غدیر سیاسی ترین واقعه صدر اسلام است

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غدیر سیاسی ترین واقعه صدر اسلام است، گفت: درسی که می توان از غدیر گرفت، این است که باید همه ابعاد حکمرانی بر معارف و ارزش های دینی مبتنی باشد.

خبرگزاری شبستان- گروه سیاسی- مریم رضازاده: غدیر عید ولایت است، عیدی است که در آن زمامداری حکومت اسلامی به شایسته ترین و لایق ترین فرد به اذن خداوند سپرده می شود. شایسته سالاری در حکمرانی در غدیر به وضوح پیداست. امیرالمومنین به اذن خداوند شایسته ترین فرد برای حکمرانی جامعه مسلمانان تعیین می شود و مسئله ای که در این میان وجود دارد، این است که امیرالمومنین در طول حکومت نزدیک به پنج ساله اش در بحث حکومت داری این مسئله را به خوبی اجرایی کرده اند. در ذیل گفت و گویی با حجت الاسلام حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و نماینده ابهر و خرم دره داشته ایم که متن آن به شرح ذیل است.

 

 

یکی از مسایل مورد تاکید مقام معظم رهبری تبیین وحدت از واقعه غدیر است. وحدت از نگاه ایشان در موضوع غدیر را چگونه می توان تفسیر کرد؟

یا ولایت امیرالمومنین با محبت امیرالمومنین می تواند محور وحدت مسلمین باشد. عده ای هستند که این بزرگوار را به عنوان امام اول قبول دارند و عده ای ایشان را به عنوان امام قبول ندارند ولی به عنوان برادر پیامبر و با فضیلت ترین شخصیت بعد از پیامبر ایشان را قبول دارند.

 

تلاش دشمنان بر این بوده است که امیرالمومنین با اینکه یک چهره وحدت آفرین است را تبدیل به یک امر ضد وحدت کنند و تفرقه در امت اسلام به وجود آورند. طبیعتا کاری که محبان و دوستداران امیرالمومین باید در داخل و خارج انجام دهند این است که امیرالمومنین را به عنوان محور وحدت معرفی کنند اما اینکه قاطبه اهل سنت ارادت خاصی به امیرالمومنین دارند.

 

مقام معظم رهبری در سخنان دیگری درباره غدیر تاکید داشتند که آن کسانی که سعی کردند نگاه سکولار به دین داشته باشند جوابشان مسئله غدیر است. در واقع مخالفان غدیر را مخالفان اسلام سیاسی می دانند. نگاه و تفسیر خودتان از این تحلیل را بیان کنید؟

غدیر سیاسی ترین واقعه صدر اسلام است. کسانی تلاش کردند که غدیر را از ماهیت سیاسی خود دور کنند و آن را تبدیل به یک واقعه تاریخی و اعتقادی صرف کنند. فرمایشی که مقام معظم رهبری دارند در جهت همین است. درست است که غدیر یک واقعه تاریخی و اسلامی است اما در ذرات خودش این نگاه سیاسی اشراف شده است که ولایت از آن خداوند است و آن کسی است که خدا آن را تعیین می کند؛ بنابراین خالی کردن غدیر از بار سیاسی آن خدمت به امیرالمومنین نیست.

 

چه درس ها و آموزه هایی را سیاستمداران باید از غدیر بگیرند؟

درسی که سیاستمداران باید از غدیر بگیرند، این است که در جامعه اسلامی از صدر تا ذیل حاکمیت باید مبتنی بر معارف و ارزش های اسلامی باشد. متاسفانه ما در مواجهه با تمدن غرب هستیم که این تمدن سکولار است. برخی از مسئولان ما دچار این عمل سکولار شده اند و متاسفانه از مبادی دینی حکمرانی دور شده اند. ابتنای همه ابعاد حکمرانی بر معارف و ارزش های دینی درسی است که باید از غدیر گرفت.

 

برای بزرگدشت غدیر مسلمانان چه وظیفه ای به عهده دارند؟

بزرگداشت غدیر فقط به نصب بنر و بیان نیست بلکه به عمل و سیره است. بزرگترین بزرگداشتی که برای غدیر می توانیم داشته باشیم، این است که مسئولان با عمل به فرمایشات امیرالمومنین آنها را در جامعه اجرایی کنند. ما به اندازه کافی حرف و سخن از غدیر زده ایم، مردم هم از بن دندان امیرالمومنین را قبول دارند اما توقعی که وجود دارد، این است که در عمل و حکمرانی مسئولان معارف علوی دیده شود.

 

 

کد خبر 1079285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha