امام علی(ع) قبل از خلقت آدم، امیرالمؤمنین شد/معجزه حدیث منزلت چیست؟

روایات متعدد نشان می دهد جلوه حقیقی ولایت امیرالمومنین در ملکوت آسمان ها خیلی پیشتر از وقوع آن در روز غدیر خم وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) به عنوان حجت خدا در بین مخلوقات دارای شأن و فضایلی است که در این گزارش سعی شده است جایگاه و منزلت حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) نزد خداوند عزّ و جلّ طبق سخن معصومین (علیه السّلام) و به خصوص پیامبر ختمی مرتب (صلی الله علیه و آله) بررسی گردد. همچنین حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) در بسیاری از احادیث منزلت و فضایل سید الوصیین علی بن ابیطالب (علیه السّلام) را نسبت به خود یادآور شدند تا دلایل قطعی و محکمی برای پذیرش حجت الهی و خلیفه اللهی حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) و وصی خاتم النبیین بودن ایشان وجود داشته باشد.

علاوه بر این در زمان حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) پس از آن کرامات و خرق عاداتی از حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین (علیه السّلام) به وقوع پیوسته است که دلایلی محکم در امامت، ولایت و حجت اللهی و خلیفه اللهی ایشان بوده است.

بنابراین گزارش؛ حجت الاسلام سید محمدصادق ضیایی نیا، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به، جایگاه حضرت علی (ع) در روایات و قرآن کریم گفت: روایات متعدد  نشان می دهد جلوه حقیقی ولایت امیرالمونین در ملکوت آسمانها خیلی پیشتر از وقوع آن در روز غدیر خم وجود داشته است.

وی افزود: امام باقر (ع) از پدران خویش از حضرت علی روایت کرده اند که پیامبر اکرم فرمود : چون شب معراج به آسمانها برده شدم و آنجا به سدرة المنتهی در پیشگاه حضرت حق قرار گرفتم خداوند از من سوال کرد: ای محمد من خلقم را مورد آزمایش قرار داده ام در میان آنها چه کسی بیشتر مطیع توست؟ عرض کردم: پروردگارا، علی (ع).

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ندا رسید: تو را تصدیق کردیم ای محمد آیا برای خودت جانشینی اختیار کرده ای تا وظیفه ات را ادا کرده و بندگانم را در آنچه از کتابم نمی دانند آموزش دهد؟ گفتم : خداوندا برایم اختیار کنید و جانشینم را معلوم کنید که آنچه برایم اختیار کنید همان که خود اختیار کرده باشم.

وی افزود: خداوند فرمود: همانا علی را برای تو برگزیدم پس آن را وصی و جانشین خود قرار ده که او زا از دانش و صبر خود چشانیده ام و او به حق امیر مومنان است که احدی را قبل از او و بعد از او شایسته چنین مقامی نیست. ای محمد علی نشانه هدایت است و پیشوای هر کس که مرا اطاعت کند و اوست نور دوستان من و همان است که متقین را ملزم به آن کرده ام.

حجت الاسلام ضیایی نیا تصریح کرد: یکی از روایاتی که شیعیان برای اثبات ولایت امیرالمومنین به آن تمسک می کنند و و از لحاظ سندی مورد قبول علمای معروف اهل سنت  مثل طبری ، احمد بن حنبل، خوارزمی ، خطیب بغدادی ، نسائی ، ابن سعد و ابن ابی شیبه و دیگران نیز هست حدیث معروف منزلت است. که پیامبر به علی بن ابیطالب فرمودند: " أنتَ مِنّی بِمنزِلة هارونَ من موسى إلّا أنّه لا نَبی بَعدی"  براى من، مانند هارون براى موسى هستى جز این که بعد از من پیامبرى نخواهد بود .

 حجت الاسلام ضیایی نیا خاطرنشان کرد:  باز می بینیم که این حادثه هم در جلوه ای در معراج دارد ابوعمر زاهد محدث و لغوی قرن سوم می گوید پیامبر اکرم ص فرمود: در شب معراج چون به آسمان چهارم رسیدم، علی ع را دیدم که مشغول نماز خواند بود به جبرئیل گفتم آیا این علی بن ابیطالب است؟ جبرئیل گفت: نه او علی ع نیست جبرئیل گفت:چون ملائکه مقربین و ملائکه کروبین درگاه الهی فضائل علی ع و حدیث منزلت را که در وصف مقام و منزلت اوست شندیدند مشتاق او و مقامش شدند پس خداوند عزوجل هم ملکی را بصورت حضرت علی ع برای آنها خلق کرد و آنها هر وقت مشتاق علی بن ابیطالب می شوند این ملک را زیارت می کنند ، گویا علی ع را زیارت کرده اند.

 

کد خبر 1080100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha