۵۳۲ خانوار در وضعیت حاد کم آبی هستند/ رها سازی و سوءمدیریت علت بحران آب

حجت الاسلام لفته پور با بیان اینکه امیدواریم تا ماه محرم موضوع کم آبی در استانهای جنوبی حل شود گفت: کشاورزی و دامداری مردم از موضوع کم آبی تلفات جدی دیده است و امیدواریم طنش کم آبی به همت مسئولان تا ماه محرم حل شود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: دامداری و کشاورزی از مشاغل اصلی بیش از ۸۰ درصد مردم در استانهای جنوبی کشور است که با بروز بحران کم آبی موجب ضرر و زیان های بسیاری از مردم شده و در بسیاری از موارد نیز تلف شدن دام و طیور را در پی داشته است که در این میان ائمه جمعه در این استانها فعالین هایی را برای رصد مشکلات مردم و انعکاس به مسئولان داشتند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سعید لفته پور امام جمعه شهرستان حمیدیه در مورد تنش کم ابی در استانهای جنوبی کشور به شرح زیر ارایه می شود.

 

 

موضوع کم آبی از چه زمانی آغاز شد و چه تاثیری بر کشاورزی داشت؟

موضوع کم آبی مربوط به ۳ یا ۴ ماه گذشته است قبلا گفته بودند کشت شلتوک ممنوع است و تذکر دادن که طنش کم آبی وجود دارد و چند استان درگیر این امر می شوند.

بیش از ۸۰ درصد این امر را پذیرفتند و مجاب شدند اما عده کمی که از لحاظ اجتماعی در میان مسئولان متولی آب ارتباط دارند، به این امر توجه نکردند و کشت شلتوک کاشتند یعنی در موضوع کشت لابی گری وجود دارد و با گذاشتن پمپ در مسیر رود کرخه از آب آن بر داشت می کنند و وقتی بالادستی ها از آب بیشتر برداشت کنند آب به پایین دستی ها نمی رسد. مقدار اب کرخه کم است و باید میان تمام شهرها مانند: هویزه، بوستان ، شادگان، حورالعظیم و حمیدیه توزیع شود، یعنی آبی که از کرخه رها سازی می شود باید تقسیم شود.

 

موارد مصرف آب کرخه را توضیح بفرمایید؟

اما این تقسیم بندی اکنون تبعیض امیز است و اهرهای فشاری در آن وجود دارد و با لابی گری دنبال می شود‌‌. در حالیکه آب کرخه برای کشت شلتوک و یا شالی نیست و باید در مصارف دیگری همچون دام و یا هورالعظیم است.

 


مهمترین علت در موضوع کم آبی و بحران آب در منطقه جنوب چیست؟

متاسفانه اکنون در موضوع آب، بی مدیریتی ، بی نظارتی و نوعی رهاسازی مدیریت دیده می شود که موجب خسارتهای  سنگین به مزارع، دامهای سبک و سنگین مردم شده است که مسئولان و متولیان در سطح استان و شهر باید پاسخگو باشند.

 


تنش کم آبی از چه راهی حل می شود؟

معتقدم کارگروهی برای حل این مسئله باید تشکیل شود و این کارگروه با حضور کارشناسان از سازمانهای متولی مانند قوه قضاییه و سایر کارشناسان موضوع را بررسی کنند، متاسفانه حتی آب برای کشت محصولات کم آب هم به کشاورز ها داده نشد و نتوانستند زراعتی انجا دهند.

 

مردم از تنش کم آبی چه آسیبیهایی دیدند؟

قریب به ۲ ، ۳ ماه است مردم با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند و عده ای از کشاورزان در این شهرها کشت شان به طور اختصاصی سبزی کاری است که آب زیادی هم نمی خواهد و از زراعت محروم شدند. عده ای نیز فقط دام دارند و آب برای حیوانات آنها تامین نشد و دام هایشان تلف  و یا بیمار شد و در حال حاضر آب با تانکر برای آنها ارسال می شود و این ضرر ناشی از رهاسازی و سوء مدیریت است. متاسفانه برخی از مسئولان وظایف خود را برعهده نمی گیرند و به سایر نهادها و یا افراد واگذار می کنند.


 ائمه جمعه برای حل موضوع کم آبی چه اقداماتی  داشتند؟


ما برای حل این مسئله وارد میدان شدیم و روستاها را بازدید کردیم، برخی از روستاها از چاه استفاده می کردند و در اوج محرومیت قرار دارند و چاهها خشک شده و به کلی روستاها رها شده است. برای حل مشکل با مسئولان مانند استاندار و فرماندار تماس گرفتیم و با مسئولان ابفا ارتباط گرفتیم و موانع جدی برای رسیدن آب به این روستاها وجود دارد که مانع رسیدن آب به این روستاها می شود.
با پیگیری ها متوجه شدیم که این امر مربوط به کوتاهی مسئولان در انجام وظایف است با پیگیری از طریق مسئولان امنیتی متولیان به روستا اوردیم  و مقرر شد آب با تانکر به این روستاها ارسال شود تا خط لوله آب برای آبرسانی تامین شود.


چند روستا و خانوار با موضوع کم آبی درگیر هستند؟

۴۱ روستا در مسیر جهاد درگیر موضوع کم ابی هستند که قبل از طنش آبی نیز فاقد امکانات آب بودند و   چندین روستا با افت فشار آب مواجه بوده و قبل از این طنش نیز وضعیت حادی داشتند و ۵۳۲ خانوار در وضعیت حاد کم آبی بودند و این خانوارها فاقد امکانات آب هستند که ۳۰ هزار دام دارند. این روستاها حتی اب مصرفی خود را صرف دام می کنند تا از تلف شدن دامها جلوگیری کنند.


چه تصمیماتی برای حل بحران آب گرفته شده است؟

تصمیم گرفته شد پمپ هایی خریداری شود و از شهرستان حمیدیه چندین مرحله طی شود تا آب به روستاهای کم آب برسد. برای حل موضوع کم آبی، سپاه استان، وزارت دفاع، ستاد اجرایی فرمان امام ره به میدان امدند که البته برخی موارد مربوط به زیرساختها و تاسیسات است که قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان آستین همت بالا زده تا آب شرب روستاها تامین شود. قدر دان مجموعه بسیج و سپاه استان هستیم و قول دادند در عید غدیر تمام روستاها موضوع لوله کشی حل شود امیدواریم تا اول محرم  این مسئله حل شود.

کد خبر 1078634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha