اقامه نماز جمعه در شهرهای قرمز و نارنجی گیلان با نظر کمیته‌های شهرستانی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام عادلی گفت: اقامه نماز جمعه در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد گیلان طبق نظر کمیته‌های شهرستانی متشکل از امام جمعه، فرماندار و رئیس مرکز بهداشت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام« ولی عادلی» امروز (چهارشنبه 6 مرداد) در جلسه شورای اداری شهرستان رشت اظهار داشت: معرفی امام و رهبر به جامعه از جمله موارد مهمی است که در قرآن کریم و در آیات مقدسش می‌توان جست‌وجو کرد و این اهمیت واقعه غدیر را نشان می‌هد.

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان یکی از دلایل مهم مصادره و به نتیجه نرسیدن انقلاب‌هایی که در منطقه خاورمیانه و در چند سال گذشته اتفاق افتاد را نبود رهبری دانست و عنوان کرد: در دنیای امروز آنچه که مردم برای رسیدن به هدفشان از آن بی‌بهره‌اند یک رهبر و ولی است که مردم را در شرایط سخت و بحرانی هدایت کند.

 

عادلی با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم دینداری تنها اقامه نماز، روزه گرفتن و عمل به جهاد نیست و مجموعه دستورات یک دین کامل را تشکیل می‌‌دهد رأس همه این دستورات را ولایت دانست و افزود: آن‌هایی که در واقعه کربلا رو در روی سپاه حق ایستادند بصیرت و شناخت امام و ولی نداشتند و از او اطاعت نکردند.

 

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از متون اسلامی اطاعت از ولی یک امر مهم و واجب شناخته و اعلام شده است یادآور شد: ولی فقیه در نظام اسلامی هم از رهگذر همین ادبیات است که اگر ولی‌فقیه نباشد مسلما مردم هم مسیرشان را در فتنه‌ها گم می‌کنند و گرفتار انحرافات می‌شوند.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان در ادامه پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: نخستین نماز جمله به فرمان امام خمینی(ره) و به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در دانشگاه تهران اقامه و به تدبیر امام این فریضه مجددا در کشود احیاء شد.

 

عادلی نماز جمعه را قرارگاه تقوا و بصیرت دانست و با تاکید بر اینکه به فرموده امام خمینی(ره) نماز جمعه یک نماز عادی نیست بلکه یک نمایش از قدرت نظام اسلامی محسوب می‌شود گفت: به فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی ائمه جمعه در سراسر کشور بالاترین اجتماع را دارند و فریضه نماز جمعه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

وی با تاکید بر اینکه چهار موضوع اساسی و محوری در سراسر کشور شناسایی شده و ائمه جمعه باید در ذیل این موضوعات مسئله شناسی،  هدف، برنامه و زمان اجرا تعریف کنند اظهار داشت: یکی از این موضوعات محوری اعتلای جایگاه خانواده است و امامان جمعه باید در این موارد که طلاق، کودک‌آزاری از جمله مصادیقش هستند مسئله شناسی کنند.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان کمک گرفتن امامان جمعه از اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه، شخصیت‌های علمی و فرهنگی به عنوان هیئت اندیشه‌ورز و مشاور برای برنامه‌ریزی در حوزه مسائل محوری دعوت می‌کند ابراز داشت: کمیته تدوین در استان و در شهرستان‌های گیلان برنامه‌های محوری را شناسایی و سپس در سامانه  ثبت می‌کند.

 

عادلیاینکه گیلان در حوزه نماز جمعه افتخارات بزرگی دارد عنوان کرد: امام جمعه‌ای در شهرستان رودسر داشتیم که پدر چهار شهید بود یا امام جمعه فومن پدر شهید بود و مواردی مانند اینها در استان بسیار داریم از طرفی با همکاری بنیاد شهید عکس امامان جمعه گیلان که پدر شهید بودند در یک بنری به چاپ رسید که مورد استقبال کشوری هم قرار گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه طبق فرمایشات نماینده ولی فقیه آیت‌الله فلاحتی برنامه‌های محرم امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌ها در مساجد استان گیلان برپا می‌شود تصریح کرد: طبق آخرین بخشنامه وزیر کشور به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نماز جمعه‌ها حتی در شرایط قرمز هم تعطیل نمی‌شود.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان برگزاری نماز جمعه در مساجد در شهرهای قرمز با پذیرش حداکثر 70 نفر و در شهرهای نارنجی در فضای باز با پذیرش حداکثر 100 را طبق بخشنامه متذکر شد و افزود: نماز جمعه در شهرهای زرد با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌‌شود اما باز ما اختیار را در این مورد به کمیته‌های شهرستانی داده‌ایم.

 

 وی با بیان اینکه اقامه نماز جمعه در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد گیلان طبق نظر کمیته‌های شهرستانی متشکل از امام جمعه، فرماندار و رئیس مرکز بهداشت برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: اگر اعضای این کمیته‌ها پس از پایش و بررسی وضعیت شیوع کرونا مصلحت نداستند که نماز جمعه اقامه شود ما نیز هیچ اصراری نخواهیم داشت.

 

کد خبر 1079994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha