همه استان باید برای روانسازی طرح ملی مسکن بسیج شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، با اشاره به اینکه متولی امر مسکن فقط یک دستگاه نیست، تاکید کرد: همه استان باید برای روانسازی طرح ملی مسکن بسیج شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان؛ شهرام ملکی در چهل و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، در خصوص انعقاد تفاهم نامه باشگاه مخاطبان مسکن که در این جلسه میان بانک مسکن استان، اتاق بازرگانی سنندج و پارک علم و فناوری استان امضا شد، اظهار کرد: کار خوبی شروع شده که محاسن زیادی هم در حوزه فنی مهندسی، هم ۱۳۰ صنعت وابسته ساختمان و هم اشتغال دارد. 

 

 

وی خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه موارد خوبی از جمله استفاده از فناوری‌های نوین مطرح شده اما در کنار آن، حضور استاندارد بسیار ضروری است. 

 

 

ملکی در این خصوص افزود: اگر می‌خواهیم کار با کیفیت بالا داشته باشیم باید استانداردسازی مصالح در کنار بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، رعایت شود. 

 

 

وی با اشاره به اینکه کردستان از جمله استان‌هایی بود که هیچ مسکن مهر بدون متقاضی موثر نداشتیم، خاطر نشان کرد: بجز واحدهایی که مشکل قضایی دارند، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد مانده که تحویل شوند و امسال پرونده مسکن مهر در کردستان بسته می‌شود. ‌

 

 

معاون عمرانی استاندار، خاطرنشان کرد: سیاستگذاری مسکن با وزارت راه و شهرسازی است اما متولی مسکن فقط یک دستگاه نیست و همه کسانی که می‌توانند موثر باشند باید همکاری کنند. 

 

 

ملکی با تاکید بر اینکه، همه استان باید برای روانسازی طرح ملی مسکن بسیج شود، افزود: بجز سنندج، مریوان و کامیاران که مشکل تامین زمین آنها در شورای مسکن استان مطرح شد، در سایر شهرستان های استان زمین تامین شده است. 

 

 

وی دلیل تاخیر استان در اقدام برای اجرای طرح ملی مسکن را بررسی شرایط احراز متقاضیان عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم زمین هایی را معرفی کنیم که نیاز آماده سازی نداشته باشد و اعتبارات ساخت، صرف آماده سازی زمین نشود. 

 

 

ملکی با اشاره به اینکه در کامیاران از ۱۸۰۰ متقاضی فقط ۹۰۰ واحد تامین زمین شده، اظهار داشت: منابع مالی برای خرید زمین در کامیاران تامین شده که لازم است مسؤولان شهرستان با مالکین رایزنی و آنها را برای واگذاری مجاب کنند. 

 

 

وی در پایان سخنان خود در خصوص بازآفرینی شهری اذعان داشت: بازآفرینی شهری به معنای تخریب نیست بلکه به معنای احیای بافت قدیم شهر است.

 


 صنعت ساختمان یکی از بخش‌های  مهم اقتصاد است

 

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز در این جلسه گفت: صنعت ساحتمان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد است و باید تلاش کنیم شرکت‌های استارتاپی و نوآور را هر چه بیشتر به میدان بیاوریم.

 

 

وی در خصوص طرح ملی مسکن در استان اظهار داشت: ثبت نامی های سنندج فقط در مرحله اول بود و به دلیل نبود زمین در سنندج، امکان ثبت نام در مراحل ۲ و ۳ وجود نداشت. 

 

 

جعفری یادآور شد: اگر در بحث تامین زمین اقدامی انجام شود هم فشاری که به دلیل کمبود زمین به ساخت و ساز وارد شده کاهش می‌یابد و هم به طبع آن صنعت ساختمان رونق می‌گیرد.

 

شناسایی 12 هزار و 210 متقاضی واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن

 

مصطفی رضایی سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان کردستان نیز در این نشست به طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و گفت: سهمیه کردستان در طرح اقدام ملی مسکن ۱۱ هزار و ۸۵۰ واحد است اما با توجه به وضعیت توپوگرافی و کم‌بودن سطح اراضی قابل مسکونی در استان درخواست کاهش این عدد به حدود ۴ هزار واحد دادیم که مورد قبول وزارتخانه واقع نشد.

 

 

وی با بیان اینکه 12 هزار و 210 متقاضی واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن در استان کردستان شناسایی شده است، اعلام کرد: قریب به هفت هزار و 700 واحد واریز وجه کردند که دو برابر توانایی استان در طرح اقدام ملی است.

 

 

رضایی برآورده نکردن نیاز مسکن مردم در بخش مسکن را اجحاف در حق آنها خواند و افزود: با توجه به تکلیف وزارتخانه، ملاک ما همان ۱۲ هزار و ۲۱۰ واحد است.

 

وی اعلام کرد: در سنندج ۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که 6 هزار نفر واجد شرایط هستند و 3 هزار و 200 نفر وجه خود را واریز کرده‌اند که تا امروز برای یک هزار واحد تامین زمین شده که بخشی را ستاد اجرایی، بخشی را بنیاد مسکن و مابقی را راه و شهرسازی تعهد کرده است.

 

 

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: در کامیاران هم 3 هزار و 900 نفر  ثبت‌نام کرده بودند و دو هزار نفر واریز وجه کرده‌اند اما برای ۹۰۰ واحد زمین تامین شده است.

 

 

رضایی با اشاره به اینکه اولویت در طرح اقدام ملی مسکن استفاده از مصالح باکیفیت و استفاده از فناوری‌های نوین است، گفت: موضوع قیمت ساخت هر مترمربع طرح اقدام ملی مسکن معضلی شده است که هیچ پیمانکاری با این قیمت کار نمی‌کند.

کد خبر 1076535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha