خرید اورژانسی دام‌های مازاد خراسان جنوبی/ خروج علوفه از استان ممنوع

ملانوری با اشاره به اینکه در راستای تامین علوفه دام های خراسان جنوبی، اجازه خروج علوفه از استان را نخواهیم داد، گفت: علوفه تولیدی در داخل استان باید به دامداران داخل استان فروخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز(3 مرداد) در جلسه قرارگاه تامین علوفه دامی استان با بیان اینکه بخش کشاورزی و صنعت مرغ و طیور یکی از محورهای اصلی اقتصاد کشور است، افزود: علی رغم خشکسالی های پی در پی، تولیدات خوبی در بخش کشاورزی در استان صورت گرفته است که ناشی از تلاش و همت مردم است.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات پیش آمده در حوزه کشاورزی و دامپروری مربوطه به حوادث طبیعی و خشکسالی بی سابقه است و بخشی هم به عدم توجه به اقدامات کارشناسی بر می گردد، افزود: طبق اعلام کارشناسان باید سالانه 20 تا 25 درصد دام از چرخه خارج شوند که این مهم در سال 99 به دلیل شرایط خوب چرای دام ها صورت نگرفت و امروز دامداران شاهد مشکلاتی در بخش تامین علوم شده اند.

 

استاندار خراسان جنوبی شرایط حال حاضر استان و کشور را از نظر بارندگی ها بحرانی دانست و گفت: یک سری اقدامات کوتاه مدت باید برای شرایط بحرانی در نظر گرفته شود تا از این مرحله عبور کنیم اما برای بلند مدت باید یک برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

 

ملانوری با بیان اینکه باید با اقدامات موثر خرید دام را چندین برابر کنیم، افزود: در حال حاضر روزانه حدود 600 دام خریداری می شود که بسیار اندک و با توجه به اینکه حدود 400 هزار دام باید از چرخه خارج شوند روند طولانی و در نتیجه اقدامات برای تامین علوفه ها بی تاثیر خواهد بود.

 

وی با تاکید بر خرید دام باید اورژانسی و فوری افزایش پیدا کند، اظهارداشت: خرید دام باید براساس نظر کارشناسی که بعدا به چرخه دام استان ضربه نزند به طور فوری در استان صورت گیرد و این دام ها سریع برای کشتار از استان خارج شوند.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در راستای تامین علوفه دام های استان، اجازه خروج علوفه از استان را نخواهیم داد، بیان داشت: علوفه تولیدی در داخل استان باید به دامداران داخل استان فروخته شود.

 

ملانوری همچنین تاکید کرد تا مسئولان بررسی کنند چنانچه دستگاههای دولتی و یا نظامی کامیون برای حمل علوفه و نهادهای دامی دارند، به دولت در جهت حمل علوفه از غرب کشور به استان کمک کنند، گفت: دامداران تلاش کنند تا به سمت پرورش دام های به صرفه تر و با بازدهی بالاتر بروند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 11 کارخانه شیر در استان پروانه کار گرفتند اما تنها دو کارخانه فعالیت دارند، گفت: مشکلات واحدهای غیر فعال باید احصاء شود و چنانچه مشکل تسهیلات داشتند کمک خواهیم کرد تا بتوانند فعال شوند.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تعاونی های بخش کشاورزی و دامی باید فعال تر از وضعیت فعلی شوند، اظهارداشت: تعاونی ها باید امروز برای خودشان ناوگان حمل و نقل می داشتند و می توانستند مشکل جابجایی علوفه و نهادهای دامی را خودشان حل کنند.

 

ملانوری با بیان اینکه کشت علوفه گلخانه ای یکی از راهکارها برای تامین علوفه در استان است، گفت: باید دامداران و کشاورزان به علم روز مجهز شوند که راندمان کار را بالاتر می برد.

 

وی با بیان اینکه مجوز راه اندازی کشتارگاه های کوچک مقیاس برای استان اخذ شده است، افزود: تعاونی های استان برای راه اندازی کشتارگاه کوچک مقیاس مراجعه کنند، تسهیلات راه اندازی به آنها تعلق خواهد گرفت.

 

 

کد خبر 1078754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha