پراکنده کاری حوزه قرآن وعترت را فراگرفته است/ توسعه قرآنی با قوانین آسان

پراکنده کاری و جریان های متوازی ناپیوسته حوزه قرآن و عترت کشور را فراگرفته و مانع از پیشبرد کارها و تدوین برنامه بلند مدت شده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: قرآن و عترت یکی از حوزه های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سراسر کشور خدماتی با محوریت موسسات انجام می گیرد که برگزاری آزمون قرآن و صدور مدرک برای برگزیدگان این بخش از شاخص ترین فعالیت های این وزارتخانه در عرصه دینی به حساب می آید.

 

همسو با فعالیت های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی نیز فعالیت های گسترده ای دارند و آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان و دیگر نهادها نیز برای مخاطبان خود جریان و اتفاقاتی را در این عرصه رقم می زنند.

 

انقلاب اسلامی ایران که بر پایه دستورات دینی و قرآنی پایه ریزی شده دارای برنامه های جامعی نیز باید برای ترویج قرآن و اندیشه های بلند این کتاب آسمانی داشته باشد اما در برخی از حوزه ها با وجود پیشرفت و رشد استعدادها اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

استعداد و ظرفیت های زیادی در حوزه قرآنی ایجاد شده اما از چالش ها نیز رنج می بریم که در این خصوص با «اقبال صالحی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفتگو شده تا به این موضوع پرداخته شود.

 

*ظرفیت قرآنی در تیران و کرون چگونه توسعه یافته است؟

 

بافت محتوایی و فرهنگی تیران و کرون بیشتر در حوزه های فرهنگ دینی و گسترش حوزه های فرهنگی قرار گرفته و دیگر مقوله ها مثل حوزه هنر و فعالیت های هنری کمتر در این منطقه مورد استقبال و سرمایه گذاری بوده و استعدادهای زیادی در حوزه فرهنگی و دینی شناسایی و رشد یافته است.

 

در حال حاضر سه موسسه قرآنی در سه نقطه این شهرستان شامل تیران، رضوانشهر و بخش کرون تاسیس شده که یکی از این مراکز در گذشته مجوز گرفته و مابقی در حال انجام فرآیند قانونی هستند.

 

موسسه قرآنی نورالثقلین روستای قهریزجان در بخش کرون یک ظرفیت توسعه یافته ای است که بر اساس ارزیابی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جز 10 مرکز برتر کشور بوده است.

 

توسعه همه جانبه این مراکز باعث شده خدمات متنوع قرآنی با محوریت آنان در همه شهرستان فراگیر شود.

 

*چه عواملی بر افزایش موسسات و مراکز قرآنی اثر گذاشته است؟

 

فرآیند سخت و دشوار ثبت موسسات قرآنی که در مقایسه با دیگر عرصه ها وجود دارد انگیزه بسیاری از افراد در این حوزه را از بین برده و جالب است که ما خواهان توسعه قرآنی هستیم ولی از طرفی این بروکراسی اداری و شرایط و ضوابط سخت در ورود به این حوزه قرار گرفته است.

 

فعالیت جزیره ای در این حوزه باعث شده که مجوز فعالیت از سوی نهادهای مختلف صادر شود و البته قابل رصد و ایجاد هم افزایی هم در برخی از مواقع وجود ندارد و از طرفی فعالیت این حوزه کمتر به دنبال ایجاد فضای کاری مشترک بوده و به صورت انفرادی کار می کنند و یا کمتر نسبت به همدیگر شناخت دارند.

*تعدد متولیان حوزه قرآنی حسن یا چالش؟

 

بالاخره افزایش نهادهای متولی در این حوزه لازم و برکات زیادی دارد اما هم افزایی و هماهنگی بین نهادها نیاز بوده و پراکنده کاری و جریان های موازی ناپیوسته حوزه قرآن و عترت کشور را فراگرفته و مانع از پیشبرد کارها و تدوین برنامه بلند مدت شده که باید انسجام ایجاد کرد.

 

این هم افزایی و هماهنگی امکان رشد استعدادهای قرآنی را فراهم می کند و زمینه ساز حضور اقشار مختلف برای فعالیت های قرآنی خواهد شد که در این میان کودکان و نوجوانان قطعا رشد استعداد بیشتری خواهند داشت.

 

*ارتباط حوزه فرهنگ و هنر با فعالیت های قرآنی چگونه است؟

 

ارتباط معنا دار و قابل توجهی در همکاری بین حوزه فرهنگی و هنری با مباحث قرآنی فراهم نشده تا اینکه مفاهیم ارزشمند این کتاب بزرگ از طریق هنر و ظرفیت های این عرصه منتشر و عرضه شود.

 

ایجاد این ارتباط نیازمند زمینه سازی از سوی فعالان قرآنی و همچنین هدایت اهالی فرهنگ و هنر برای تولید محتوا بر اساس اندیشه های ناب اسلامی است.

 

وجود حوزه فرهنگ و هنر و قرآنی در یک وزارتخانه باید زمینه های فعالیت های قرآنی را بیشتر گسترش دهد و شاهد انتقال مفاهیم از طریق ظرفیت های هنری باشیم.

 

*تنوع در فعالیت های قرآنی تا چه حدی ایجاد شده است؟

 

تنوع چندانی وجود ندارد و تمرکز بیشتر بر حوزه حفظ و قرائت است و کمتر به عرصه های محتوایی و تفسیر، ترجمه، داستان های قرآنی و تولید محتوا در این عرصه پرداخته شده است.

 

جامعه ما و همچنین عرصه های بین المللی تشنه اندیشه های ناب قرآنی هستند اما در عرضه آن کار چندانی نشده و سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها بیشتر در قرائت و حفظ بوده که این عرصه لازم ولی برخی توانایی و استعداد در حوزه قرائت ندارد اما در بخش تفسیر علاقه مندان وارد می شوند که در موضوعات آزمون و مسابقات باید به این عرصه بیشتر از گذشته توجه شود.

کد خبر 1076438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha