افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد

بنی طبا با بیان اینکه افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد، گفت: ۶۵ درصد از هزینه تولید شیر پاستوریزه و محصولات لبنی به قیمت شیر خام وابسته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی شب گذشته (یکشنبه 3 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه با افزایش هزینه‌های تولید غیر از شیر خام مواجه هستیم، گفت: از ابتدای سال، حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار, ۴۰ درصد و هزینه‌های بسته بندی ۸۰ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت شیر خام، ضریب هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد از هزینه تولید شیر پاستوریزه و محصولات لبنی به قیمت شیر خام وابسته است، ادامه داد: زمانی که اینها افزایش یابد، خود به خود افزایش سنگینی را به محصولات تحمیل می‌کند که از توان مصرف کننده خارج است.

 

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی شیر خام، اعلام و بازار شیر خام تحریک شده در حالی که کسی زیر بار افزایش قیمت فراورده‌های لبنی نرفته است و وزارت صمت و جهاد کشاورزی باهم اختلاف دارند، گفت: حتی یک گرم نهاده دامی بدون ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور نشده است و زمانی که دو عدد در بازار داریم یعنی فساد وجود دارد و نظام توزیع، درست نبوده است.

 

بنی طبا با اشاره به اینکه در سال ۹۸ بر اساس محاسبات، حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای نهاده‌های گاو‌های شیری هزینه شده که ما به التفاوت آن بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان است، گفت: در طرف دیگر، بودجه‌ای در حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای شیر مدرسه مناطق محروم در نظر گرفته شد که محقق نشد، اما از این طرف حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه شد.

 

وی با بیان اینکه دخالت در بازار از سی سال گذشته تاکنون جواب نداده است و نمی‌توانیم دوباره آن را انجام دهیم، افزود: باید اجازه بدهند وارد کنندگان، نهاده‌های دامی را با ارز خود وارد کنند و به قیمت بفروشند و ما به التفاوت یعنی یارانه سیاه را به خود مصرف کننده منتقل کنند.

کد خبر 1078871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha