سایت رادار سوباشی از سرپنجه های ر برابر دشمن بود

سرهنگ عباسی گفت: سایت رادار پدافندی سوباشی یکی از سرپنجه های قدرت بالا در برابر دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان‏‌، سرهنگ «محسن عباسی» در مراسم بزرگداشت پنجم مردادماه سالروز حماسه سوباشی در دوران دفاع مقدس در جمع نیروهای پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی با اشاره به ابعاد مختلف این سایت راداری پدافند هدایی اظهارداشت: این سایت از جمله مراکز مهم در دوران دفاع مقدس در تامین امنیت بود.

 

فرمانده گروه پدافند هوایی شهید بابایی ادامه داد: جایگاه سایت سوباشی برای 13 استان و مناطق مختلف کشور اهمیت داشت و در درگیری های هوایی بین نیروهای هوایی ایران و دیگر کشورها نقش حیاتی و مدیریتی داشت.

 

وی هدایت و کنترل صحنه نبرد در مرزهای هوایی و کنترل آتش سامانه های پدافند هوایی را جز ماموریت های این سایت مهم بیان کرد و گفت: دشمن تمام توان خود را برای جنگ با ایران به همراه دیگر کشورها بکار گرفته بود و نیروهای رزمنده ایرانی با کمترین امکانات در برابر آنان می ایستادند.

 

هدف گذاری دشمن برای نابودی سایت سوباشی

 

سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه این سایت پدافند هوایی نقش خود را در مدیریت جنگ ایفا کرده بود، تصریح کرد: دشمن این چنین مجموعه های نظامی را مخالف و مانع حرکت خود می دید که برای آن اقدام اساسی مثل تصمیم گیری برای نابودی را در نظر می گرفت.

 

وی ادامه داد: فرماندهان جنگی رژیم بعث از نیروهای خود نابودی این مجموعه را می خواستند و در یکی از گفتگوهایشان دستور داده بودند تا سایت سوباشی تخریب شود وگرنه مناطق نظامی خودشان از بین خواهد رفت.

 

فرمانده گروه پدافند هوایی شهید بابایی با بیان اینکه دست یابی به آسمان ایران با از بین بردن ظرفیت نیروی هوایی و امکانات پدافندی از اهداف دشمن بود، تصریح کرد: یکی از نقاط مهم و حساس برای دشمن در گذشته و امروز همین مرزهای هوایی است.

 

وی با بیان اینکه این سایت خیلی از عملیات های مهم دشمن را زمین گیر کرد، افزود: در عملیات مرصاد 14 هواپیمایی دشمن نابود شد و همین موضوع نگرانی و هراس دشمن را افزایش داده و آنان تصمیم به انجام عملیاتی برای نابودی این سایت پیدا کردند.

 

سرهنگ عباسی خاطرنشان کرد: در پنجم مردادماه سال 1367 با موشک های لیزری این مجموعه نظامی را هدف قرار دادند و 19 نفر از نیروهای نظامی را به شهادت رساندند.

 

نشست فرماندهان، کارکنان پایور و وظیفه پدافند هوایی به مناسبت سالروز حمله به سایت سوباشی برگزار شد تا نقش و جایگاه سایت های پدافندی و نیروهای این یگان در دوران دفاع مقدس تبیین شود.

 

کد خبر 1079262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha