ایجاد وحدت میان امت اسلامی و تحقق عدالت از فواید حج است

مسئول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه کشور گفت: ایجاد وحدت میان امت اسلامی و تحقق عدالت و عدم تبعیض میان عرب و عجم یا سیاه وسفید یا فقیر و ثروتمند از فواید حج است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی مسئول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه کشور، در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که عصر امروز به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، به موضوع «نقش منافع امت در تشریع حج» اشاره کرد و گفت: حج از بزرگترین و جامع‌ترین مناسک دین اسلام است. حج از سه رکن عقیدتی توحید، نبوت، معاد و بسیاری از عبادات مانند نماز، روزه، انفاق، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است. در نتیجه عبادتی است که بسیاری از احکام اسلامی را در خود جا داده است.


وی درباره ابعاد مختلف حج اظهار داشت: در بعد توحید، حاجی از ابتدای مناسک ندا می‌دهد:«لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک»، در بعد نبوت نیز سخن از مقام ابراهیم است‌، در بعد معاد نیز لباس احرامی که فرد محرم به تن می کند مانند لباس انسان در زمانی است که در قیامت از قبر خارج می‌شود و به سمت محشر می‌رود.
مسئول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه کشور، درباره شباهت‌های حج به اعمالی مانند نماز، روزه، پرداخت انفاق و خمس و زکات اشاره کرد و گفت: حجّاج در هنگام رمی جمرات در حال مقابله با شیطان و تمام برنامه های شیطانی برای گمراه کردن انسان هستند. بنابراین حج از جمله جامع ترین مناسک اسلامی است.


وی در بیان اهداف شارع از حج گفت: راهی برای کشف مقاصد شریعت در تمامی عبادات و مناسک وجود ندارد؛ انسان به تنهایی نمی تواند مقاصد شریعت را در همه امور عبادی کشف کند بلکه نیازمند آیات قرآنی و احادیث شریفه است که به بیان مقاصد شریعت می‌پردازند. 
حجت‌الاسلام زمانی با استفاده از آیات قرآن، چهار منفعت موجود برای مردم در حج را اینگونه برشمرد: فایده نخست اینکه در تشریع حج عمق یافتن در عبودیت و یادخدا در همه اوقات و زمان‌ها وجود دارد. فایده دوم هدایت انسان است؛ خداوند اراده کرده است که کعبه را به عنوان اصلی‌ترین مرکز برای انتشار هدایت قرار دهد. بر امت اسلامی واجب است که مکه و مسجد الحرام و حج را به عنوان اصلی ترین مرکز برای انتشار هدایت و تبیین معارف اسلامی و الهی در تمام کره خاکی قرار دهند. این امر بر تمامی حجاج، علما و بویژه مسئولان حج واجب است. که البته مسئولان فعلی حج تنها انتشار وهابیت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


مسئول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه کشور ادامه داد:  فایده سوم انفاق است. ذبح یکی از منافع حج است. حجّاج هم باید خود از قربانی بخورند و هم به فقرا انفاق کنند.تفاوتی بین فقرایی که در مکه وجود دارند یا فقرایی که در دیگر کشورهای اسلامی هستند، نیست؛ بنابراین یکی از واجبات بر حجّاج و مسئولان حج و علما این است که راه‌های کمک به فقرا و انفاق را در همه کشورهای اسلامی بیابند.
وی در بیان فایده چهارم حج گفت: ایجاد وحدت میان امت اسلامی و تحقق عدالت و عدم تبعیض میان عرب و عجم یا سیاه  وسفید یا فقیر و ثروتمند از دیگر فواید حج است.تحقق وحدت میان تمامی امت اسلامی و حجّاج یک از فوائد حج است.از این رو است که خداوند لباس حجاج در ایام حج را یک دست وبا یک رنگ قرار داد تا میان مسئول و غیر مسئول و ثروتمند و فقیر تفاوتی نباشد. بنابراین یکی از منافع تحقق وحدت میان تمامی مذاهب گوناگون اسلامی و میان تمامی کشورهای اسلامی است که مانند امت واحدی یک رنگ شود و گویی بنایی آهنین هستند.


حجت الاسلام زمانی تصریح کرد: متأسفانه نه تنها وحدت محقق نشده است بلکه مسئولان حج در عربستان سعودی تلاش می‌کنند تا میان مسلمانان تفرقه بیندازند و میان مذاهب اسلامی اختلاف به وجود بیاورند. آنان شافعی‌ها و شیعه  وصوفیه را تکفیر می‌کنند در حالی که بیش از نیم میلیارد نفر از مسلمانان صوفی هستند. چگونه ایشان را تکفیر می‌کنند و بدعت گذار می‌دانند؟ متأسفانه منافعی که باید در حج وجود داشته باشد، زائل شده است و حج، مرکزی برای تفرقه شده است.

 

 

حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است

یکی از رهبران اهل سنت هند، مراسم حج را در ایجاد وحدت در جهان منحصر به فرد عنوان و تصریح کرد: افسوس که امروز ملت اسلام از فلسفه بزرگ حج بهره‌ای نمی برند؛ حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است.

بنابراین گزارش، مولانا عبیدالله خان اعظمی از رهبران اهل سنت هند در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که عصر امروز به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، فواید دنیوی و اخروی حج را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: حج، صحنه زیبایی از فراوانی در وحدت است.
وی با بیان اینکه «لا اله الا الله، محمد رسول الله«، شعار امت واحده ملت اسلام است؛ افزود: مراد از حج، سفر به بیت الله با قصد زیارت است. 
این عالم اهل سنت ادامه داد: حج یک اجتماع جهانی است،  جایی که همه چشمه های سالمِ زندگی ملتِ اسلامی پیدا می شود و رفع ھمه نقص‌ها در فلسفه حج نهفته است.
وی فلسفه حج را تحریک جهان اسلام و بیداری و تلاش تا رسیدن به نتیجه ارزیابی کرد و گفت: سازمان‌هایی مانند سازمان ملل، برای برپایی صلح جهانی تشکیل شده‌اند، هدفشان احیای عدالت در جهان و از بین بردن ظلم است؛ صحبت‌هایشان درباره سیاست، بشریت و رفاه بشر است.  در این سازمان‌ها ملت‌ها با هم دیدار نمی‌کنند؛ بلکه نمایندگان آن‌ها هستند که با هم صحبت می‌کنند و بعضی اوقات ترفندهای بی‌رحمانه‌ای نیز در این صحبت‌ها نهفته است.


مولانا عبیدالله خان اعظمی در بیان مثالی گفت: وقتی درباره رفاه، پیشرفت و شکوفایی بشریت صحبت می‌کنند، توطئه‌هایی برای رسیدن به منافع شخصی، در پشت این صحبت‌ها دیده می‌شود. در صحبت از برقراری نظم عمومی نیز سعی می‌کنند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.
وی آمریکا را شیطان اکبر خواند و تصریح کرد: در عراق چه اتفاقی افتاد؟ چگونه ایران مقصر شناخته می‌شود؟ چگونه لیبی تخریب شد؟ فلسطین چگونه مورد ظلم و ستم قرار گرفت؟ چگونه پرچم ظلم در چچن و بوسنی برافراشته شد؟ چگونه شعله قرمز برافروخته شد؟ این را کل دنیا می‌بیند .
این عالم اهل سنت، اجتماعاتِ سیاسی جهانی مانند سازمان ملل را بی‌فایده توصیف و تصریح کرد: آنچه از بطن این اجتماعات بیرون می‌آید، جز نابودی و تباهی بشریت نیست.
وی در مقابل این سازمان‌های جهانی به حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت: حج ھم یک اجتماع جهانی است؛ در پس این اجتماع جهانی، تخیلات پاکیزہ آشکار وجود دارد.
مولانا عبیدالله خان اعظمی، اقوام مختلفی که به هر وسیله خود را به مناسک حج می‌رسانند را مورد توجه قرار داد و گفت: در این میان اختلاف کشورها، عقاید، فرقه‌ها، زبان‌ھا، فرهنگ و تمدن  وجود دارد، اما از آنجا که مرز حرم شروع می‌شود، لباسهای کل جهان از تن خارج می‌شود و همه یک سرود می‌خوانند؛ «لبیک اللھم لبیک».


وی مراسم حج را در ایجاد وحدت در جهان منحصر به فرد عنوان و تصریح کرد: افسوس که امروز ملت اسلام از فلسفه بزرگ حج بهره‌ای نمی برند؛ حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است.
این عالم اهل سنت، وجود امنیت را مهمترین مسأله جهان امروز دانست و گفت: بدون امنیت، سعادت در جهان برقرار نمی‌شود؛ بیت الله مرکز امنیت است؛ جایی که حتی  نمی توان حیوانات را کشت  به انسان سیلی زد و درختان را قطع کرد، جایگاه آرامش و امنیت همگانی است.  ملت‌های مسلمان از موسم حج استفاده درستی ببرند؛ سود کامل این مراسم تنها در صورتی حاصل می‌شود که قصد و هدفی برای آن متصور باشیم و به این وسیله بدی‌ها و بی‌حجابی‌ها را به صورت دائم از خود دور کنیم.
وی تصریح کرد: اگر مسلمانانی که در سراسر جهان جمع هستند، متحد شوند و در اقدامی عملی، برگرفته از فلسفه حج، تظاهرات انقلابی انجام دهند، دیگر مردم جهان جذب اخلاق اسلامی و ایستادگی مسلمانان در برابر ظلم شده و جهان در برابر این ظلم خواهد ایستاد.

 

 

حج واقعی می‌تواند تمام مصائب و چالش‌های جهان را خاتمه دهد

رهبر اهل سنت عراق و از علمای بزگ مقاومت گفت: امروز همه در مقابل اسلام و امت اسلامی و تاریخ مسئولیم و باید با صدای رسا و بلند اعلام کنیم که این مصائب و چالش ها و مظالم باید در جهان اسلام خاتمه یابد.

در ادامه، شیخ خالد ملا از رهبران ارشد اهل سنت عراق در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که عصر امروز به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد،  با بیان اینکه حج یک عبادت جمعی است، اظهار کرد: اعمال همگی  بر جمعی و اجتماعی بودن این فریضه دلالت دارند. از شعار واحد لبیک لا شریک لبیک تا طواف و وقوف و رمی، همگی بر وحدت عمل حکایت می کنند و این وحدت عمل ناشی از وحدت نظر و اندیشه است. 
وی با بیان اینکه در حج، نفس اجتماع در زمان و مکان معین موجب صلابت و اقتدار مسلمان است، تصریح کرد: لذا یکی از مقاصد حج ایجاد رعب در دشمنان اسلام و اقتدار در مسلمان است.


این عالم اهل سنت عراقی، تصریح کرد: اجتماع حج از جهتی محل حضور نخبگان و اندیشمندان و علمای جهان اسلام از طوایف و مذاهب مختلف است که فرصتی را فراهم می آورد تا به مسائل جهان اسلام و امت اسلامی همچون فلسطین، یمن، بحرین، عراق و افغانستان و ایران بپردازند، تبادل نظر کنند و چاره اندیشی نمایند. 
وی تاکید کرد: امروز بزگترین و مهمترین مسأله جهان اسلام فلسطین است که باید در کنگره حج به آن پرداخته و برای رهایی آن چاره اندیش شود. امروز مصائب زیادی در جهان اسلام داریم . حضور دولت اشغالگر آمریکا در کشورهای اسلامی و ارتکاب جنایت متعدد در این کشورها از مصائب جهان اسلام است.


شیخ خالد ملا با بیان اینکه بزرگترین جنايت آمریکا در منطقه کمک و حمایت از داعش و ترور سرداران مقاومت شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی المقدس است، یادآور شد: امروز همه ما در مقابل اسلام و امت اسلامی و تاریخ مسئولیم و باید با صدای رسا و بلند اعلام کنیم که این مصائب و چالش ها و مظالم باید در جهان اسلام خاتمه یابد.
رهبر اهل سنت عراق و از علمای بزگ مقاومت افزود : سیره پیامبر در حجه الوداع بیانگر آن است که باید مسلمانان در حج به امور مسلمین اهتمام بورزند چنانچه خداوند در قرآن کریم فرموده است لیشهدوا منافع لهم . پیام  کل مناسک و اعمال حج این است، باید از دین خدا و اسلام و کیان اسلامی وارزش های اسلامی دفاع کرد و در این راه پایداری کنیم. در چنین صورتی خداوند هم یاری خواهند کرد.

 

 

کد خبر 1077875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha