اعلام ‌آمادگی ۱۰۰ نفر از مالکان منازل تاریخی برای مرمت مشارکتی بنا

شریعتی منش با اشاره به این مهم که اعتبارات به دلیل افزایش هزینه ها کفاف مرمت بناها را نمی دهد، میزان مشارکت مردم را در زمینه مرمت منازل را خوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از مالکان مشارکت خود را برای مرمت بنا و خانه ها اعلام کرده اند.

«علی شریعتی منش»در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به مرمت و بازسازی 17 بنا شامل منزل،‌ حسینیه به صورت مشارکتی در استان، گفت: بناها با کمک بخش خصوصی(صاحب بنا) به صورت 50 درصد سهم صاحب بنا و 50 درصد سهم میراث فرهنگی بازسازی و مرمت می شود.

 

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی اعتبارات هزینه شده در این زمینه در سال مالی گذشته را 977 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبارات از محل اعتبارات ملی اختصاص و هزینه شده است.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته از محل اعتبارات ملی 5 میلیارد و 17 میلیون تومان برای مرمت بناهای تاریخی، بافت ها، ارگ، کاروانسراها، باغ ها، موزه و... تخصیص یافته است، افزود: از این میزان اعتبار 940 میلیون تومان برای باغ اکبریه و قنات بلده، 970 میلیون تومان برای بافت‌های بشرویه، خوسف، بیرجند و شهر تون و 910 میلیون تومان هم برای بافت های روستایی تخصیص یافته است.

 

به گفته وی برای موزه ها 160 میلیون تومان، مرمت اشیای تاریخی 170 میلیون تومان، سایر پروژه ها اعم از آب انبارها و... نیز 530 میلیون تومان در سال گذشته تخصیص و هزینه شده است.

 

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به این مهم که اعتبارات به دلیل افزایش هزینه ها کفاف مرمت بناها را نمی دهد، میزان مشارکت مردم را در زمینه مرمت منازل را خوب ارزیابی کرد و افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از مالکان مشارکت خود را برای مرمت بنا و خانه ها اعلام کرده اند.

 

شریعتی منش تأکید کرد: در صورت عدم تخصیص اعتبارات ملی برای مرمت آثار تاریخی، بناهای مشارکتی و... در استان با مشکل جدی و شدید مواجه می شویم چرا که سرفصل اعتبارات استانی بسیار محدود است تا جایی که سال گذشته برای بیرجند با توجه به تعداد باغ ها، بافت های تاریخی و... فقط 50 میلیون تومان اختصاص یافت که این رقم هزینه دستمزد نیروهای طرحی را هم نمی دهد.

 

وی یادآور شد: بناهای مشارکتی بر اساس ارزش معماری و میزان مشارکت، در دستور کار مرمت و بازسازی قرار می گیرند و در این زمینه میزان مشارکت مالکان بناها در بیرجند، بشرویه و خوسف بیشتر از دیگر مناطق استان بوده است.

 

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی تأکید کرد: مالکان بناهای مشارکتی پس از مرمت و بازسازی می توانند برای فروش، رهن و تغییر کاربری بنای خود اقدام کنند اما به هیچ عنوان اجازه تخریب بنای مرمت شده را ندارند.

 

شریعتی منش با بیان اینکه بیش از 90 درصد اقامتگاه های بوم گردی در بناهای تاریخی است، افزود: بر اساس مجوز اداره کل میراث فرهنگی، بناهای تاریخی به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل می شوند و برای اکثر اقامتگاه‌های فاخر استان از بناهای تاریخی استفاده شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1077561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha