امام باقر(ع) پرچمدار اتحاد امت اسلامی

کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام باقر(ع) پرچم دار اتحاد امت اسلامی بودند، گفت: وحدت موجود بین مسلمانان را مدیون وجود با برکت امام باقر(ع) هستیم چرا که ایشان با استفاده از علم لدنی خود از چندگانه شدن مسلمانان جلوگیری کردند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ هفتم ذی الحجه یادآور روزی است که دیگر مردمان مدینه نتوانستند صدای نافذ پنجمین ناخدای کشتی علم و ایمان و شکافنده دریای علوم اسلامی امام محمدباقر(ع) را بشنوند.

 

امروز سالروز شهادت مردی از تبار آفتاب است مردی که دریا دریا علم، از سینه اش جاری و واژه واژه عشق، از نگاهش سرازیر بود. کسی که از کلامش وحی می جوشید و از زبانش باران حدیث می بارید و از گوشه عبایش آسمان می چکید و در زیر گام هایش تمام ادّعاهای بزرگ به خاک می افتادند.

 

*امام محمدباقر(ع)؛ راوی دردهای کربلا

پنجمین پیشوای شیعیان امام محمدباقر(ع) کسی بود که از همان کودکی، مغز دانش ها را می گشود و به اعجاز و عطش های ناتمام و سرگردانِ پرسش را التیام می بخشید و عزت را به نام محتاجان و ناداران گره می زد و امر می کرد آنان را با نیکوترین نام ها خطاب کنند.

 

امام محمدباقر(ع) مشعل برافروخته حق را به دست گرفت و در پشت بام های تاریک، «علم الهدای» قافله های راه گم کرده شد و رازهای سر به مهر دانش را در مکتب خانه های بصیرت گشود و کرامت به تیره بختان جاهل عرضه می کرد تا شاید از طوفان غفلت، به ساحلِ رستگاری برسند.

 

پنجمین پپیشوای شیعیان وارث دردهای کربلا بود؛ وارث مظلومیّت سرهای بریده که از سیاه دلی و مکر یزید، به نیزه رفته بود و از همان لحظه در مصیبت کربلا بزرگ شد و رنج هایش همیشگی شد تا راوی دردهای بهترین بندگان خدا باشد و نگذارد تا قصه عشق، فراموش شود.

 

 

*زهد و تقوا بارزترین ویژگی امام باقر(ع)

از ویژگی‌های ممتاز امام باقر(علیه السلام) موقعیت ممتاز علمی ایشان در بین تمام دانشمندان آن زمان بود که با اظهار گوشه هایی از علم لدنی خود، ضعف و حقارت علوم اکتسابی و بشری را آشکار ساخت و تمام دانشمندان را مجذوب قدرت علمی خود نمود تا جایی که بزرگ ترین دانشمندان، خود را در مقابل عظمت علمی امام حقیر می شمردند .

 

کثرت عبادت و همچنین زهد و بی رغبتی به دنیا از ویژگی های بارز و فضائل اخلاقی امام باقر(علیه السلام) بود و این موضوع موجب شده بود که برخی مشهور شدن آن امام به «باقر» را علاوه بر وسعت علم، به خاطر کثرت سجود بدانند.

 

زندگی امام محمدباقر(ع) آینه تمام نمای زندگی شرافتمندانه انسان های موحد و متعالی است و توجه به علم، ایشان را از اخلاق و فضایل روحی غافل نمی ساخت و روی آوری به معنویات و عبادت و بندگی، ایشان را از پرداختن به زندگی مادی و روابط اجتماعی و اصلاح جامعه باز نمی داشت.

 

امام باقر(ع) در اوج زهد و تقوا و در نهایت عبادت و بندگی خدا، اهل کار و تلاش بودند و از این که دیگران روزی آن ها را تأمین کنند و خرج زندگی ایشان را بپردازند به شدت بیزار بودند.

 

*پنجمین پیشوای شیعیان در نگاه بزرگان اسلام

امام خمینی(ره) در خصوص کرامات امام محمدباقر(ع) فرمودند: «ما مفتخریم که امام محمدباقر(ع) بالاترین شخصیت تاریخ از ما است و کسی جز خدای تعالی و رسول خدا(ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مقام ایشان را درک نکرده و نتوانند درک کرد.»

 

مقام معظم رهبری در خصوص امام محمدباقر(ع) می فرمایند: «یاد امام باقر(علیه السلام)، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریف ها و مسخ هائی که انجام گرفته بود.»

 

 

*امام باقر(ع) موسس دانشگاه علوم اسلامی

حجت الاسلام«محمدرضا بابایی» کارشناس مذهبی و امام جمعه فردوس در خصوص امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) به جابر بن عبدالله انصاری فرمودند که ای جابر عمرت طولانی خواهد شد و یکی از فرزندانم باقر را ملاقات خواهی کرد و او علم را می شکافد.

 

وی در ادامه بیان کرد: امام باقر(ع) دانشگاه علوم اسلامی را تاسیس کردند و امام صادق (ع) نیز توانستند این راه را ادامه بدهند و ما به این موضوع افتخار می کنیم اما متاسفانه جهان اسلام نسبت به امام باقر(ع) شناخت ندارند و به همین دلیل غریبانه قبر مطهر ایشان در بقیع بی زائر است. امیدواریم با رشد اسلام و نابودی وهابیت بتوانیم قبور ائمه اطهار (ع) در بقیع را آباد کنیم.

 

زندگی اجتماعی و رفتار امام باقر(ع) با مردم چگونه بوده است؟ یکی از افتخاراتی که ما داریم ایجاد وحدت در جامعه است و این موضوع را مدیون امام محمدباقر(ع) است و این مناسکی را که در حج به صورت مشترک بین شیعه و سنی مشاهده می کنیم جز آموخته های امام باقر (ع) است.

 

حفظ وحدت و جلوگیری از چندگانگی نشدن مسلمانان یکی از برکات وجود امام باقر(علیه السلام) بوده است و این مشترکات موجود بین اهل تشیع و اهل تسنن را مدیون وجود مبارک پنجمین پیشوای شیعیان هستیم.

 

چرا به ایشان «باقرالعلوم» می گویند و به چه معنا است؟ امام باقر(علیه السلام) در فاصله تحویل حکومت بنی امیه به بنی عباس یک فرصت طلایی یافتند تا علوم اسلامی را کاملا تبیین و باز کنند و به همین دلیل به ایشان «باقرالعلوم» می گویند.

 

قبل از امام باقر (ع) یک اصولی در اختیار مسلمانان قرار داشت و ایشان فروع دین را کشف کردند و به اطلاع مردم رساندند و امام باقر(ع) به تعلیم تمام حوزه های علمی، سیاسی، اجتماعی، کلام و غیره پرداختند.

 

چگونه امام باقر (ع) به فرهنگ شيعه هويت بخشيد؟ فرصتی که امام باقر(ع) در زمینه تبیین اسلام و معرفی ولایت قبل از روی کار آمدن بنی عباس پیدا کردند باعث شد تا اسلام رشد پیدا کند و قبل از ایشان هیچ رشدی در اسلام وجود نداشت و وجود مبارک ایشان باعث شد تا اسلام به گوش همه جهانیان برسد.

 

تمام اعتقادات و معارف اسلامی از لسان امام باقر(ع) به مسلمانان این زمان رسیده است و اگر تعصبات را برخی از مسلمانان کنار می گذاشتند اثر وجودی امام باقر(ع) در معرفی اسلام در جهان بیش از این نمایان می شد.

 

امام باقر در ترویج فرهنگ و زنده نگهداشتن یاد شهدای کربلا چه نقشی داشتند؟ امام باقر(علیه السلام) همواره هنگامی که به مکه تشریف می بردند به برگزاری مجلس روضه برای ذکر مصائب امام حسین(ع) در محل منا برپا می کردند.

 

امام باقر(ع) یک مالی را برای برگزاری عزاداری امام حسین(ع) هر سال در محل منا وقف کردند و ایشان پرچم عزاداری برای امام حسین(ع) را بر افراشتند و باعث زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا شدند.

 

امام باقر(ع) چگونه با جریان انحرافی زمان خود مبارزه کردند؟ با توجه به اینکه امام باقر(ع) منبع علم بودند و علم لدنی داشتند به بیان تمام اشکلات و شبهات می پرداختند و باعث رفع شبهه در بین مسلمانان می شدند.

 

از ادیان مختلف برای رفع شبهات خود به سراغ امام باقر(علیه السلام) می آمدند و ایشان از طریق بیان و رفع شبهات باعث هدایت افراد به سمت اسلام ناب محمدی می شدند و به مبارزه با جریان های انحرافی می پرداختند.

 

امام باقر(ع) چه نقشی در تغییرات فرهنگی و سیاسی جهان اسلام داشتند؟ امام باقر(ع) به دلیل داشتن بهترین موقعیت توانستند بیشترین تاثیر را در فرهنگ اسلام داشتند به این دلیل که مردم آزادانه می توانستند در کلاس های امام باقر (ع) حضور یابند.

 

دیگر ائمه اطهار(ع) قبل از امام باقر(ع) از این فرصت برخوردار نبودند و امام باقر(ع) در کلاس های دینی و تبلیغی احکام اسلامی خود عالمان و بزرگان دینی بسیاری را تربیت کردند و باعث رشد اسلام در جهان شدند.

 

با توجه به اینکه امام باقر(ع) پایه گذار علوم اسلامی بودند چه پیشنهادی به حوزه های علمیه و دانشگاه ها در زمینه زنده نگهداشتن اسلام دارید؟ هم اکنون حوزه های علمیه در جهت تبیین مباحث علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مشغول به فعالیت هستند.

 

مجتمع امام خمینی(ره) در قم در زمینه تبیین مسائل اسلامی از دیدگاه امام باقر(ع) فعالیت دارند و کار بسیار خوبی است و امیدواریم این کار ادامه داشته باشد و گسترش پیدا کند.

 

در مورد شهادت امام باقر(ع) بفرمایید که چرا هشام به فکر به شهادت رساندن ایشان افتاد؟ ائمه اطهار (ع) برای تشکیل حکومت اسلامی اقدام می کردند اما غاصبان خلافت رسول الله(ص) نمی توانستند ببینند که مردم به سمت ائمه اطهار(ع) می روند.

 

هشام نیز به دنبال حکومت داری بود و به خاطر مخالفت های امام باقر(ع) به فکر شهادت رساندن ایشان افتاد و امام باقر(ع) را مسموم کردند و به شهادت رساند تا بتواند بر مردم بدون وجود هیچ فرد مخالفی حکومت کند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1076553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha