خراسان بزرگ تکیه گاه فرهنگی مناطق شرقی جهان اسلام در فلات ایران است

امینی گفت: خراسان بزرگ با شهرهای دیرینه‌اش از این‌ سوی ری و قومس در ایران تا آن‌ سوی ماوراءالنهر در آسیای مرکزی همچون نیشابور و توس، بلخ و هرات، مرو و سمرقند و بخارا، ستون اعتماد و تکیه‌گاه فرهنگی مناطق شرقی جهان اسلام در فلات ایران محسوب می گردد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «یوسف امینی» امروز(۲۶ تیر) در همایش بین المللی گفتگوهای بینافرهنگی که با محوریت زبان و ادبیات فارسی و حضور استادان دانشگاهی این رشته از کشورهای مختلف آسیایی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: سخن‌ از "خراسان‌" ذهن را از مرزهای‌ جغرافیای‌ سیاسی و انتزاعی‌ فراتر می‌برد، چرا که به‌ اقتضای تأثیرپذیری لفظ از معنا در طی چندین سده گذشته، واژه خراسان نیز با اندیشه‌ و فرهنگ‌ مترادف شده و با فرزانگی و فرهیختگی‌ درآمیخته است.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری همایش گفتگوهای بینافرهنگی خراسان با موضوعات چهارگانه زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان و عرفان و مطالعات فرهنگی و اجتماعی از آن دسته برنامه‌های دل‌نشین و خاطره‌انگیز است که ذائقه گوینده از بیان کلمات آن طعم شهد و شکر می‌گیرد.

 

امینی گفت: خراسان بزرگ که اینک در چندین حوزه جغرافیایی سیاسی قرار گرفته‌ است، با شهرهای دیرینه‌اش از این‌سوی ری و قومس در ایران تا آن‌سوی ماوراءالنهر در آسیای مرکزی همچون نیشابور و توس، بلخ و هرات، مرو و سمرقند و بخارا از دیرگاه ستون اعتماد و تکیه‌گاه فرهنگی مناطق شرقی جهان اسلام در فلات ایران محسوب می‌گردد.

 

وی گفت: چه آنگاه که در دوران قبل‌ از اسلام این آب‌ و خاک مورد هجوم و تعرض اسکندر مقدونی قرار گرفت، این پهلوانان اشکانی برخاسته از خاک خراسان بودند که بساط سلطه سلوکیان و جانشینان اسکندر را برچیدند و همچنین مردمان پاک‌نهاد خراسان بوده‌اند که بعد از اسلام در قرن دوم هجری با اعتقاد به شعار "الرضا من آل‌محمد" بنیان خلافت ظالمانه امویان را برکندند و سپس نیز میزبانان شایسته‌ای برای امام رضا علیه‌السلام در مرو شدند.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی افزود: آنگاه که نیاز به حضور و فعالیت در عرصه فرهنگ و احیای زبان فارسی بود، حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی گام در راه احیای زبان و ادبیات فارسی گذاشت و رودکی سمرقندی، پرورده و بالیده خراسان به شایستگی، پدر شعر فارسی نام گرفت.

 

امینی ادامه داد: انتقال و تداوم مواریث فرهنگی با محوریت زبان فارسی، اقدام سترگ خراسانیان همچون ابوالفضل بیهقی، خواجه نظام‌الملک توسی، خواجه عبدالله انصاری، فریدالدین عطار نیشابوری، حکیم عمر خیام نیشابوری، جلال‌الدین مولوی بلخی، عبدالرحمن جامی و از صدها اندیشمند و فرزانه دیگر خراسانی در طی قرن‌های گذشته‌ است.

 

وی گفت: اکنون برگزاری همایشی با محوریت زبان و ادبیات فارسی و گفت‌وگوهای فرهنگی پیرامون خراسان و آسیای مرکزی، اقدام ارزشمندی برای بازخوانی این حوزه است.

کد خبر 1076447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha