شلتوک‌کاری گسترده خوزستان را با تنش آبی مواجه کرده است/ بررسی مصوبات ستاد بحران استان در هیئت دولت

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه شلتوک‌کاری گسترده خوزستان را با تنش آبی مواجه کرده گفت: مردمی که به برنج‌کاری و شلتوک‌کاری روی آوردند بدانند که ادامه این کار باعث نابودی تالاب‌ها و دام‌های سنگین، مشکلات آب شرب و حذف کشت جایگزین و کشت‌های فصلی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «قاسم سلیمانی دشتکی» شامگاه (جمعه 25 تیر) در پایان نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال با تنش آبی بسیاری مواجه هستیم و حجم آب‌های پشت سدها بسیار کم شده است؛ این ذخایر برای کشت فصلی، جایگزین و تابستانه و در پایان کشت پائیزه ساماندهی شده است.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه ذخیره آب‌ها در وهله اول برای آب شرب، دوم آب تالاب‌ها و سوم کشاورزی و دام‌ها ساماندهی شدند افزود: در این راستا برنامه‌ریزی و تنظیم شده که در مسیر کارون، کرخه و سایر رودخانه‌ها چه مقدار آب از سدها آزاد شود تا بتوانیم به این اهداف برسیم.

 

وی اضافه کرد: طبیعتا وقتی خشکسالی باشد مردم خسارت می‌بینند و معترض هستند که حق دارند و ما نیز حقوق آنها را به رسمیت می‌شناسیم و در راستای احیای حقوق مردم گفت‌وگوهای زیاد با دولت داشتیم و از 2 ماه پیش نیز مکاتباتی در این خصوص صورت گرفته و چند روز اخیر نیز فشار زیادتری آوردیم و دیدارهایی با مسئلان ملی داشتیم و در جمع‌بندی دستور داده شد هیئتی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت‌های نیرو و جهاد کشاورزی و ستاد بحران عازم خوزستان شوند تا در جلسه ستاد بحران موضوعات تنش آبی را مورد بررسی قرار دهند؛ دادستاد کل کشور نیز معاون خود را مامور کرد تا از نظر قضایی کمک و همراهی کند.

 

سلیمانی دشتکی ابراز کرد: ماحصل جلسه امروز که بیش از سه ساعت به طول انجامید این بود که چهار پیشنهاد که قبلا از طریق وزارت کشور و ستاد بحران به سازمان برنامه و بودجه داده بودیم برای بازخوانی مجدد به دولت برود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از این پیشنهادات پرداخت مطالبات کشاوزران در سال 98 بود که 37 درصد آن به مبلغ 230 میلیارد تومان پرداخت نشده تصریح کرد: مورد دوم شوری آب‌های آبادان و خرمشهر و نرسیدن آب مناسب به نخیلات بود که بنا شد یک هزار و 370 میلیارد تومان به این امراختصاص داده شود.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه 300 میلیارد تومان نیز قرار شد برای آب‌های روان اهواز قرار گیرد که در دست‌انداز وزارت نیرو و شهرداری بود و باید تعیین تکلیف شود عنوان کرد: همچنین پیشنهاد داده شد که 200 میلیارد تومان علاوه بر تنش‌های آبی برای رفع مشکلات آب شرب از جمله آب‌رسانی با تانکر و اصلاح سیستم‌هایی که به سرعت می‌توان به برخی روستاها و شهرهایی آب‌رسانی شود، به آبفا بدهند.

 

وی با اشاره به اینکه قرار شد 70 میلیارد تومان برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی اختصاص یابد چرا که در اثر خشکسالی آسیب‌های فراوانی خواهند دید اذعان کرد: برای کمک به لایروبی کانال‌ها علاوه بر اعتباراتی که به آب و برق خوزستان داده شد پیشنهاد دادیم که 100 میلیارد تومان کمک شود.

 

سلیمانی دشتکی ادامه داد: پیشنهاد دادیم ستاد بحران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، خسارت کشاورزان مربوط به کشت فصلی و جایگزین و کشت تابستانه را از محل بند خ برآورد کند که عدد مناسبی است و در سطح ملی نیز تصویب شد.

 

وی با بیان اینکه پیشنهاد شد رهاسازی آب از بالادست انجام و اگر بتوانند از استان‌های دیگر که بالادست هستند بیشتر رها شود و میزان خروجی آب بیشتر از وضع فعلی باشد خاطر نشان کرد: بنا شد کمیته‌ای با مسئولیت ستاد بحران استان و همکاری رئیس مجمع نمایندگان و نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیران مربوطه تشکیل و طرح جامعی را تا هفته آینده آماده و تحویل رئیس مجلس شورای اسلامی کنند و در جلسه سران قوا طرح با حضور استاندار و برخی نمایندگان و مدیران بررسی شود.

 

استاندار خوزستان با تقدیر از مردم خوزستان بیان کرد: مشکلات را درک می‌کنیم و معتقد هستیم که باید کمک شود و هر کاری از دستمان برمی‌آید در جهت کمک به مردم دریغ نخواهیم کرد؛ اگر گاومیش‌ها در مسیر تلف می‌شوند، اگر آبی به تالاب‌ها نمی‌رسد و اگر آب مسیری شور است باید علت بررسی شود.

 

وی تاکید کرد: ما از کارون بالای 300 مترمکعب در ساعت آب باز کردیم و از کرخه بالای 130 متر مکعب و آبی که به هور می‌رسد حدود 20 مترمکعب می‌شود ولی مشکلی که وجود دارد این است که در اطراف هور شلتوک‌کاری شده و یک از کارگروه‌های ستاد مدیریت بحران و شورای تامین کشت شلتوک را غیرقانونی اعلام کرده بود.

 

سلیمانی دشتکی گفت: برای آب کشاورزی، دام‌ها، تالاب و آب شرب در حدی که پشت سد خالی نشود آب رها کردیم، مردمی که به برنج‌کاری و شلتوک‌کاری روی آوردند بدانند که ادامه این کار باعث نابودی تالاب‌ها و دام‌های سنگین، مشکلات آب شرب و حذف کشت جایگزین و کشت‌های فصلی و تابستانی و پاییزه می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مردمی که شلتوک کار می‌کند باید به فکر مردم استان و دامداران باشند یاد آور شد: کشاورزان بدانند که  مردم آب شرب می‌خواهند و باید به فکر تالاب‌ها باشند که اگر تالاب‌ها از بین بروند مصیبت به بار می‌آید.

 

کد خبر 1076187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha