌ پوشش «جلابیب» (چادرها) می فرماید؛ این كار برای این است كه زنان به ‌عفت شناخته شده و در امنیت باشند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند بنابراین قرآن کریم، حجاب را از مصادیق مهم تحقق، بقا و ارتقاء امنیت اجتماعی می داند و امنیت اجتماعی، هدف اساسی تشریع حجاب است.


وی ابراز کرد: دشمنان ما از دیر باز این حقیقت را دریافته‌اند که برای تسلط بر کشورهای ثروتمند اسلامی، باید این جوامع را از طریق اشاعه فساد و فحشاء استحاله فرهنگی کنند و در این راستا ایجاد فرهنگ برهنگی، راهکار مهم آنها در بسط انحطاط اخلاقی در جوامع اسلامی است.


حجت الاسلام بامری اظهار کرد: دشمنان در حقیقت فرهنگ برهنگی را مقدمه برهنگی فرهنگی جوامع اسلامی قرار داده اند و برای آنها برهنگی سر، سرآغاز سایر برهنگی‌ها بود، این که قرآن کریم  در میان پوشش‌ها، نام «خُمُر» (مقنعه و روسری) را متذکر می شود، دلیل بر اهمیت پوشش سر، گردن و سینه است.


امام جمعه زهکلوت تاکید کرد: مبارزه با حجاب، تنها مبارزه با یک نماد و سمبل مذهبی و سنتی نیست، بلکه آغاز تغییر فرهنگ، باور و اندیشه در جوامع است به ‌همین دلیل طرح کشف حجاب در راس برنامه های دشمنان در کشورهایی همچون ترکیه و ایران قرار گرفت البته دشمن فقط از حربه اجبار در طرح کشف حجاب استفاده نکرد بلکه عمده فعالیت های خود را متمرکز بر تخریب فرهنگی چهره عفاف و حجاب در جوامع اسلامی کرده است.


وی ادامه داد: کشف حجاب و نفی فرهنگ عفاف یعنی استثمار بی سابقه در تاریخ از زنان به ‌عنوان نیروی کار ارزان و فراوان بهره بردن و از آن وخیم تر، آسان ترین روش برای تبدیل زن به‌ کالایی جنسی است تا فساد در میان مسلمانان رواج یابد.


حجت الاسلام بامری در خاتمه عنوان کرد: بنابراین برای خنثی سازی توطئه های دشمنان باید امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به فلسفه حجاب و عفاف روشنگری و فرهنگ سازی کرد.

کد خبر 1076054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha