لزوم حمایت از طراحان لباس/  سالانه ۳۸۵ هزار تن پوشاک تولید می‌شود

شکریه از صادرات ۱۸ هزار تنی پوشاک داخلی با مبلغ ۱۱۳ میلیون دلار خبر داد و گفت: سالانه ۳۸۵ هزار تن پوشاک در داخل کشور تولید می‌شود.

«جلال‌الدین محمد شکریه» با بیان اینکه برای نیل به اهداف مورد تاکید فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند همگرایی دستگاه‌های اجرایی چه دولتی و چه نهادهای غیردولتی هستیم به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: یکی از مهم‌ترین نقشه‌ راه‌های ما در این زمینه استفاده از قانون مد و لباس مصوب سال 1385 است.
 
نایب رییس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه اگر کارگروه‌های قانون مد و لباس به موقع به صورت همگرایی در سطح کشور منعقد و حتی همایش‌های ملی برای آن برگزار شود تأثیرات قابل توجهی خواهد داشت افزود: نظارت عالی که می‌توانیم بر قاعده‌های صنفی داشته باشیم برگرفته از همان خواسته‌هایی است که در سند مشترک راهبردی تنظیم می‌شود.
 
شکریه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هر کسی بر اساس سازوکارهای بومی و جغرافیایی خود در بخش مد و لباس سیاستگذاری می‌کند تصریح کرد: ما اول باید به یک خروجی مناسب در حوزه مد و لباس دست پیدا کنیم تا بعد از آن بتوانیم ریل گذاری کرده و مدینه فاضله را از قوه به فعل تبدیل کنیم.
 
وی اینکه پوشاک امروزه فقط یک پوشش نیست بلکه یک آیینه تمام قد و یک عصاره و نشانگر فضیلت اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است را متذکر شد و ابراز داشت: یکی از ارکان مهم تهاجم فرهنگی که امروز درباره آن بحث می‌شود و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، همین نوع پوشش است.
 
نایب رییس اتاق اصناف کشور نیاز کشور به پوشاک را سالانه 500 هزار تن اعلام کرد و با بیان اینکه از این میزان 385 هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود اضافه کرد: ما حتی صادرکننده بخشی از البسه تولیدشده داخلی هستیم از طرفی 95 درصد تولیدات ما توسط واحدهای صنفی کوچک و پنج درصد توسط صنعت انجام می‌شود.
 
شکریه از صادرات 18 هزار تنی پوشاک داخلی با مبلغ 113 میلیون دلار خبر داد و با تاکید بر اینکه سالانه به شکل رسمی 9 میلیون دلار واردات پوشاک داریم گفت: به غیر از مقوله ارزآوری که صنعت تولید پوشاک می‌تواند برای کشورمان به ارمغان بیاورد اشتغال پایدار و متوازنی هم در کشور رقم می‌خورد.
 
وی تولید لباس ایرانی با برند کشورهایی مانند ترکیه و تایلند توسط برخی واحدهای صنفی را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: واقعا چرا باید چنین اتفاقی در کشور بیفتد که مصرف کننده نتواند تشخیص بدهد، جنس خریداری شده آیا واقعا خارجی است یا خیر در حالی‌که ایران در پوشاک از کشورهای منطقه سرتر است و می‌تواند بهتر از ترکیه خدمات بدهد.
 
نایب رییس اتاق اصناف کشور کیفیت بالا، مواد اولیه استاندارد و مواردی نظیر این‌ها را در تولید پوشاک باکیفیت و مشتری پسند دخیل دانست و یادآور شد: ما در کشور طراحان پوشاک بسیار خوبی داریم که بسیاری از آن‌ها از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند و در صورت حمایت از آنان مطمئنا کشور در تولید و طراحی لباس خودکفا می‌شود. 
 
شکریه برخی از مشکلات واحدهای صنفی را هم برشمرد و عنوان کرد: تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان شخصی دوز تا پنج کارگر معافیت قدرالسهم کارفرما را دارند و دولت مبالغ آن را به تامین اجتماعی می‌پردازد اما امروزه دستور آمده که اگر یک واحد جدید ایجاد شود این تسهیلات شامل حال آن نخواهد شد در حالیکه این تبعیض است.
 
وی با تاکید بر اینکه چنین تبعیض‌هایی در مسیر ساماندهی تولید پوشاک و حتی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اختلال ایجاد می‌کند خاطرنشان کرد: تبلیغات پوشاک و شوهای مد و لباسی که در فضای مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و امثالهم رخ می‌دهد اولا موجب مدگرایی می‌شود و دوم اینکه تک فروشی با قیمت بالا را ترویج داده و فرهنگ خاصی را به جامعه تزریق می‌کند.
 
کد خبر 1076276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha