تقویت باورهای دینی در پازل اوقات فراغت جوان و نوجوانان

تقویت باورهای دینی در مقایسه با دیگر مولفه ها بخشی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را به خود اختصاص داده که برنامه ریزی برای این حوزه لازم است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اوقات فراغت جوانان ونوجوان در قالب برنامه های مختلف از جمله مطالعه کتاب، بازی، سرگرمی، تفریح، خواب، فراگیری مهارت ها، فضای مجازی و حضور در برنامه و مناسک دینی و اعتقادی می گذرد.

 

سهم هر کدام از این موارد مقادیر مختلفی است که مطالعات جامعه شناسی و میدانی اعداد مختلفی را ارائه می دهند که برخی از آمارها از خطا و بی توجهی ها حکایت دارد که مثلا اختصاص زمان زیادی برای گردش در شبکه های اجتماعی و یا خواب مانع از رشد استعداد و هدف گذاری برای زندگی جامع است.

 

تقویت باورهای دینی و حضور در مناسک و برنامه های مذهبی یکی از سرفصل های اوقات فراغت دانش آموزان به شمار می آید که در بین دیگر موضوعات کمترین میزان و توجه را در بین گروه سنی جوانان و نوجوانان داشته است.

 

ضرورت امروز جامعه به لحاظ شبه افکنی و تهاجم فرهنگی دشمن برنامه ریزی برای انس با معارف اسلامی را بیشتر مورد تاکید قرار می دهد اما آمارهای میدانی حکایت از میزان مشارکت و تمرکز کمتر بر این حوزه دارد.

 

تقویت باورهای دینی در مقایسه با دیگر مولفه ها بخشی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را به خود اختصاص داده که برنامه ریزی برای این حوزه لازم است.

 

میزان مشارکت کمتر در حوزه اعتقادات دینی ناشی از عوامل مختلف بوده که از جمله آن هدف گیری مبانی اسلامی توسط دشمنان، تبلیغ نادرست دین، نبود خدمات متنوع فرهنگی، عدم شیوایی در بیان آموزه های دینی و عدم استفاده از ابرازهای نوین و ظرفیت های نوین هنری برای انتقال این دسته از آموزه ها است.

 

کارشناسان همواره بر این مسئله تاکید کرده اند که باید در تبیین اندیشه های دینی روش های نوین، جذاب و سرمایه گذاری هدفمند صورت بگیرد اما برخی از متولیان امر در این حوزه تخصص و دانش لازم ندارد.

 

*اعتقادات دینی و سرشت معنوی انسان

 

اعتقادات دینی از مباحثی است که با سرشت و نهاد درونی انسان عجین شده و فطرت پاک جوان و نوجوان پذیرایی مسائل دینی است اما آنچه موجب دین گریزی شده مسائل حاشیه ای و نوع تبلیغ و برخی از رفتارهای غلط که عامل بی اعتمادی بوده، سبب این موضوع شده است.

 

لجبازی، شبهات و سوالات ذهنی همگی در ترویج معارف دینی و معرفی واقعیت های دین اثر دارد اما کار بدون مطالعه و بی هدفی مانع از گسترش این مشکلات شده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان به مفاهیم دینی علاقه دارند، تصریح کرد: صحبت با منطق را این نسل می پذیرند و نباید کار به لجبازی کشیده شود.

 

آیت الله سید «ابوالحسن مهدوی» ادامه داد: کسانی که به کار فرهنیگ مشغول هستند باید با شناخت و مطالعه این کار را انجام دهند و واقعیت های دینی را بیان و تبیین کنند.

 

وی با بیان اینکه گرایش جوانان و نوجوانان به مساجد مایه خیر و برکت برای آنان خواهد بود، افزود: تلاش مراکز فرهنگی مساجد در این خصوص کارگشا بوده و متدین از این فعالیت ها حمایت کنند که با حضور در مساجد دوست یابی صحیح و گرایش به معنویت انجام خواهد شد.

 

آیت الله مهدوی دوست خوب را زمینه سعادت و خوشبختی فرد بیان کرد و گفت: مساجد در دوست یابی و انتخاب یک فرد خوب به دلیل اجتماع افراد برای اقامه نماز و فعالیت های فرهنگی کارآمد هستند.

 

*رفتارهای غلط افراد در دین گریزی

 

رفتار ظاهری بر گرایش به دین می افزاید و حتی در برخی از مواقع نیز موجب دین گریزی می شود پس پیش از آنکه بخواهیم توصیه کنیم باید رفتارهای خود را اصلاح و در تبلیغ دین واقعی باشیم.

 

افراد متدین خوش رو در جذب افراد نقش موثری دارند و بسیاری از مردم جامعه انصاف، خوش رویی و مهربانی را در وجود متدینین دیده و به واسطه آن متوجه عقاید و حرکت در این مسیر می شوند و در برخی موارد با مشاهده بداخلاقی، دروغگویی و رفتارهای زشت تصویری غلط از دین و باورهای دینی در بین جوانان و نوجوانان تداعی می شود.

 

روانشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه برخی از والدین متدین اخلاق خوبی ندارند، گفت: فرزندان این دسته از پدر و مادرها نیز احساس خوبی از دین پیدا نمی کنند در حالی که برخی از خانواده ها ضمن تشویق فرزندان خود به مباحث دینی خوش اخلاقی و مهربانی نشان داده و همواره در مواقع نماز و یا حضور در مراکز دینی شرایط خوبی برای آنان فراهم می کنند.

 

«احمد پدرام» ادامه داد: اینگونه رفتارها چه خوب و چه بد بر نوع رفتار و برنامه ریزی برای مسائل دینی اثر می گذارد پس باید به این موضوع توجه کرد.

 

*تاثیر سن افراد متولی حوزه دینی بر نسل جوان

 

بررسی ها نشان داده که بخش زیادی از هیات امنا، خادمین و متولیان مساجد سن بالای 50 سال داشته که این موضوع متناسب با نیاز جوان و حوصله آنان نیست و زمینه ساز و جذابیتی برای قشر کم سن و سال را به لحاظ برنامه ریزی در برنامه ها و همچنین مشارکت پذیری فراهم نمی سازد.

 

حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و مسئولیت پذیری آنان علاوه بر اینکه برنامه ها را جوان گرایانه می کند بر حضور دیگر افراد و جوانان و نوجوانان نیز می افزاید.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به سن بالای 50 سال هیات امنا مساجد گفت: این یک دغدغه جدی است اما با بسترسازی که در چارت تشکیلاتی هیات امنا این مراکز دینی شده، امکان عضویت افراد جوان نیز فراهم شده است.

 

حجت الاسلام سید «صادق ابطحی» افزود: از تجربه افراد پیشکسوت استفاده می شود اما زمینه عضویت فرمانده بسیج، مدیرکانون مسجد و شخصیت های فرهنگی فراهم شده و در چارت تشکیلاتی نیاز به حضور جوان تر ها هست.

 

با این خبر از سوی مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد می توان تغییرات و آینده روشنی در جذب افراد به مساجد و سرمایه گذاری برای مسائل اعتقادی در دوران اوقات فراغت پیش بینی می شود.

 

*سرفصل های متنوع در حوزه های دینی کمتر دیده می شود

 

برای مباحث اعتقادی و دینی کمتر سرفصل و برنامه های هدفمندی دیده می شود که بر این اساس روند آموزشی منسجم تداوم یابد و فرد پس از گذراندن یک دوره به دوره سطح بالاتری برود و معمولا فعالیت های این عرصه مقطعی و سلیقه ای هدایت می شود.

 

پیش بینی مدل کارآمد مثل ترم های آموزشی و دوره های زمانی این چالش و مشکل را رفع خواهد کرد و برنامه ریزی در این عرصه را هدفمند می کند.

 

مسئولان امر باید برنامه ریزی بهتری و با بهره گیری از ظرفیت های نوین روز در این حوزه کار و فعالیت کنند تا شاهد اتفاقات جدیدی در عرصه های اعتقادی و سرمایه گذاری در این بخش باشیم.

کد خبر 1076175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha