۳۳۵ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شد

جهانساز از پرداخت ۳۳۵ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران خبر داد و گفت: تولید برگ سبز چای امسال در گیلان و مازندران ۱۷ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حبیب جهانساز» امروز (شنبه، 2 مرداد) در نشست هم‌اندیشی و بررسی مشکلات صنایع چایسازی شهرستان رودسر که با حضور نماینده مردم رودسر و املش در مجلس، فرماندار رودسر و کارخانه‌داران شهرستان رودسر برگزار شد اظهار داشت: از تمام دست اندرکاران صنعت تشکر می‌کنم که امسال نهایت همکاری را با چایکاران داشتند.

 

رییس سازمان چای کشور از افزایش تولید 17 درصدی برگ سبز چای در گیلان و مازندران خبر داد و تصریح کرد: تا دیروز یکم مرداد تقریبا 93 هزار تن برگ سبز چای به ارزش 548 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد و این روند افزایشی تولید برگ سبز چای در چند ساله اخیر مدام تکرار شده است.

 

جهانساز با بیان اینکه تاکنون 79 درصد یعنی 335 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شده است تصریح کرد: عمده کارخانجات چایسازی هم بدهی و قدرالسهم خود را به موقع پرداخت کرده‌اند و تقریبا در مجموع 167 کارخانه‌ای که قرارداد داشتند حدود 20 کارخانه نسبت به تعهدات خود عقب است.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان چای کشور از سال 94 به عنوان مباشر خرید برگ سبز چای وارد عمل شد ادامه داد: در سال‌های نخست خرید تضمینی قدرالسهم دولت 67 درصد و 33 درصد قدرالسهم کارخانجات بود اما در حال حاضر سهم دولت حدود 25 درصد است.

 

رئیس سازمان چای کشور از عدم سرمایه‌گذاری در باغات چای و کارخانجات در بیش از یک دهه اخیر سخن گفت و اظهار داشت: چند سالی است که شاهدیم صنعت چای کشور رونق نسبی گرفته و باید سعی کنیم این روند را حفظ کنیم اما در ادامه راه باید به سمت احیاء باغات و تامین سهم بیشتری از چای خشک داخلی حرکت کنیم.

 

جهانساز افزایش رغبت کشاورزان جهت ورود بیشتر به باغات چای و تولید چای باکیفیت را لازم و ضروری دانست و اضافه کرد: با وضعیت فعلی که در آن قرار داریم راه به جایی نمی‌بریم و باید نسبت به کیفی‌سازی برگ سبز چای و چای خشک اقدامات جدی‌تری را انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه امروزه صنعت چای کشور به سرمایه‌گذاری نیاز دارد خاطرنشان کرد: سالانه حدود 25 تا 30 هزار تن چای خشک در کشورمان تولید می‌شود در حالیکه نیاز بازار مصرف داخلی حدود 100 هزار تن است بنابراین رویه صادرات چای نمی‌تواند نگاه درستی باشد و باید به سمت کیفی سازی و تصاحب بازار داخلی حرکت کنیم.

کد خبر 1078494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha